de eerste hobbels - Reisverslag uit Patna, India van bertiny - WaarBenJij.nu de eerste hobbels - Reisverslag uit Patna, India van bertiny - WaarBenJij.nu

de eerste hobbels

Door: tiny

07 Januari 2019 | India, Patna

ANTITERREUR MAATREGELEN

De controles worden steeds groter en uitgebreider en de wachtrij langer. Op Schiphol hebben we er een uur over gedaan om alle checks te doorlopen. Maar dit valt nog mee in vergelijking met India. Ze hebben daar al jarenlang last van aanslagen vanuit het islamitische buurland Pakistan. Vanuit Delhi naar Patna hadden we een binnenlandse vlucht nodig. We waren er anderhalf uur tevoren. Dat moet genoeg zijn.

Het afleveren van de bagage duurde enorm lang. Niet alleen door het grote aantal mensen maar ook door de taakverdeling. Degene die ons incheckte, was niet degene die ook de labels voor de bestemming aan de bagage plakte. Dat doet iemand van lagere rang. Deze moet bij zes balies de labels plakken. Daardoor duurt het soms erg lang voordat je aan de beurt bent. De wachtrij wordt langer. De inchecker blijft echter rustig wachten en komt niet op het idee zelf de label op te plakken zoals elders in de wereld gebeurt.

Vervolgens stond er ook een nog veel langere rij bij de veiligheidscontrole van de handbagage en van je lichaam. Toen we aankwamen, was het nog drie kwartier voordat ons vliegtuig vertrok. Een Indier gaf ons het advies om voor te dringen. Dat hebben we heel brutaal maar gedaan. Indiers zijn vriendelijk en zachtaardig. Dus dat lukte wel. Het probleem was hier dat de persoon die de handbagage moest scannen regelmatig van zijn plaats was voor bagage die apart moest worden gecontroleerd. Dan bleef alle bagage staan. Hollend bereikten we nog net op tijd het vliegtuig tien minuten voor vertrek. Gelukkig kwam ook onze bagage met hetzelfde vliegtuig aan.
Opvallend is dat Indiers niet gaan stressen of harder gaan werken als er zulke lange rijen staan. Ze blijven ontspannen en vriendelijk.

Toevallig las ik vandaag in The Times of India dat de regering van plan is om in meer dan 200 treinstations dezelfde veiligheidscontroles als bij vliegvelden in te voeren. Dat wordt een megaklus. In Delhi komen dagelijks ongeveer een half miljoen mensen en meer dan 200 treinen per dag.

Maar ze beginnen bij de Kumbh Mela in Allahabad, waar 120 miljoen mensen in zeven weken komen, met aparte ingangen voor naar binnen en naar buiten gaan. Gelukkig komen veel mensen ook met de auto, per vliegtuig of te voet.

ALCOHOLVERBOD BIHAR
Drie jaar geleden heeft de "eerste minister van de deelstaat" Bihar een volledig alchoholverbod ingesteld. Er zijn enkele rechtszittingen geweest met verschillende uitslag. Uiteindelijk is de wet wat aangepast en goedgekeurd. De reden was dat er door dronkenschap veel huiselijk geweld ontstond, ongelukken in het verkeer, het verbrassen van huishoudgeld enz. Veel vrouwen demonstreerden voor de wet.

Aanvankelijk stond er op illegaal drinken vijf tot tien jaar gevangenisstraf. Het is nu iets minder. Volgens de statistieken van Bihar was het huiselijk geweld na een maand met ruim 20 % afgenomen. Volgens nationale statistieken was het toegenomen. De eerste minister roept op om een alcoholverbod in heel India in te voeren. Hij is overigens geen moslim maar alcohol is niet ingeburgerd in de cultuur (ook niet bij hindoes en boeddhisten en jains) zoals bij ons het geval is.
Maar het betekent wel dat wij zo lang we in Bihar zijn geen bier kunnen drinken.

DRUK VERKEER EN SMOG

Volgens de WHO zijn er vorig jaar in India 1,5 miljoen mensen gestorven door luchtvervuiling. Dit betreft dan vooral ziekten van de luchtwegen. India heeft een van de hoogste niveaus van luchtvervuiling ter wereld.
De welvaart is hier toegenomen met als gevolg dat er meer bewoners een auto of brommer kopen.

We reden vandaag door de binnenstad van Patna en het was een en al opstopping. Drie rijen auto's naast en door elkaar. Vervuilende tuk-tuks, brommers laverend tussen de auto's door. Regelmatig was er een auto geparkeerd aan de kant van de weg. Ook voetgangers liepen er tussendoor. Vaak was er maar enkele centimeters tussen een auto en een brommer. Te zien aan de vele krassen op de auto's raakt men elkaar ook regelmatig. Toch was er op kruisingen af en toe een agent te zien die het verkeer regelde. Aan stoplichten houdt men zich niet. De agent zag kans om het verkeer in een richting te laten wachten op hun beurt. Een hele prestatie. Ook ambulances kregen voorrang en konden daardoor iets sneller rijden. Wat voor ons een complete chaos was, bleek toch een bepaalde ordening te hebben. We werden erg moe van het drukke verkeer en geclaxoneer.

We hebben nog een uurtje in een park gewandeld. Dat was erg gezellig maar na een uur kregen we last van ogen, neus en keel. De zon was ook niet te zien door de smog.

Ik las in de krant dat India in 2031 300.000 stedebouw -kundigen nodig heeft. Dat lijkt me ook wel als je het verkeer in de steden moet managen.

KUDA BAKHSH ORIENTAL LIBRARY
Omdat op maandag alle musea dicht zijn, kwamen we in een bibliotheek terecht die schitterende oude miniatuur-schilderijen uit de Moghultijd had volgens Lonely Planet reisgids. We kwamen terecht in een groot oud huis met enkele ambtenaren en een zaal met studerende personen. We vroegen ons af wat we hier deden want er waren vooral kasten en boeken. Ten slotte werden we naar een kamer geleid en daar kregen we een PowerPoint presentatie van de schilderingen te zien. Heel aardig maar van matige kwaliteit. Daarna kregen we de recensies te zien van belangrijke mannen die de bibliotheek hadden bezocht. Allen waren lovend over de verzameling oude handschriften enz. De orginele handschriften van Mahatma Gandhi, Nehru, de eerste president van het onafhankelijke India, en van Tagore, de Nobelprijswinnaar voor de literatuur en voorvechter voor de onafhankelijkheid waren te bewonderen. We mochten foto's maken.
Een hele bijzondere ervaring met deze ambtenaren, wetenschappers met een muts op achter hun bureau.

PATNA PARK

We hebben een uurtje gewandeld in een park, dat wil zeggen een heel groot veld met geel geworden gras en eromheen een wandelpad met bomen. Aan het begin staat een groot standbeeld van Gandhi, de vader des vaderlands.

Onderweg kwamen we van alles tegen. Eerst een schoolklas van buiten de stad met hun leraar Engels. Ze hadden een schoolexcursie. Hij vroeg ons waar we vandaan kwamen en zo raakten we in gesprek. Uiteraard wilden ze met ons op de foto, zoals vaak gebeurt in India. Met de hedendaagse mobieltjes die sommige kinderen ook hadden, kunnen er veel foto's worden gemaakt.

Iets verder op was een jong stel. De man probeerde de vrouw te laten brommer rijden. Ze was bij het begin, het starten van de motor. Het lukte niet zo erg en haar schoen vloog uit. De galante vriend haalde hem op. Ook in India komt vrouwenemancipatie op gang.

Op het grote veld was ook een wasserij bezig, die alle was op de bleek droogde.

Tot slot kwamen we nog een demonstratie tegen van de communistische partij aan de vlaggen te zien. De vrouwen liepen voorop, de mannen achteraan. Ook was er een saddhu bij. De reden van de demo werd ons niet duidelijk. Maar het terrein wordt hiervoor vaak gebruikt omdat er een standbeeld van Gandhi staat en in verkiezingstijd.

• 07 Januari 2019 - 14:11

Henk:

Een mooi begin op z'n Indiaas. Veel plezier en indrukken verder!

Verslag uit: India, Patna

pelgrimage in India

BOEDDHISME

Over enkele dagen vertrekken we voor de 8e keer voor een reis naar India. We zijn in totaal 18 dagen weg.

Eerst gaan we naar het noordoosten van India naar enkele plaatsen die met het leven van de Boeddha te maken hebben zoals zijn geboorte- en sterfplaats, en de plek waar hij vaak les heeft gegeven. Er zijn nog ruines over en er is activiteit van toeristen/pelgrims. Ik weet niet of het interessant is met al die ruines. Misschien is het wel wat saai maar desondanks wil ik het wel zien. Bert kan zich meer bij ruines voorstellen dan ik.

We verblijven ook enkele dagen in Nepal, in Lumbini, de geboorteplaats van de Boeddha. Voor de rondrit hebben we voor 10 dagen een taxi met Engels sprekende chauffeur gehuurd. We hebben alle hotels besproken.

Tot onze verbazing bleek dat we in alle plaatsen ook de beschikking hebben over een lokale gids, de we niet hebben gevraagd. De prijs verandert er niet door. Ik vermoed dat de gidsen voornamelijk van onze fooien moeten leven. Dat is ongeveer 3 tot 5 euro per dag. Dat is een minimum dagloon in India.

KUMBH MELA ALLAHABAD

Vervolgens duiken we ons onder in het hindoeisme, in het Kumbh Mela festival. Dat is 's werelds grootste festival. Het duurt twee maanden, in totaal komen er meer dan 100 miljoen mensen. Uit heel India en Nepal komen de saddhu's (heilige mannen en ook enkele vrouwen) hier op pelgrimstocht. Het belangrijkste evenement is een duik in de heilige Ganges.

Het festival wordt gehouden op een tijdstip dat er een bepaalde gunstige sterren-constructie aan de hemel is. Dit komt een keer per 12 jaar voor. De vorige keer hebben we vanuit Varanasi een uitstapje gemaakt naar de Kumbh Mela. We vonden dat heel bijzonder. Er gebeurde van alles waar we niets van begrepen. Bovendien is het heel kleurrijk.

We blijven twee nachten. Dat leek ons lang genoeg met al die drukte. Eerst wilde ik een hotel in Allahabad boeken maar dat kostte minimaal 400 euro per kamer. Bovendien duurt het enkele uren voordat je vanuit de stad op het festivalterrein komt door alle drukte. Dus hebben we maar een luxe tent voor toeristen op het festivalterrein geboekt inclusief alle maaltijden.

We maken niet een van de hoogtepunten mee met processies. Als die plaatsvinden, moet je mimimaal 5 dagen blijven omdat er dan geen vervoer mogelijk is. Dat vonden we te lang.
We hebben wel voor de hele periode van het festival een gids tot onze beschikking. Hij brengt ons naar de badplaatsen en de verblijfplaatsen van verschillende groepen saddhu's en naga's (naakte heilige mannen die zich met as insmeren.)

Als uitsmijter gaan we nog enkele dagen naar Varanasi, de meest heilige plaats van India. We zijn er jaren geleden een week geweest en vonden het zo bijzonder dat we er nog eens naar toe willen. Varanasi ligt ook aan de Ganges. Hier wordt ook vaak een heilige duik genomen en hier vinden veel crematies plaats.