De tand van de Boeddha
Door: tiny
28 December 2012 | Sri Lanka, Kandy
In ons mooie koloniale hotel was een huwelijksfeest, de mannen in pak, de vrouwen in prachtige sarees. Mannen dansten met mannen, vrouwen met vrouwen. Er dansten weinig vrouwen. Vrouwen zijn hier vrij geemancipeerd. Ik merk het doordat ik vaak aangesproken word voor geldzaken. In een islamitisch land maak je dat niet mee. Vrouwen reizen hier over het algemeen niet alleen.
ALU VIHARA
Een zeer oud boeddhistisch klooster in de rotsen dat bestaat uit een aantal grotten. Het klooster is beroemd omdat in de 1e eeuw voor Christus een raad van monniken hier de leer van de Boeddha, genaamd Tipitaka, voor het eerst op palmbladeren op schrift heeft gesteld.
In de 8e eeuw na Christus bestudeerde de Indiase geleerde Buddhaghosa hier een aantal jaren de Tipitaka.
In 1848 werd de omvangrijke bibliotheek door de Engelsen verwoest als vergelding voor relletjes tegen het koloniale bewind die vanuit het klooster werden georganiseerd. Men is nog steeds bezig met herstelwerkzaamheden van de bibiotheek.
Gisteren was het volle maan, voor boeddhisten een heilige dag. Dan wordt er geen vlees en alcohol verkocht. Dus geen bier bij het eten en de bar in het hotel was dicht.
Er zaten veel mensen in witte kleding in de tempel te mediteren. Er werd ook veel geofferd. Er waren nauwelijks toeristen. Het was een sfeervolle, serene plek. De pelgrims keken ons verbaasd of verheugd glimlachend aan. Er was een groep van 16 pelgrims uit India.
De moeder van onze chauffeur is 76 jaar. Ze brengt veel tijd door in de tempel om te studeren en te mediteren. Haar kinderen zijn volwassen en ze heeft nu alle tijd voor zichzelf. Op deze manier bereidt ze zich voor op een goede wedergeboorte.
Onderweg bekeken we nog een hindoeistische tempel.
Sommige boeddhisten geloven dat de Boeddha een incarnatie van de hindoegod Shiva is. Zo verbinden ze beide religies.
Verder is het een streek met veel strenge moslims, die traditioneel gekleed gaan, vrouwen in het zwart en mannen met een petje en een lang gewaad (djellaba). Een winkel was gesloten. Op de deur hing een bordje met "Time to pray". Er was een supermarkt met halal-voedsel, een organisatie voor reizen naar Mekka en een bank voor islamitische bankieren volgens de sharia. Al enkele keren hebben we islamitische hotels en islamitische restaurants gezien.
OVERHEID
Er is hier veel bos. Er wordt weinig gekapt. Daarvoor is een vergunning nodig. Zelfs als het in je eigen tuin is. Kennelijk is er weinig corruptie. In veel ontwikkelingslanden wordt enorm veel illegaal gekapt. Dat lijkt hier niet het geval.Dit bevestigde onze chauffeur. Wel is er een officiele en gecontroleerde houtindustrie.
Ook agenten doen hun werk zoals het moet. Bekeuringen schrijven ze bij overtredingen en het verkeer wordt hier in de stad efficient geregeld. In veel landen is het verkeer een chaos met veel ongelukken en schrijven de agenten willekeurig bekeuringen terwijl ze het geld in eigen zak steken.
De hygiene is hier vrij goed. De straten zien er schoon uit. Malaria is onder controle. De gezondheidszorg is gratis. We zien weinig extreme armoede. Het lijkt erop dat we hier te maken hebben met een ontwikkelingsland met een goed functionerende overheid.
Sri Lanka is een seculiere staat maar de president is altijd een boeddhist omdat 70% van de bevolking boeddhist is en op een boeddhist stemt. Ze vertrouwen andere religies niet wat betreft hun heilige objecten (de bodhiboom en de tand van de Boeddha).
KANDY
Vanaf de 15e eeuw tot de 18e eeuw was Kandy de hoofdstad met een boeddhistische koning. De laatste koning is door zijn ministers afgezet nadat ze hulp van de Engelsen hadden gevraagd. De koning was wreed en bovendien geen echte boeddhist. Hij kwam uit India en was oorspronkelijk hindoe. Voor de vorm was hij boeddhist geworden. De koning spietste enkele chefs omdat hun ondergeschikten weigerden het meer te graven. Alle onderdanen moesten verplicht gratis een aantal dagen per jaar voor de koning werken. De Engelsen hebben dit afgeschaft omdat ze het slavenarbeid vonden.
