voorbereiding - Reisverslag uit Hoofddorp, Nederland van bertiny - WaarBenJij.nu voorbereiding - Reisverslag uit Hoofddorp, Nederland van bertiny - WaarBenJij.nu

voorbereiding

Door: webmaster

15 Maart 2009 | Nederland, Hoofddorp

WEER
Overmorgen vertrekken we naar IJsland.Dan denk je aan sneeuw, regen, ijs, gletsjers, vulkanen, Icesave, ponies, noorderlicht.
Reykjavik ligt aan de warme golfstroom zodat het daar nu nauwelijks vriest maar eent temperatuur heeft van 0-8 graden. Ga je het binnenland in of naar een gletsjer dan kan het kouder zijn. Dus nemen we warme kleding zoals dikke truien, wanten en een muts mee.
Het regent er ook regelmatig,dus moeten we ook goede regenkleding meenemen. Het weer kan extreem snel omslaan. Voor de komende dagen wordt driekwart bewolking en een kwart zon voorspeld.Dat is wel het tegendeel van een zonnige bestemming. Maar de natuur van IJsland met vulkanen, geisers, gletsjers en warm waterbronnen moet sprookjesachtig mooi zijn. Mensen die er zijn geweest, willen er vaak weer heen.Waarom gaan we in maart en niet midden in de zomer? Omdat het erg duur is en in juli/augustus zijn de hotels alleen al drie keer de huidige prijs. In maart zijn de dagen redelijk lang. In principe zouden we het noorderlicht moeten kunnen meemaken, maar dat rekenen we niet op. Dat hangt erg van de weersomstandigheden af.

GECHIEDENIS
De eerste bewoners waren Ierse monniken die zich op IJsland rond 700 vestigden om in alle stilte te kunnen mediteren. Hun rust wel al snel verstoord door de Vikingen, Noren en Zweden, rond 900. In 930 werd het parlement opgericht. In 1000 bekeerde het land zich onder de Noorse koning tot het christendom. Tot op dat moment was het land verdeeld en hingen nog veel IJslanders het heidendom aan met goden als Wodan, Donar en Freija. In de 11e en 12e eeuw worden de sagen, heldendichten, geschreven. In de 14e eeuw komt het land onder Deense heerschappij door een huwelijk tussen een Noors en een Deens koningskind. Later kwamen de Noren in opstand tegen de Deense koning en splitsten ze zich af. Tot de Tweede Wereldoorlog stond IJsland onder Deens gezag. (Groenland hoort nog steeds bij Denemarken.) In de oorlog hadden de Amerikanen er een militaire basis. Aan het eind van de oorlog werd IJsland zelfstandig maar er bleef een militaire basis van de Amerikanen. Deze is in 2006 gesloten wegens het einde van de Koude Oorlog. Ijsland heeft nooit bij de EU gewild vanwege walvisvangst, territoriale wateren en visquota. Sinds het debacle met banken als Icesave denken ze er anders over.

REYKJAVIK/CULTUUR
Ijsland is ongeveer 2,5 keer zo groot als Nederland.
IJsland kent ongeveer 300.000 inwoners waarvan er 170.000 in de hoofdstad wonen. Je kunt in een half uur het hele centrum door wandelen. Maar gelukkig heeft het veel te bieden op het gebied van cultuur. Er zijn verschillende musea en galeriën. Bovendien zijn er enkele architectonische bezienswaardigheden. De uitgaansmogelijkheden zijn groot. Er zijn veel gezellige kroegen, brasseriëen en restaurants. Natuurlijk serveren ze veel vis maar ook twee vegetarische restaurants.
Door het barre klimaat en de afgelegen ligging hebben de Ijslanders zich toegelegd op artistieke prestaties. Per hoofd van de bevolking worden ter wereld het meeste aantal boeken geproduceerd. Halldor Laxness won in 1955 met zijn boeken de Nobelprijs voor de literatuur. Verschillende van zijn boeken zijn in het Nederlands vertaald. De bekendste is "Onafhankelijke Mensen". We hebben nog niets van hem gelezen maar wel van Gerrit Jan Zwiers. Deze maakte twintig jaar geleden enkele tochten door IJsland: het is er desolaat, eenzaam en veel regen.

ACTIVITEITEN
Natuurlijk kun je hele spannende en avontuurlijke dingen doen zoals een tocht op een sneeuwscooter over een gletsjer, ijsklimmen met een pikhouweel, een lavatunnel onderzoeken of met een superjeep het binnenland in. Dat doen wij niet. Mochten we al iets avontuurlijks doen, dan wordt dat een paardrijtocht over de lavavelden.
Er zijn ook comfortabele busexcursies zoals naar de beroemde Gouden Cirkel, 50 km. van de hoofdstad. Hier bevinden zich hete bronnen, watervallen, een zeer actieve geiser en een natuurpark waar de scheiding tussen de Amerikaanse en Europese tectonische plaat te zien is.
Je kunt een bad nemen in een hete bron. De bekendste is de Blue Lagoon tussen de lavavelden. (Voor toeristen even bekend als de Eifeltoren in Parijs.) Het water is tussen de 36 en 39 graden. Het zit vol geneeskrachtige mineralen. Je kunt er bovendien modderbaden nemen.
Helaas is het grootste deel van IJsland niet bereikbaar over land in de winter en zijn er geen walvissen en papegaaiduikers te bewonderen. Voor een week blijft er genoeg te doen over.

• 15 Maart 2009 - 17:20

Henk:

Hoewel heel anders, wordt ook deze reis vast weer indrukwekkend.
    De verhalen die ik gehoord heb, moet het een mooie reis worden.
    Heel veel reisplezier!

• 15 Maart 2009 - 22:11

Maria/Ed:

luitjes een goede reis toegewenst. Nu heel iets anders.Die hete bron lijkt mij heerlijk! Veel plezier. Groetjes

• 16 Maart 2009 - 19:22

Irma/Theo:

Nog een paar tripjes en jullie kennen een heel aardbol op je duimpje.Dit keer is IJsland aan de beurt.We wensen jullie heel leerzaam,avontuurlijk,spannend en plezierig reis.

• 16 Maart 2009 - 20:31

Ed Borgman:

Zet hem op. Wij zitten er weer klaar voor.

• 17 Maart 2009 - 15:03

Wilma:

Hallo lieve mensen.
    het is weer een ervaring rijker.,ik denk dat jullie nog een week te kort komen!!!geniet ervan ,goede reis liefs wilma en frank