Toekomst van India - Reisverslag uit Bhubaneshwar, India van bertiny - WaarBenJij.nu Toekomst van India - Reisverslag uit Bhubaneshwar, India van bertiny - WaarBenJij.nu

Toekomst van India

26 Maart 2014 | India, Bhubaneshwar

VERSCHIL INDIA NA 11 JAAR
Doordat India economisch in de lift zit, is er veel meer luchtvervuiling en gaan de Indiers op vakantie naar dezelfde plekken als wij zodat het drukker wordt. Er zijn meer Indiers met een auto en een eigen huis. De armoede blijft schrijnend. Het blijft een heel goedkoop land. De toename van de overbevolking maakt het extreem druk overal.

In vergelijking met China is er veel verschil. In een grote stad in China herken je na enkele jaren niets meer terug. In India blijft een groot deel intact. Er komen wijken bij. In China komen er gewoon enkele bulldozers langs die hele oude wijken vaak inclusief cultureel erfgoed platgooien voor de bouw van moderne flats en kantoren. In China wordt alles door de communistische partij van bovenaf beslist. Protest en inspraak is nauwelijks mogelijk. India is een federatie waarbij de afzonderlijke deelstaten veel autonomie hebben. Bovendien is het ondanks de corruptie een democratie. Je kunt een partij wegstemmen. Protest en organisatie van onderop is toegestaan.

DE TOEKOMST VAN INDIA
De problemen voor de toekomst van India (maar ook China) zijn gigantisch. Door de klimaatverandering wordt geschat dat India in 2030 een toename van 30 % krijgt in ernst van overstromingen en droogte. Deze zijn er dus nu ook al. De landbouwproductie is afgenomen doordat de kwaliteit van de grond is afgenomen door overmatig gebruik, slechte irrigatie en ontbossing.
Maar het ergste wordt het tekort aan drinkbaar water. In 2050 zal naar verwachting de bevolking van India zijn verdubbeld. Deze bedraagt nu 1,1 miljard. Er zijn nu al tekorten aan drinkwater. Delhi heeft een maximale hoeveelheid per gezin ingesteld. In Gujarat en Rajasthan is na grote droogteperiodes een zeer beperkte toegang tot de waterkraan ingesteld. In sommige steden maar 20 minuten per dag. Momenteel is ongeveer 70% van de waterbronnen o.a. rivieren vervuild. Omdat een gebrek aan water het grootste is in de dorpen, komt hierdoor een trek naar de grote stad op gang. Dorpsbewoners komen in de stad in krotten terecht of leven op straat. Op langere termijn kan gebrek aan toegang tot water tot relletjes enz. leiden.

HOOGTEPUNTEN SIKKIM EN BENGALEN
VOOR TINY
De devotie van een monnik die 55 jaar mantra’s in steen beitelt in het Tashiding klooster.
De devotie van een lama die in vijf jaar in zijn eentje een schitterend bouwwerk van de hemel van Padmasambhava maakt in Pemayangtse klooster. De schoonheid van het bouwwerk deed me denken aan de Sixtijnse kapel van Michelangelo in Rome.
De grote toewijding van onze gids aan het boeddhisme waardoor hij een vredige geest wil bereiken.
De warmte en gastvrijheid in de hotels.
De rustgevende sfeer in de afgelegen dorpen Pelling en Yuksom.
De serene sfeer in de kloosters gelegen hoog op de bergtop met schitterend uitzicht.
De hele ceremonie rond de kruik met het heilige water in Tashiding.
De Tibetaanse opera met alles eromheen in het Rumtek klooster.

HOOGTEPUNTEN VOOR BERT
Kolkata, Darjeeling, Tashiding klooster, de Tibetaanse opera met alles eromheen in het Rumtek klooster.

DIEPTEPUNTEN SIKKIM EN BENGALEN
De kou en de hobbelige, kronkelende wegen met veel gaten. Van de regen hebben we geen last gehad terwijl we onderweg waren omdat deze meestal op de namiddag of avond viel. Indirect was het wel vervelend door het uitvallen van elektriciteit en (warm) water. Regen in deze periode is abnormaal. Het regenseizoen valt van juni tot september. Verder hoort het droog te zijn ,maar de laatste jaren kun je hier niet meer op vertrouwen door de klimaatverandering.
De herrie en de luchtvervuiling in Kolkata en Darjeeling.

Dit was dan de stand voor het eerste deel van de reis. We beginnen nu aan een totaal ander deel van India met een warmte van 35-40 graden maximaal.
Vandaag houden we een broodnodige rustdag na de lange reisdag van gisteren. We zitten hier heel comfortabel in een viersterren hotel. Morgen beginnen we met sightseeing.