let it snow - Reisverslag uit Polonnaruwa, Sri Lanka van bertiny - WaarBenJij.nu let it snow - Reisverslag uit Polonnaruwa, Sri Lanka van bertiny - WaarBenJij.nu

let it snow

Door: tiny

25 December 2012 | Sri Lanka, Polonnaruwa

NAAR DAMBULLA
Onze totale reis beslaat 1400 km in 15 dagen. Er wordt rustig gereden. De maximum snelheid buiten de bebouwde kom is 70 km en erbinnen 50 km. De politie controleert streng. Te hard rijden of inhalen bij een ononderbroken streep kost 10 dollar. Rijden onder invloed kost 100 dollar. We zien regelmatig agenten, ook vrouwelijke, die iemand op de bon slingeren. Vrachtwagens en buschauffeurs hebben de neiging te hard te rijden wegens de bonus van vroeg aankomen. De weg is vrij goed, enkele stukken aan de zijkanten zijn afgebrokkeld door de vele regen. Overal wordt hard aan de weg gewerkt. Het is de bedoeling de weg te verbreden (nu tweebaans). Nu de burgeroorlog voorbij is, is er ruimte om de infrastructuur te verbeteren.
In de kraampjes worden kerststallen, kerstmannetjes en zelfs plastic sneeuwpoppen verkocht. Op veel plaatsen en ook in de hotels staan kerstbomen en worden kerstliederen gespeeld zoals Let it Snow en White Christmas. Heel apart in de tropen.

DAMBULLA GROTTEN
We hebben de boeddhistische grotten bezocht. Honderdvijftig meter boven de stad liggen vijf grotten waar al in de 1e eeuw voor Christus monniken mediteerden. Koning Valagamba bracht er 14 jaar door in ballingschap. Eenmaal terug op de troon liet hij uit dankbaarheid een prachtige rotstempel bouwen. Nu zijn er vijf grottempels met in totaal ongeveer 150 boeddhabeelden en fresco' s op muren en plafonds. De oudste dateren uit de 11e en 12e eeuw na Chr. en zijn gerestaureerd in de 19e eeuw. De grotten waren erg mooi.
Opvallend waren de banken die overal voor de boeddhabeelden waren geplaatst. Een foto liet een man zien staand naast de Boeddha met joviaal een hand op zijn schouder. "Dit is erg respectloos", stond erbij. Twee maanden geleden las ik in de krant hoe je het nog bonter kunt maken. Een vrouw stond voor een boeddhabeeld en zoende hem op zijn lippen. Ze kreeg een forse boete.
Naast de eerste grot was een hindoeistische tempel.

VRIJE DAGEN
Zaterdag en zondag zijn hier vrije dagen. Ook de dag van de volle maan is vrij, dit is een boeddhistische heilige dag. De feestdagen van alle vier religies zijn voor iedereen vrij. De mensen vieren ook de feestdagen van andere religies. Vooral boeddhisten en christenen hebben onderling veel contact. Moslims vormen een gesloten gemeenschap die vooral rond de moskee woont, zodat de mannen hun plicht om vijf keer daags te bidden kunnen vervullen. Door de burgeroorlog is het contact met hindoes problematischer. Iedere religie heeft zijn eigen school en krijgt les in de eigen taal. Moslims spreken Tamil. Tamils en Singalezen kunnen elkaar vaak niet verstaan. Ongeveer 30% van de bevolking spreekt Engels. Het Singalees is verwant aan het Pali, de taal van het vroege boeddhisme. De christenen spreken ook Singalees. Boeddhisten en christenen bezoeken elkaars scholen.

OVERSTROMINGEN-ANURADHAPURA
We reden dwars door het overstromingsgebied van Dambulla naar Anudharapura. Dit is de hoofdweg naar Jaffna, de hoofdstad van de Tamils.
De waterreservoirs (kunstmatige meren) waren de afgelopen weken door de overvloedige regenval overstroomd. Het is hier nu regenseizoen. De waterreservoirs zorgen voor water in de droge periode.
Op veel plaatsen was de weg deels weggeslagen, bruggen waren vernield, er zaten gaten in de weg. Alles was geimproviseerd gemaakt zodat de weg min of meer begaanbaar was. Tegelijk waren ze de weg aan het verbreden. Hierdoor was de tocht erg vermoeiend.
Een aantal huizen stond in het water. In totaal zijn in Sri Lanka 300.000 mensen geevacueerd. De regering zorgt voor voedsel en onderdak. Ook in Polonnaruwa, onze volgende plaats, zijn de waterreservoirs overstroomd. De regenval is dit jaar erg extreem, vermoedelijk door de klimaatverandering.
Bij de opgravingen was een aantal wegen zo ver onder water dat we moesten omrijden. We slaagden erin alles te zien wat we wilden door veel om te rijden hoewel dit niet iedereen lukte. Alleen het kantoor voor de entreekaartjes konden we niet bereiken. Dus gingen we gratis. Dat scheelde 30 dollar per persoon.

OPGRAVINGEN ANURADHAPURA
De stad werd in 380 voor Christus de hoofdstad en bleef dit 1000 jaar, hoewel er regelmatig invasies waren uit Zuid-India. Hierna werd Polonnaruwa de hoofdstad.
De Jetavanarama pagode is 2200 jaar oud en was oorspronkelijk 100 meter hoog. In de tijd dat hij werd gebouwd, was het het op twee na hoogste monument ter wereld na de Egyptische pyramides.
De Kuttan Pokuna (tweeling vijvers) waren bedoeld om te baden voor monniken. De eerste heeft een lengte van 28 meter, de tweede is 40 meter lang.
De Moonstone bestaat uit prachtig uitgesneden dierenfiguren rond een halve opgaande zon. De dierenfiguren in de buitenste ring bestaande uit een olifant, leeuw, koe en tot slot weer een olifant symboliseren de cyclus van leven en dood met steeds wederkerende geboorte, ziekte, ouderdom en dood. Gezien vanuit het perspectief van reincarnatie. In de volgende hoofdstad Polonnaruwa is de koe vaak weggelaten om de hindoes niet te bruskeren omdat de koe bij hen heilig is.
Ruvansvelisaya pagode is een witte pagode die nu nog maar 55 meter hoog is uit de 2e eeuw voor Christus. Er omheen staat een muur met honderden gebeeldhouwde olifanten.
Mahapali Refter was een eetzaal voor 5000 monniken met een trog van 30 meter lang en 2 meter breed die door de leken met rijst werd gevuld voor alle monniken. Hierachter was een grote vijver als badplaats voor de monniken.

Het hoogtepunt van de SRI MAHA BODHI BOOM.
Deze boom is gegroeid uit een loot van de bodhiboom waaronder de Boeddha in Bodhgaya (India) de verlichting bereikte. De boom is meer dan 2000 jaar oud en daarmee de oudste boom ter wereld voor zover bekend. Voor boeddhisten is het een heilige boom en dus een belangrijke pelgrimsplaats. Er werd dus veel geofferd en gebeden. De plek was erg sfeervol.

In 1998 hebben de Tamil Tijgers hier 19 mediterende vrouwen doodgeschoten op de meest heilige dag van de Srilankese boeddhisten. De Boeddha is tijdens zijn leven drie keer in Sri Lanka geweest. Het boeddhisme verwaterde na enige tijd en het hindoeisme werd weer belangrijker. In de 3e eeuw voor Christus zorgde koning Ashoka uit India voor een hernieuwde bloeitijd van het boeddhisme. Dit wordt gevierd tijdens de volle maan in juni en dit is de heiligste dag voor de boeddhisten in Sri Lanka. De Tamil Tijgers probeerden met deze moordpartij op deze heilige dag relletjes uit te lokken bij de boeddhistische Singalezen.
Dit was wel gebeurd in 1983 toen de Tamils dertien militairen doodden. Daarop werden veel Tamils in Colombo verdreven, vermoord en hun huizen in brand gestoken. Daardoor kregen de Tamils de sympathie en steun van de Westerse wereld.
Helaas werkte dit deze keer niet. De Singalezen bleven rustig. In meerdere dorpen beschermden de Singalezen bedreigde Tamils. Ook een bomaanslag in Kandy in de tempel waar een tand van de Boeddha wordt bewaard, leidde weer niet tot relletjes en dus geen steun van het Westen. Wel zijn veel Tamils naar Westerse landen gevlucht. Ze kunnen nu wel terug maar willen niet. Want in het Westen hebben ze een lux leven. Aldus vertelde onze Singalese chauffeur.

Onderweg hebben we veel vogels gezien zoals de witte ibis en de ibis met de zwarte kop. Meerdere soorten ooievaars zoals de ooievaar met de wollige hals, de ooievaar met de zwarte nek en de gekleurde ooievaar. Verder tientallen zilverreigers.

SIGIRIYA
Dit betekent leeuwenrots.
In de vijfde eeuw voor Christus bouwde koning Kassapa op deze dode vulkaan die hoog uittorent boven het vlakke landschap zijn paleis. Dit werd een onneembare vesting. Hij had dit wel nodig omdat hij zijn vader had vermoord. Dit is de volksoverlevering.
Volgens wetenschappers was er altijd een klooster op de top van de vulkaan.
Halverwege in de rotsen zijn prachtig bewaard gebleven fresco's van concubines van de koning of boeddhistische godinnen. Waarschijnlijk het laatste omdat de stijl en de afbeeldingen in dezelfde stijl zijn als in de boeddhistische grotten bij Ajanta in India.
Het was een schitterende tocht naar de afbeeldingen ondanks de enorme stortbui. Het water liep als een rivier van de trappen af. De top hebben we hierdoor niet gehaald.

DE WEG NAAR POLONNARUWA
De weg was prima. Hij liep dwars door het natuurreservaat Minneriya. Aan de kant van de weg zagen we een jakhals staan. Zeldzaam. Ook zagen we een aantal drollen van olifanten en een afgerukte boomtak op de weg (ook door olifanten). Dertig jaar geleden was het gevaarlijk om hier 's avonds te rijden vanwege agressieve olifanten. Nu begrijpen de olifanten dat de auto's geen vijanden zijn. Soms lopen ze ook overdag langs de weg. In de droge tijd gaan ze uit het park naar de rijstvelden waar ze veel vernielen. Boze boeren schieten de olifanten nog wel eens dood terwijl ze beschermd worden in het park. Dit zijn tegengestelde belangen.

Ook hier zijn de waterreservoirs, de oudste stamt uit de 3e eeuw na Chr., buiten hun oevers getreden zodat ook hier overstromingen zijn. Hier zijn ongeveer 100.000 mensen geevacueerd.
We hebben veel regen.