De Wondere wereld van Lumbini - Reisverslag uit Gorakhpur, India van bertiny - WaarBenJij.nu De Wondere wereld van Lumbini - Reisverslag uit Gorakhpur, India van bertiny - WaarBenJij.nu

De Wondere wereld van Lumbini

14 Januari 2019 | India, Gorakhpur

De grensovergang van India naar Nepal verliep soepel. Wel goed, dat we al een visum hadden, want als je pech hebt, sta je in de rij achter een hele groep pelgrims. Lumbini is vanaf daar nog een uurtje rijden. We verblijven 3 dagen in een rustig hotel, dat mijn zijn tuinen en huisjes meer weg heeft van een vakantiepark(je). Heerlijk, een paar dagen op een plek. Vanwege wegwerkzaamheden (van 2 naar 4 baans) is er geen Wi-Fi en internet. Tiny kan hier weer wat bijkomen, want haar maag is van streek geraakt. Het personeel is bijzonder aardig en het eten weer heerlijk. Achter onze hotelkamer is een poeltje, waar een soort reiger (pond heron) de baas is. Ook maken een zilverreiger en een soort hoen er gebruik van. Af en toe vliegen ze elkaar in de haren, of liever gezegd, de veren.

De volgende dag gaan we met de gids op pad naar de geboorteplek van de Boedha. Hij spreekt zeer goed Engels en heeft van zijn 10e tot zijn 15e Boeddhisme gestudeerd. Hij is ook zeer belezen. Doordat hij van huis uit Hindoeïstisch is, heeft hij veel kennis van zijn eigen godsdienst.
Er doen veel verhalen over de geboorte de ronde. Aangenomen wordt, dat moeder Maya, op weg naar het ouderlijk huis om te bevallen, hier geboorte gaf aan een zoon. Zodra hij kon staan, deed hij 7 stappen in de 4 windstreken. En sprak met de ene hand opgeheven naar de hemel, de ander naar de aarde wijzend: "Ik ben geboren tot heil van alle wezens. Dit is mijn laatste geboorte". Toen werd hij weer baby. De boom waar de bevalling plaatsvond is er niet meer, maar in de Mayadevi tempel is wel de plaats vastgesteld, waar hij gestaan moet hebben. Een staande bevalling (ook nog onbevlekt, vgl. Maria, moeder van Jezus) was volgens onze gids geen uitzondering en te prefereren boven een liggende. Hij kan het weten! Maar nu zijn we al aan het eind van onze tocht.

The Lumbini Development Committe is opgericht in 1978 na een bezoek van de toenmalige Secr.Generaal van de VN Oe Thant, een Zuid-Koreaan. Toen het plan ter stemming in de VN-raad werd voorgelegd, was het opmerkelijk, dat Pakistan en Afghanistan als eersten voorstemden. In samenwerking met de UNESCO kreeg de Japanner Kenzo Tange de opdracht een plan te maken: "Een soort boeddhistische kosmos in het klein". We bezoeken een prachtige Tibetaanse tempel, gesponsord door Duitse boeddhisten. Van binnen was de koepel met lichte in hemelse tinten, lichtblauw en wit, getekende afbeeldingen van het leven van de Boeddha een juweeltje. Bij ons riep het associaties op met de Sixtijnse Kapel in Rome. Alleen dan veel luchtiger. De tuin eromheen toonde allerlei scenes uit het leven van de Boeddha. Ik vond het nogal van een hoog Efteling-gehalte, maar goed, iedereen snapt dan wel wat de bedoeling is.

Elk land heeft in Lumbini zo zijn tempel gebouwd. Zelfs Bangladesh (!) was vertegenwoordigd. We bezochten nog een Thaise tempel met veel geschilderde afbeeldingen, zoals we dat ook kunnen zien in de Chr. kerken. Bij de Cambodjaanse tempel waanden we ons even in Cambodja: Veel glitter en pracht, gelardeerd met cobra's, draken en hemelse nimfen.
De Nepalese tempel stond in sterk kontrast met de overdaad van de meeste tempels. Een eenvoudig boeddhabeeld werd geflankeerd door iets kleinere beelden in verschillende poses (bijv. de handen in de wijsheids pose) van de boeddha in de nissen rondom. De koepel rustte op zuilen en was van marmer. Geen opsmuk en afleiding.

De gids wilde ons nog de kraanvogels laten zien die in een vijver achter de Vietnamese tempel te vinden zijn. Er zitten veel kraanvogels in de buurt. Na enig speuren ontwaardden we er 2 in de dierentuin van de monniken. Er waren daarnaast nog opgezette vogels in de bomen, alsook neptijgers en nepapen. Grappig is dat de twee belangrijkste stromingen, het mahayana- en het theravadaboeddhisme gescheiden zijn door een vaart. Er is wel een brug, zodat er kontakt kan blijven. De reden ervan schijnt, volgens onze gids, niets te maken te hebben met onenigheid. Aan het begin van het kanaal is een eeuwig brandende vredesvlam. Aan het uiterste eind is vaag de vredespagode te zien. De Japanse architekt , die de atoombom op Hiroshima heeft meegemaakt, heeft zo de vredesgedachte willen uitdragen.

Het laatste gedeelte van het kompleks is de Mayadevi-tempel. Naast de tempel staat een gedeelte van een zuil, die nog is neergezet door keizer Ashoka in 250 v.Chr. De inskriptie in de zuil vertelt o.a.: Hier is de Boeddha Shakyamuni geboren. Ook: Lumbini hoeft maar een achtste van zijn landopbrengst te betalen. Ashoka heeft een aantal stoepa's laten neerzetten. In 1996 is onder de restanten (3e eeuw v.Chr) van de tempel een steen gevonden, die de exakte geboorteplaats van de Boeddha aangeeft. De Mayadevi-tempel wordt ook vereerd door vooral lokale vrouwen in de hoop kinderen te krijgen.

Ver over de afgesproken tijd kwamen we weer bij ons Resort terug. Het was een bijzondere ervaring op onze pelgrimsreis. De vrije dag die voor ons lag, konden we mooi gebruiken om al die indrukken van de afglopen week eens rustig te verwerken. Nog steeds geen Internet, alleen de geluiden van de wegwerkers in de verte en het gekwetter van de vogeltjes in de bomen. Hierna gaan we op weg naar Shravasti, terug naar India.

• 14 Januari 2019 - 06:32

Greet:

Wat beleven jullie veel, prachtig!

• 14 Januari 2019 - 09:57

Bedankt voor je reaktie, Greet. Het is allemaal zeer indrukwekkend, zeker als al die plaatsen zo'n betekenisvolle geschiedenis hebben doorlopen. We genieten erg van deze India-reis over hobbelige wegen en een wirwar van elkaar links en rechts inhalende auto's en vrachtwagens. Daar tussendoor rijden dan weer brommers en fietsers. Onze chauffeur is zeer bedreven in het ontwijken van dit alles. Hulde. Ook de luchtvervuiling nemen we noodgedwongen maar op de koop toe. Zag net in een statistiek dat het bijna 100% zo erg is als de WHO-norm aangeeft. Da's niet best. Wat je al niet doet voor een zuivere ziel!!

Groetjes, Tiny en Bert

Verslag uit: India, Gorakhpur

pelgrimage in India

BOEDDHISME

Over enkele dagen vertrekken we voor de 8e keer voor een reis naar India. We zijn in totaal 18 dagen weg.

Eerst gaan we naar het noordoosten van India naar enkele plaatsen die met het leven van de Boeddha te maken hebben zoals zijn geboorte- en sterfplaats, en de plek waar hij vaak les heeft gegeven. Er zijn nog ruines over en er is activiteit van toeristen/pelgrims. Ik weet niet of het interessant is met al die ruines. Misschien is het wel wat saai maar desondanks wil ik het wel zien. Bert kan zich meer bij ruines voorstellen dan ik.

We verblijven ook enkele dagen in Nepal, in Lumbini, de geboorteplaats van de Boeddha. Voor de rondrit hebben we voor 10 dagen een taxi met Engels sprekende chauffeur gehuurd. We hebben alle hotels besproken.

Tot onze verbazing bleek dat we in alle plaatsen ook de beschikking hebben over een lokale gids, de we niet hebben gevraagd. De prijs verandert er niet door. Ik vermoed dat de gidsen voornamelijk van onze fooien moeten leven. Dat is ongeveer 3 tot 5 euro per dag. Dat is een minimum dagloon in India.

KUMBH MELA ALLAHABAD

Vervolgens duiken we ons onder in het hindoeisme, in het Kumbh Mela festival. Dat is 's werelds grootste festival. Het duurt twee maanden, in totaal komen er meer dan 100 miljoen mensen. Uit heel India en Nepal komen de saddhu's (heilige mannen en ook enkele vrouwen) hier op pelgrimstocht. Het belangrijkste evenement is een duik in de heilige Ganges.

Het festival wordt gehouden op een tijdstip dat er een bepaalde gunstige sterren-constructie aan de hemel is. Dit komt een keer per 12 jaar voor. De vorige keer hebben we vanuit Varanasi een uitstapje gemaakt naar de Kumbh Mela. We vonden dat heel bijzonder. Er gebeurde van alles waar we niets van begrepen. Bovendien is het heel kleurrijk.

We blijven twee nachten. Dat leek ons lang genoeg met al die drukte. Eerst wilde ik een hotel in Allahabad boeken maar dat kostte minimaal 400 euro per kamer. Bovendien duurt het enkele uren voordat je vanuit de stad op het festivalterrein komt door alle drukte. Dus hebben we maar een luxe tent voor toeristen op het festivalterrein geboekt inclusief alle maaltijden.

We maken niet een van de hoogtepunten mee met processies. Als die plaatsvinden, moet je mimimaal 5 dagen blijven omdat er dan geen vervoer mogelijk is. Dat vonden we te lang.
We hebben wel voor de hele periode van het festival een gids tot onze beschikking. Hij brengt ons naar de badplaatsen en de verblijfplaatsen van verschillende groepen saddhu's en naga's (naakte heilige mannen die zich met as insmeren.)

Als uitsmijter gaan we nog enkele dagen naar Varanasi, de meest heilige plaats van India. We zijn er jaren geleden een week geweest en vonden het zo bijzonder dat we er nog eens naar toe willen. Varanasi ligt ook aan de Ganges. Hier wordt ook vaak een heilige duik genomen en hier vinden veel crematies plaats.