Het regenseizoen stopt niet - Reisverslag uit Gangtok, India van bertiny - WaarBenJij.nu Het regenseizoen stopt niet - Reisverslag uit Gangtok, India van bertiny - WaarBenJij.nu

Het regenseizoen stopt niet

22 Maart 2014 | India, Gangtok

YUKSOM
Yuksom is een charmant plaatsje in de bergen, heel geschikt voor korte en lange wandelingen. Veel groen in de omgeving en dorpelingen die bij hun huis werken. In de verte de bergen met sneeuw. Het is de rustigste plek tot nu toe. Nauwelijks verkeer. Alleen blaffende honden ’s nachts. We hebben vandaag een rustdag. Een wandeling door dit piepkleine plaatsje bracht ons naar verschillende markante plekken.
Yuksom was oorspronkelijk de hoofdstad van Sikkim. Er zijn nog plekken die hieraan herinneren. Bovenop de heuvel ligt het monument ter ere van de kroning van de eerste koning in 1641. De kroning werd bekrachtigd met de besprenkeling van water uit het heilige meer. Er staat ook een voetafdruk in steen van een bijzondere lama. De stupa bevat water en grond uit heel Sikkim. De enorm hoge pijnboom achter de vier zetels is net zo oud als de staat Sikkim. Verder is er nog een mooie tempel. We kwamen langs een schooltje waar het net speelkwartier was. De kinderen dragen nog steeds Engelse schooluniformen. Onderweg hebben we een keer Indiase uniformen gezien.

HET REGENSEIZOEN STOPT NIET
Hoewel het regenseizoen al in september is geeindigd, hebben we een aantal forse buien met onweer gehad. Het hoort in deze tijd niet te regenen, zegt onze gids, maar het regenseizoen stopt niet meer, zegt hij. Dit is dus klimaatverandering. In Pelling hadden we ’s avonds noodweer. Een enorm onweer en hoosbuien. De elektriciteit in grote delen van Sikkim viel uit. Het hotel ging over op een noodaggregaat met beperkte faciliteiten. Dus heel beperkt licht. We konden geen batterijen opladen. Er was geen stromend water meer, want de pompen werken op elektriciteit. Nu in Yuksom hebben we alleen ’s avonds en ’s nachts elektriciteit en zeer beperkt warm water. Er moet nog steeds met noodaggregaten worden gewerkt. Ongemakkelijk maar niet onoverkomelijk. Als we op pad zijn, is het meestal droog en zonnig. Later op de dag wordt het bewolkt. We zien elke dag een aantal uren de bergen met sneeuw. Morgen gaan we naar de hoofdtad Gangtok. Daar werkt alles weer. Dat is ook onze laatste reisdag in dit afgelegen gebied.

MONNIKEN EN VERKIEZINGEN
In Pelling sliepen er 25 monniken in ons hotel. Niet iedereen droeg een pij. Eentje vertelde dat dit was omdat hij chauffeur was en een wapperende pij onhandig is bij het rijden. De meesten hadden een mobieltje. Bij ons ontbijt belandden we in een vergadering van de monniken waarbij de lama een toespraak hield. Ze zijn hier voor de verkiezingen. Ze gaan langs de dorpen om te kijken waar ze problemen kunnen oplossen. Onze gids was sceptisch. Ze komen eens in de vijf jaar alleen voor de verkiezingen. Overigens is er voor het eerst een zetel in het parlement gereserveerd voor een monnik. Dat hoort niet volgens onze gids. Monniken moeten zich niet teveel met wereldse zaken bezighouden. Maar ze krijgen geld van de regering voor de kloosters.

ONDERWEG VAN PELLING NAAR YUKSOM
We reden langs kardamomplantages.
We maakten een stop bij het heilige Khecheopalri meer. Dit is heilig omdat het meertje de vorm heeft van de voet van de Boeddha. Er hingen heel veel gebedsvlaggetjes. Er waren ook veel Indiase vakantiegangers. Er hing een prettige sfeer. We kwamen ook de groep monniken weer tegen die net ter plekke een bijeenkomst hadden gehad.
Onze gids is een heel devoot boeddhist. Bij elk heiligdom doet hij een gebedje of offert hij een gebedslampje. Dit alles is een middel tot het doel. Door dit te doen richt hij iedere keer zijn geest op het heilige en kan hij zich steeds even uittillen boven de dagelijkse beslommeringen. Als je dit regelmatig doet, komt er steeds meer rust in je geest en dan kun je dit serene gevoel steeds langer vasthouden.

SIKKIM VOOR DE SIKKIMEZEN
In feite is er in Sikkim maar een partij en is er nauwelijks oppositie. Wel is er een partijtje dat Sikkim voor de Sikkimezen wil. De afgelopen eeuw zijn er heel veel arbeidsmigranten uit Nepal naar Sikkim verhuisd. Zij zijn nu een meerderheid in Sikkim. De oorspronkelijke bewoners zijn een minderheid in eigen land. Dit heeft ertoe geleid dat ook de Sikkimese koning is afgezet. Een aantal Nepalese inwoners wil dat Sikkim bij Nepal wordt gevoegd. Dergelijke extreme standpunten hebben negatieve gevolgen voor de dorpen die meestal een gemengde bevolking hebben. Het kan tot conflicten leiden. In het verleden zijn er ook stemmen opgegaan om Indiase arbeidsmigranten terug te sturen naar hun eigen straatarme provincie Bihar.