Helaas hebben ze zich vergist in de Engelsen want die namen de macht geleideljjk over.
Kandy is een vriendelijke stad met een meer in het midden waarin veel vogels zitten. Het is de tweede stad na de hoofdstad Colombo.
DE TEMPEL VAN DE TAND VAN DE BOEDDHA
Hier bevindt zich in een schrijn een tand van de Boeddha. Deze is in de 4e eeuw voor Christus - door een prinses in haar haar verstopt - naar Sri Lanka gesmokkeld. De tand heeft altijd een plaats gehad in de hoofdstad onder bescherming van de koning. Iedere Srilankees wil eens in zijn leven een pelgrimstocht naar de tempel van de tand maken.
In de 16e eeuw hebben de Portugezen de tand in beslag genomen en verbrand. Volgens de Srilankezen was dit echter een replica en zijn ze nog steeds in het bezit van het echte tand.
In zeer speciale tijden wordt de tand uit de schrijn gehaald. Dit gebeurde de laatste keer een aantal jaren geleden bij grote droogte. Een half uur nadien regende het en overstroomden de velden. Vrij snel moest de tand weer in de schrijn. Er waren voor de tand een miljoen mensen naar de stad gekomen. En in de burgeroorlog was er altijd het risico van terroristische aanslagen. Nog steeds zijn er veel militairen in Kandy om de veiligheid te handhaven tegen aanslagen.
Er zaten veel mensen te mediteren bij de schrijn met de tand. Er heerste een krachtige sfeer. Er werden erg veel bloemenoffers gebracht. Er stond een bordje " Niet aan de bloemen ruiken".
Rond de tempel van de tand is een groot tempelcomplex met hindoeistische en boeddhistische tempels. Soms was het een combinatie van beide. Een tempel had afbeeldingen van hindoegoden aan de voorkant en binnen een boeddhabeeld. De tempel van Pattini, de godin van de vruchtbaarheid, werd druk bezocht.
Er stond een olifant waar hele families inclusief babies, onderdoor liepen. De hindoegod Ganesha heeft de gedaante van een olifant en zorgt voor voorspoed. Er onderdoor lopen betekent dus een zegening.
Pal naast het tempelcomplex stond een Anglicaanse kerk.
BOTANISCHE TUINEN
De tuin van de Singalese koningen hebben de Engelsen vanaf de 19e eeuw uitgebreid tot een botanische tuin voor het rubriceren van inheemse flora en fauna. Later verscheen er een boek over tuinieren in de tropen. Tot slot is er kennis over medicinale planten verzameld.
De tuin was erg mooi aangelegd. Helaas waren alle bankjes bezet met verliefde stelletjes. Thuis hebben ze geen privacy.
De entreeprijs voor buitenlanders was 22 keer zo hoog als voor Srilankezen. Bert heeft veel foto's gemaakt van onbekende soorten orchideeen. Ook was er een laan waar hoogwaardigheidsbekleders uit allerlei landen een boom hadden geplant.
TRADITIONELE DANSVOORSTELLING
Deze was speciaal voor toeristen die met enkele honderden waren gekomen. De kwaliteit van dansers en muzikanten was erg goed. De kostuums waren schitterend. Er was wat acrobatiek bij. Het hoogtepunt waren twee dansers die over gloeiende kolen dansten. In het programma stond dat het absolute geloof van de dansers hen tegen het vuur beschermt.
Een aantal dansers danst ieder jaar mee in het grootste boeddhistische festival hier. De danstraditie gaat van vader op zoon.
DE BOEDDHISTISCHE VLAG
De Amerikaan Alcord die ook de boeddhistische scholen heeft opgericht in de 19e eeuw, heeft ook de boeddhistische vlag ontworpen die in alle landen wordt erkend.
De kleuren zijn symbolisch:
blauw staat voor vrede
geel de middenweg, geen extremen
rood waardigheid en plicht
wit zuiverheid
oranje wijsheid.
De vier eerste kleuren vormen samen oranje.
-
01 Januari 2013 - 16:30
Evie De Jong:
Gelukkig Nieuwjaar!
Veel reisplezier en hopelijk nog een paar droge, zonnige dagen in dit mooie land.
Groetjes,
Evie
Reageer op dit reisverslag
Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley