who'll stop the rain - Reisverslag uit Polonnaruwa, Sri Lanka van bertiny - WaarBenJij.nu who'll stop the rain - Reisverslag uit Polonnaruwa, Sri Lanka van bertiny - WaarBenJij.nu

who'll stop the rain

Door: tiny

26 December 2012 | Sri Lanka, Polonnaruwa

EEN NATTE KERST
Het regent hier erg veel en heftig en volgens de weersverwachting wordt het pas de laastste drie dagen van onze rondrit zonnig. Het beinvloedt ons humeur niet hoewel de bezichtigingen in de stromende regen wel vermoeiender zijn. Maar we zien veel mooie en interessante zaken.
Gisteravond hebben we een kerstdiner gehad, een buffet van drie gangen met in totaal ruim 30 gerechten. Kosten 10 euro p.p. Een alledaags dinerbuffet is wat eenvoudiger en kost 7,50 euro p.p. De hotel zijn prima en naar onze maatstaven lux. Bert bestudeerde vanuit het raam van de hotelkamer de vogels in het meer zoals een pelikaan, ooievaar en ibis.
Onze chauffeur heeft een speciale opleiding tot toeristengids gehad. Bovendien is hij op de boeddhistische school in Colombo geweest. Een Amerikaan genaamd Alcord heeft in de 19e eeuw het boeddhisme hier bestudeerd en aan de Engelse overheersers uitgelegd. Vervolgens heeft hij 50 boeddhistische scholen opgericht om het boeddhisme te onderwijzen. Na de onafhankelijkheid heeft de staat deze scholen overgenomen.
Morgen gaan we onze archeologische bezichtiging doen. Het is interessant maar vergt veel leeswerk. Gelukkig legt onze chauffeur veel uit. In de 19e eeuw is de Engelsman Bell begonnen met de opgravingen.

OPGRAVINGEN POLONNARUWA
We hebben prachtige oude ruines bezocht in de plenzende regen. Deze stad werd 1000 jaar geleden de hoofdstad. Het was een hoog ontwikkelde cultuur met uitgebreide irrigatiewerken, gebouwen met meerdere verdiepingen, muntgeld, water- en landbelasting en gezondheidszorg. Er werden operaties gedaan in het ziekenhuis. Door het boeddhisme werd het onderwijs ontwikkeld, evenals taal en literatuur.
Aan het eind van de 10e eeuw werd de stad veroverd door de Zuidindiase Chola dynastie. Deze vernietigde alle boeddhistische bouwwerken en blies het hindoeisme nieuw leven in. Na 44 jaar werd de stad door de Singalezen heroverd. Ze hadden Birmese monniken nodig om het boeddhisme te doen herleven. Als dank bouwden ze een pagode in Birmese stijl.
Ook de hindoes werkten nu weer samen met de boeddhistische Singalezen tot beider voordeel. De Tamil hindoes werden zelfs beschermers van de boeddhistische tempels.
In de 13e eeuw werd de stad opnieuw door de Indiers veroverd en platgebrand. Hierna viel het rijk uiteen. Pas in de 15e eeuw werd Kandy de hoofdstad.

Eerst hebben we het uitstekende museum bezocht.
Vervolgens:
-Het koninklijk paleis met ontvangsthal en koninklijke baden.
-Quadrangle die bestaat uit verschillende tempels. Het mooiste was een ronde stupa met op alle vier windstreken een boeddhabeeld. Eromheen was een ronde omheining met dak gemaakt. Indrukwekkend. Ook staat hier de Birmese pagode.
- Gal Vihara: Vier boeddhabeelden die uit een stuk in de granieten rots zijn uitgehouwen. Een staande boeddha van 7 meter hoog. Een liggende boeddha van 14 meter breed. Daarnaast nog twee zittende boeddha's met heel devote en nauwkeurige gelaatstrekken.
-Rankot Vehera: een hoge stupa van baksteen uit de 12e eeuw.
-Tivanka image house: een tempel met oude fresco's van vooral boeddhistische godinnen.
-Lotusvijver: een ronde vijver in de vorm van een lotus. Dit werd 5 x herhaald op steeds lager, dieper niveau. Er waren 8 van dergelijke vijvers.

Onderweg kwamen we langs een hindoetempeltje voor de godin Pattini waar pasgetrouwde vrouwen vuur en kokosnoten (die werden stukgesmeten) offerden voor goed nageslacht. Ook boeddhistische vrouwen offeren hier met hetzelfde doel.

• 27 December 2012 - 16:21

Maria Van Dijk:

Hallo luitjes,
    Jammer van de regen, dat verwacht je daar toch niet 123. Hebben jullie wel poncho's? Dat mag ik aannemen. Het wordt dan toch iets minder gezellig. Kun je nagaan, dat het weer toch heel belangrijk is. Goed dat jullie je erdoor slaan, je zult wel moeten. Nu ben je er.Nog veel plezier en heus het wordt een keer droog. Groetjes Maria/Ed