Op de vlucht - Reisverslag uit Delhi, India van bertiny - WaarBenJij.nu Op de vlucht - Reisverslag uit Delhi, India van bertiny - WaarBenJij.nu

Op de vlucht

25 Maart 2014 | India, Delhi

OP DE VLUCHT
We zijn nu op het vliegveld van Delhi en wachten op een overstap naar Bhubaneswar. De eerste vlucht vanuit Sikkim naar Delhi zat vol met Indiase families met kinderen van alle leeftijden. Erg luidruchtig allemaal. Voor ons zaten drie broers of neven die zo dynamisch stoeiden dat Berts koffie bijna omviel. De ouders deden niets, dus hebben we ze tot de orde geroepen. Iets later was het weer nodig omdat ze de maat sloegen met de stoelleuning. Daarna keken ze af en toe voorzichtig naar achteren of hun gedrag voor ons nog acceptabel was. De kinderen hebben geen speelgoed of boeken bij zich, Dus op een vlucht van 2,5 uur vervelen ze zich. De w.c. lag vol papier. Een aantal families had een lunch meegenomen die tijdens de vlucht werd uitgedeeld. Eten en drinken was niet inbegrepen.
Het is ons opgevallen dat Indiers zich niet storen aan verbodsbordjes enz. Ze praten en fotograferen ook als het niet mag en er een beambte pal voor hun neus staat.. Ze laten zich alleen corrigeren als er direct en krachtig wordt gehandhaafd.

GANGTOK
NAMGYAL INSTITUTE OF TIBETOLOGY
Een klein museum met schitterende beelden en thangka’s (rolschilderingen) en andere rituele voorwerpen uit Tibet. De schoonheid ervan deed met denken aan de religieuze kunst in Italie. Het museum is gesticht in 1958 op aandringen van de koning van Sikkim. Hiermee wilde hij het onderzoek van de Tibetaanse religie en cultuur bevorderen. Het museum is geopend door de Indiase premier Nehru en de Dalai Lama. De voorwerpen zijn voornamelijk particuliere giften. Vaak geven gevluchte Tibetanen die op sterven liggen, hun eigendommen aan het instituut.

VAN GANGTOK NAAR KALIMPONG
Weer vier uur hobbelen maar we zitten nu 500 meter lager op 1250 meter. Het is dus veel minder koud. Onderweg gaf Bert aan een bedelaar een paar munten. We zagen hem terug in het eetstalletje waar wij lunchten. Van de munten kocht hij iets te eten. Van de gasten mocht hij binnen zitten maar de eigenaar wilde het niet. De bedelaar had hele vuile en versleten kleren en een grote verwarde haardos. Dat is geen reclame voor de zaak.
We hebben vandaag Sikkim verlaten. Hoewel het een onderdeel van India is, is er een aparte grens. Buitenlanders moeten een speciale permit halen bij de ambassade naast het visum voor India. Bij aankomst en vertrek krijg je een stempel in je paspoort. De laatste jaren is Sikkim meer toegankelijk voor buitenlandse toeristen. In Noord-Sikkim, pal aan de grens met China, is het mooiste deel nog steeds gesloten voor buitenlanders vanwege de Chinese dreiging. Er zijn in dit gebied daarom veel Indiase militairen.

HANDEL MET DE CHINEZEN
Er is regelmatig handel tussen China en India. Vanuit China worden meel en tarwe naar India gebracht en omgekeerd verkoopt India rijst, olie en kleding aan China. Als de Chinezen de grens oversteken, worden ze meteen in een grote hal opgesloten waar wel allerlei faciliteiten zijn. De Indiase handelaars komen dan voor de handel in de grote hal. De Chinese handelaars zijn vaak Tibetanen. Omdat de meeste Tibetanen in China ook familie in India hebben, worden er regelmatig boodschappen overgebracht. Ook worden eten en kleren uitgewisseld als kadoos. De Chinezen worden bij terugkomst in China gecontroleerd op de kadootjes. Religieuze voorwerpen zijn streng verboden.

KALIMPONG
Van oudsher is dit een handelscentrum tussen Sikkim, Nepal, Bhutan en India. Het stadje ligt fraai in bergachtige bossen. De Britten hebben er mooie huizen gebouwd. De stad stond bekend om zijn goede, vaak christelijke scholen. Het was een prettige plek om zending/missie te bedrijven. Nog steeds zijn er veel christelijke kerken, scholen en ziekenhuizen.

DE KERK VAN DE HEILIGE THERESA
Zwitserse Jezuieten hebben in 1929 een kerk gebouwd die lijkt op een boeddhistische tempel. Het verhaal van Jezus is aangepast aan de Aziatische omstandigheden. Dit blijkt uit de schilderingen op de muren. Jezus die het kruis draagt, ziet eruit als een Tibetaanse lama. De apostelen lijken monniken. Maria zit met de baby Jezus op een lotus. Alle andere figuren zien eruit als Tibetanen. Heel grappig allemaal. Deze aanpassing aan de plaatselijke omstandigheden had enig succes. Een aantal Tibetanen werd christen.

VAN SIKKIM NAAR ORISSA
Morgen hobbelen we in vier uur (ongeveer 100 km.) naar de luchthaven van Bagdogra. Dit is de laatste fase van onze rondreis met auto met chauffeur en gids in Sikkim. Helaas kunnen we niet via Kolkata naar Orissa vliegen. We moeten via Delhi en daar overstappen naar Bhubaneswar in Orissa. Dat betekent 2 keer 2 uur vliegen met een overstap van 4,5 uur wachttijd. Onze eerste dag in Bhubaneswar wordt dus een rustdag. In feite doen we twee vakanties in een reis. Orissa is totaal verschillend van Sikkim. Was het hier allemaal boeddhisme, daar is het allemaal hindoeisme met prachtige oude architectuur, een belangrijke pelgrimsplaats en stranden. Bovendien is het er twintig graden warmer dan in Sikkim. We hoeven nauwelijks meer te reizen en hebben slechts 2 verschillende hotels.