sterfbed Boeddha
09 Januari 2019 | India, Gorakhpur
De reis van Patna naar Kushinagar duurde 6 uur en bedroeg 221 km. Dat is gemiddeld ongeveer 40 km per uur. Door het chaotische verkeer en het gebrek aan verkeersregels gaat het erg langzaam. Dat blijft zo de rest van de reis. Erg vermoeiend. Wel hebben we een klein stuk door de dorpen gereden. Nog erg primitief met veel hutten en geen technologie voor de landbouw. Mooi om te zien.
We zijn nu in Kushinagar, de plek waar de Boeddha is overleden. Het is een heel klein plaatsje, dat Google niet kan vinden op de kaart. Daarom heb ik Gorakhpur, een grote plaats dichtbij, aangegeven.
Kushinagar is eigenlijk een lange straat met stupa's en tempels. Ieder boeddhistisch land heeft er zijn eigen tempel en biedt plek voor overnachting. Zo zijn er een Taiwanese, Japanse, Thaise, Birmese tempels enz. Natuurlijk zijn er ook enkele restaurants en hotels. Er is een klein museum met opgravingen. Er lopen veel monniken en andere pelgrims rond.
Het is een rustige plek, er is verder niets te doen. Wij zijn van alle gemakken voorzien, een taxi met chauffeur voor de hele reis en voor de belangrijke plaatsen een gids. Ook nu hebben we een gids die heel goed op de hoogte is, alleen zijn Engels is vaak moeilijk te verstaan.
MAHAPARANIRVANA TEMPEL
In deze tempel ligt een 6 meter lang liggend Boeddhabeeld. Hier ligt hij in de houding waarin hij stierf op zijn rechterzij. Het is erg indrukwekkend. Zoals het in het boeddhisme gebruikelijk is, lopen we er drie keer omheen. We raken ook de tenen van de Boeddha aan en geven een donatie. We zijn laat en zijn daarom vrijwel de enigen in de tempel. Veel pelgrims staan al om 6.00 uur voor de deur.
Wel worden we door de Indiers weer gevraagd en ongevraagd gefotografeerd. De gids vertelt dat in het hindoeisme de gast, de vreemdeling, als een god wordt gezien die men respect dient te betuigen. Het is dus onwenselijk om een foto te weigeren want daarmee wijs je gastvrijheid af.
Achter de tempel staat een 19 meter hoge stupa waarin nog relieken van de Boeddha worden bewaard.
Het geheel staat in een groot park. De sfeer is vredig en rustig. Vrijwilligers onderhouden het terrein en zorgen voor rust en veiligheid. (een soort politie). Zo kunnen pelgrims er hun gebeden doen en mediteren. Er zat net een Franse groep in het park te mediteren die in hetzelfde hotel als wij overnacht. Alles is vrij toegankelijk, wel zijn donaties gewenst.
MATHAKUAR TEMPEL
De letterlijke vertaling is de 'tempel van de dode prins'. Hier heeft de Boeddha zijn laatste preek gehouden volgens de overlevering.
Later is er een klooster gebouwd rondom de stupa. De monniken zeiden hier hun gebeden op voor het mooie Boeddhabeeld.
KONING ASHOKA
Deze Indiase koning leefde in de derde eeuw v. Chr. Aanvankelijk was hij bloeddorstig en hij veroverde grote gebieden. Bij zijn laatste veldslag kwamen echter enorm veel soldaten om het leven. Hij schrok er zo van dat hij zijn leven wilde beteren. Hij werd aanhanger van het pacifistische boeddhisme. Hij wijdde zijn verdere leven aan het verspreiden van het boeddhisme. Hij liet duizenden tempels en stupa's bouwen. Hij zorgde voor rechtspraak enz. Hij maakte van het boeddhisme de staatsgodsdienst. Later kreeg het hindoeisme weer meer invloed. In de 12e eeuw brachten binnen vallende moslims het boeddhisme de doodsklap toe. Alle tempels en stupa's werden vernietigd. In de 19e eeuw hebben de Engelsen veel oude tempels en stupa's weer opgegraven.
RAMABHAR STUPA
Dit is de plek waar Boeddha werd gecremeerd. Ook dit ligt in een mooi en vredig park waar veel wordt gemediteerd en gebeden. We ontmoetten een rondtrekkende monnik. Bert mocht een foto maken. Onze gids adviseerde ons 25 cent te doneren want dan kon hij ontbijten. Dat deden we en meteen werd er een gebed voor ons opgedragen.
We kwamen twee Tibetaanse monniken tegen die ook op pelgrimsreis waren. Maar zij mogen niet naar Lumbini in Nepal, de geboorteplaats van de Boeddha. De Chinese regering zet hier de Nepalese regering onder druk. Ze woonden in Dharamsala, de verblijfplaats van de Dalai Lama. Daar sneeuwt het nu wat heel uitzonderlijk is. Dan hebben we tenminste frisse lucht, zeiden ze.
ACTIVITEITEN ROND HET STERFBED
Waarom wilde de Boeddha in een klein plaatsje sterven en niet in een van de grote steden waar hij ook veel volgelingen had? Dit kwam omdat hij bij zijn verlichting had gezien dat hij in zijn vorige leven hier koning was geweest. Bovendien voorzag hij ruzie over de verdeling van zijn relieken. In Kushinagar woonde een oude, wijze man die hierin kon bemiddelen.
In India is men van mening dat bij de crematie van het lichaam van een verlichte boeddha er andere resten overblijven dan bij een gewoon mens. De tanden en botten blijven uiteraard over. De weke delen zouden in kristallen korrels, edelstenen, parels of kiezels veranderen. Deze relieken hebben een krachtige positieve werking op de ontvangers. Dit is de reden dat er veel belang wordt gehecht aan de relieken.
Het Malla-vorstenhuis van Kushinagar eiste alles op omdat de Boeddha was gestorven op hun land. Zeven andere vorsten die een nauwe band met de Boeddha hadden, eisten ook hun deel. De wijze man genaamd Drona, liet alle vorsten zeven dagen mediteren op de crematieplaats. Daardoor kwamen ze tot rust. Ieder kreeg zijn deel en ze gingen in harmonie uit elkaar.
Vlak voor zijn dood vroeg de Boeddha zijn belangrijkste discipel Ananda om hem een glas water te brengen. Dit haalde hij uit de rivier maar er dreven wat zandkorrels in. De Boeddha zei dat hij dieper in het zand moest graven en zo vanaf de bodem helder water moest verzamelen.
Hiermee vergeleek de Boeddha het mensenleven. Onderzoek je geest niet oppervlakkig maar diepgaand. Dan kom je bij de zuiverheid van jezelf.
BOEDDHISTISCHE PRIVESCHOOL
Onze gids bracht ons naar een priveschool die niet voor rijke kinderen is maar voor alle kinderen van het platteland. Enkele rijke sponsoren financieren het project inclusief pennen en schooluniform.
In totaal waren er 350 leerlingen van 5 tot 15 jaar. In elke overvolle klas zaten 35 tot 40 kinderen. Als wij binnenkwamen, gingen ze keurig staan en zeiden ons goedendag. Verder zwegen ze totdat hun iets werd gevraagd.
De meeste leerlingen komen fietsend of lopend naar school. Ze komen van het platteland in de omgeving. Opvallend was dat er in de klas van de 12-jarigen veel minder jongens dan meisjes zaten. Die moeten thuis mee helpen bij het boerenwerk.
De school heeft ook een meditatielokaal waar de kinderen leren mediteren. Er stond een beeld van Boeddha Maitreya in het lokaal. Hoewel de meeste kinderen hindoeistisch zijn van huis uit, is dit geen enkel probleem. Boeddha was een wijs, verlicht mens die officieel geen religie heeft gesticht maar een levenswijze heeft geleerd. Verder wordt de Boeddha in het hindoeisme gezien als de negende incarnatie van de god Vishnu. Hindoes en Boeddhisten zijn ruimdenkender dan Christenen. Ze kennen niet een waar geloof en een ware leraar. Je kiest een godheid of leraar die goed bij je past.
Bedelende kinderen komen vaak uit de laagste kasten op het platteland. De ouders sturen de kinderen te bedelen en het geld moeten ze afstaan. Soms zijn de ouders alcoholist. Het onderwijs is gratis. Zelfs als de politie erbij komt, heeft dit vaak geen effect. Dus nooit geld geven aan kinderen. Voedsel mag wel.
BEELD BOEDDHA MAITREYA
Er zijn plannen om een bijna 152 meter hoog beeld van Boeddha Maitreya te bouwen in de toekomst. Het land is al aangekocht. Een collectie van 1000 relieken die nu over de hele wereld reizen, wordt erin verwerkt. Je kunt je afvragen waarom al dit geld niet aan onderwijs en gezondheidszorg wordt besteed. In het Oosten heeft men andere prioriteiten dan bij ons. Je zieleheil is belangrijker dan je lichamelijke gezondheid. Dit wil niet zeggen dat ze sociale projecten niet belangrijk vinden. Zij geloven in reincarnatie; wij denken dat alles stopt bij de dood. Als je arm bent, maar als goed mens hebt geleefd, kom je in je volgende leven beter terecht.
Ook hoopt men dat Kushinagar een eigen vliegveld krijgt en zo beter bereikbaar wordt.
ALCOHOL
We zitten nu niet meer in Bihar maar in Uttar Pradesh waar geen alcoholverbod is. Maar we verblijven constant in heilige boeddhistische en hindoeistische plaatsen. In heilige plaatsen geldt een alcoholverbod. We konden in ons hotel wel alchohol krijgen. De ober zei dat het officieel verboden is maar dat klanten het vaak willen drinken. Wat is dan belangrijker; de wens van de ' goddelijke' gast of het verbod? Op onze rekening stond niet bier maar fruit punch.
-
09 Januari 2019 - 11:35
Henk:
Mooi en leerzaam verhaal weer.
Reageer op dit reisverslag
Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley