luipaarden en veel vogels gezien - Reisverslag uit Unawatuna, Sri Lanka van bertiny - WaarBenJij.nu luipaarden en veel vogels gezien - Reisverslag uit Unawatuna, Sri Lanka van bertiny - WaarBenJij.nu

luipaarden en veel vogels gezien

Door: tiny

03 Januari 2013 | Sri Lanka, Unawatuna

Iedereen gelukkig nieuwjaar gewenst. We hebben al een aantal dagen geen regen meer gehad. We vermaken ons prima. We hebben 24.00 uur op Oudejaarsdag niet gehaald omdat we om 5.30 uur de volgende dag op safari gingen. We hebben wel een prima oudejaars-buffet gehad.

NUWARA ELIYA - BANDARAWELA
Met een boemeltreintje met houten banken zijn we van Nuwara Eliya naar Bandarawela gereden. Onderweg hebben we een uur stilgestaan om te wachten op de tegemoetkomende trein. We hadden bij vertrek al drie kwartier vertraging. We hadden mooie uitzichten over de bergen en valleien met theeplantages.
Niet alleen de Engelsen vonden het klimaat hier prettig maar ook de Srilankezen gaan hier graag heen vanwege het koele klimaat. Bovendien slaap je dan beter volgens onze chauffeur.
In Nuwara Eliya staan nog enkele oude koloniale gebouwen uit de Engelse tijd. De golfbaan en de paardenracebaan zijn nog steeds in gebruik. Vooral mensen met het minste geld gokken bij de paardenraces.
De theepluksters stonden aan de kant van de weg te wachten op eventueel werk.

DOWA TEMPEL BIJ BANDARAWELA
Een acht meter hoog boeddhabeeld is in de rotsen uitgehouwen. Helaas is het nooit afgemaakt. In de rotsen is een groep van tempels uitgehakt met fresco's uit de 19e eeuw.Een fresco vertelt de geschiedenis van de Boeddha toen hij voor de derde keer naar Sri Lanka kwam in het dorpje bij Colombo waar onze chaufffeur woont. De Boeddha kwam daar om twee elkaar bestrijdende stammen te verzoenen. Nu is het een pelgrimsplaats. De tempelgrotten zelf zijn al veel ouder. In de 1e eeuw voor Christus vluchtte koning Valagamba naar deze grotten. Daarvoor is hij enige jaren in de tempelgrotten in Dambulla in ballingschap geweest
De rotstempel ligt fraai in de bossen bij een riviertje. We zijn de enige bezoekers.

ELLA GAP
Een prachtig uitzicht over de bergen vind je hier. Met helder weer kun je de zee zien maar dat was nu niet zo. Het is een plek waar veel toeristen wandeltochten maken.

RAWANA WATERVALLEN
Door de vele regens van de afgelopen tijd is de waterval erg uitgebreid geworden met verschillende plateaus. Heel mooi.

TISSAMAHARAMA
Vanuit deze stad hebben we twee wildparken bezocht.

YALA NATUURRESERVAAT.
's Ochtends om half zes zijn we met een jeep vertrokken .
We hebben veel wild gezien waaronder krokodillen, twee jakhalzen, drie olifanten, drie mangoesten waarvan een met jong, herten, wilde zwijnen, wilde waterbuffels, een leguaan, een sambarhert.
Ook veel vogels zoals wilde pauwen die hun verenpracht lieten zien, wilde hanen, ooievaars met open snavel en gekleurde ooievaars, een adelaar, ijsvogels, lepelaars, zwarte en witte ibissen en nog veel meer vogels waarvan we de namen niet meer weten.

Opeens reed een jeep keihard weg. Dat betekent dat er een luipaard is gespot. We keerden om en reden er net zo hard achteraan. Er stonden al tien jeeps. We konden twee luipaarden in het struikgewas zien sluipen. Achter ons kwamen nog eens ongeveer tien jeeps. Dit is een van de beste parken om luipaarden te spotten. hoewel dit lang niet altijd lukt tijdens een safari van twee uur. Mogelijk bevindt zich hier de grootste luipaardpopulatie per km2 ter wereld. Dat wil zeggen 25 luipaarden op 140 km2. De National Geographic en de Discovery doen onderzoek naar de luipaarden hier.
Bij het strand zagen we een monument voor 48 slachtoffers van de tsunami. Er bevonden zich daar twee resorts en een kantoor van het natuurreservaat. Alleen het fundament is over.

BUNDALA VOGELRESERVAAT
's Middags om twee uur deden we een tweede safari per jeep in de wetlands die aan zee grenzen. Dit gebied wordt ook gebruikt voor zoutwinning.
Ik heb nog nooit zoveel verschillende vogels bij elkaar gezien. Bert wel in het Serengetipark in Tanzania 30 jaar geleden.
We hebben onder andere de volgende vogels gezien: witte en zwarte ibis, gekleurde en open-bek ooievaar, pelikanen drie soorten bijeneters, drie soorten koekoeken, drie soorten arenden, plevieren, godwit (grutto's?),purper- en vijverreiger en nog vele anderen.
Verder hebben we twee olifanten gezien die een tijd lang de weg blokkeerden. Verschillende soorten apen (langoer en makaken), vier mangoesten, twee jakhalzen, krokodillen, twee leguanen en waterbuffels die in een poeltje lagen te genieten. Vanaf een rotspunt aan zee konden we zeeschildpadden ontwaren die af en toe hun kop boven water staken. Op de terugweg zagen we twee vleermuizen slordig aan telefoondraden hangen. Ze leken net stukken plastic.Daarna zagen we meer vleermuizen aan elektriciteitsdraden hangen. De chauffeur bracht ons naar een plek buiten het park waar honderden vleermuizen in de bomen hingen.

VAN TISSAMAHARAMA NAAR UNAWATUNA

Paalvissers
Langs de kustweg zagen we een paar paalvissers. Ze hebben een stok in zee geplant. Aan de bovenkant hebben ze een zitje gemaakt van plankjes. Daarop zittend vissen ze met een eenvoudige hengel. De paal met het stukje zee eromheen wordt van vader op zoon doorgegeven. Waarschijnlijk verdienen ze nu meer met de fooien van toeristen voor foto's dan met vissen.

VOC
Onderweg bij Matare zagen we nog overblijfselen van een fort en verdedigingswerken van de Nederlandsers uit de 18e eeuw. Ook is er nog een overdekte handelsmarkt uit die tijd. Op het fort staat nog de datum 1765 en het wapen van de VOC.

Tsunami
Af en toe zagen we nog restanten van huizen die verwoest zijn door de tsunami in 2004. Af en toe staan er graven aan de kant van de weg. Verder zagen we nieuwe huizen voor mensen die hun huis waren kwijtgeraakt. Veel is herbouwd. Een probleem is dat in strijd met de regels een aantal hotels toch weer te dicht op het strand is gebouwd. Mogelijk moeten deze hotels weer worden afgebroken.
Langs de hele kust staat het vol met hotels en restaurants. Er is geen plek meer vrij, maar er is gelukkig geen hoogbouw.

UNAWATUNA BEACH RESORT
Dat was een koude douche. We belandden in een groot hotel met enkele honderden gasten. Het waren allemaal blanken die hier een zonvakantie houden. We hadden het gevoel dat we Sri Lanka hadden verlaten en in een Westerse enclave waren terecht gekomen. Alles is gedaan om het de toerist aantrekkelijk te maken zodat het alleen wat weer betreft van thuis afwijkt. Hij hoeft het terrein niet af. Er is een privestrand en een zwembad. Er zijn allerlei sportactiviteiten, barbecues op het strand, lekker eten met de smaak van thuis. We hebben ons laten verleiden tot een capuccino en een pizza met echte kaas. 's Avonds bij het diner waren de gasten heel modieus en prachtig opgedoft gekleed. We keken onze ogen uit. Gelukkig was er naast ons hotel een restaurantje dat beter bij ons paste.
Wel hebben Nederlandse en Duitse toeristen een organisatie opgezet voor blinden en voor zwerfhonden. Er werden dus donaties gevraagd voor het blindenorkest dat 's avonds het diner opluisterde met aanstekelijke muziek.
In ons beach resort logeerden veel jonge mensen, gezinnen met kleine kinderen en gezinnen met volwassen kinderen.

OP WEG NAAR HUIS
Morgen is onze laatste vakantiedag. Onderweg naar het vliegveld bekijken we nog twee bezienswaardigheden namelijk de oude stad van Galle en een schildpadden-opvangcentrum. Daarna gaan we naar een hotel waar we kunnen rusten tot onze vlucht om 3.00 uur vertrekt. De totale vlucht inclusief overstap in Dubai duurt ruim 14 uur. Daarna moeten we nog helemaal naar Groningen reizen. Hopelijk laat de NS het niet afweten zoals op de heenreis.

• 03 Januari 2013 - 16:40

Durk:

Leuk jullie zo te kunnen volgen!
    En natuurlijk een Voorspoedig Nieuwjaar toegewenst!
    Benieuwd naar de foto's,

Groet - Durk

• 03 Januari 2013 - 18:33

Henk:

Het zijn weer mooie, leerzame, interessewekende verhalen. Met plezier gelezen.
    Dank jullie wel en geniet nog lekker na van dit moois.
    Groeten

• 03 Januari 2013 - 22:59

Maria Van Dijk:

Hallo Bert en Tiny,
    De beste wensen nog voor 2013 en een goede terugreis toe gewenst. Hadden jullie geen last van het vuurwerk? Of sliepen jullie er dwars doorheen? Of ze steken het daar niet af. Galle is of was een zusterstad van Velsen. We zien ooit het fotoboek wel weer! Groetjes Maria/Ed