"zielige kinderen" - Reisverslag uit Pelling, India van bertiny - WaarBenJij.nu "zielige kinderen" - Reisverslag uit Pelling, India van bertiny - WaarBenJij.nu

"zielige kinderen"

Door: tiny

20 Maart 2014 | India, Pelling

Door problemen met de elektriciteit en internet liggen we wat
achter. Meer info hierover in het volgende verslag.

PELLING 18/3
We hebben vandaag twee kloosters en de ruine van een oude hoofdstad bezocht. We worden overal in de hotels en restaurants en door onze gids en chauffeur met heel veel gastvrijheid, attentie, toewijding en hoffelijkheid bejegend. Kortom, we worden enorm verwend.

RABDENTSE
Dit was de hoofdstad van Sikkim van 1670 tot 1813. De stad is verwoest bij een inval van de Nepalezen. Er waren nog een aantal ruïnes met dikke muren van kamers over en enkele stupa’s die nog steeds een functie als plek voor gebeden hebben. Bij de aardbeving van 2011 van 6.9 op de schaal van Richter en een volgende aardbeving een jaar later is er nog meer verwoest. Toch was het een mooie plek midden in de bossen na een klim van ongeveer een kwartier. Er waren veel vogels. ’s Nachts zijn er ook roofvogels en vossen.

PEMAYANGTSE KLOOSTER
Dit klooster is een van de oudste en belangrijkste van Sikkim bovenop een bergtop van 2100 meter. In de tempel waren schitterende godenbeelden. Op de tweede verdieping was een model van het hemelse paleis van Padmasambhava (Zangtok Palri) met zeven verdiepingen. Het was enorm kleurrijk vol met allerlei figuren en tierelantijntjes. Het was een ongelofelijk prachtig bouwwerk. Het is in vijf jaar door een enkele lama met enorm veel toewijding gemaakt. Verder zagen we oude rituele voorwerpen en de kostuums en maskers voor de cham-dansen. Deze moet je hebben gezien voor je dood, dan ben je minder angstig in de bardo, omdat de maskers ook vaak afschrikwekkend zijn. Kortom, het was een heel mooie en indrukwekkende tempel.
De vijftig monniken waren afwezig. Ze zijn naar een belangrijk ritueel in een andere tempel. Een gewijde kruik (gumpa) vult zichzelf eens per jaar met water. Om de echtheid van het wonder te waarborgen wordt de kruik in het bijzijn van twee hoge lama’s en de belangrijkste minister (chief minister) verzegeld en een jaar later geopend. Het heilige water wordt verdeeld onder de aanwezigen.

SANGHA CHOELING KLOOSTER
Dit klooster was alleen te bereiken via een smalle, steile en enorm rotsachtige weg. De meeste jeeps gaan niet naar de top, maar laten de reizigers het laatste stuk lopen. Wij konden tot de top blijven zitten. Het klooster stamt uit 1697 en is daarmee waarschijnlijk het oudste klooster van Sikkim. Het was een schitterende plek hoog op de bergtop. In de tempel waren enkele hele mooie godenbeelden. Helaas was het klooster bij de aardbevingen van 2011 en 2012 beschadigd geraakt. De monniken waren bezig met de reparatie van de steentjes in de stupa (chorten). Er hingen veel grote, langwerpige gebedsvlaggen.
Zelden gaat een monnikje uit eigen beweging naar het klooster. Meestal brengen ouders het kind uit armoe naar het klooster. Het krijgt een opleiding en voeding en onderdak. Het hoeft niet hard te werken. De laatste jaren brengen ook veel hindoeïstische Nepalezen hun kind naar het klooster. Hierdoor zijn de monniken niet altijd zo toegewijd.
Tibetaanse kongeren, die geen monnik worden, spreken nog maar weinig Tibetaans en hun kennis over Tibet is beperkt.

LOTUS BAKERY VOOR ‘ZIELIGE’ KINDEREN
De opbrengst van deze 'eenvoudige patisserie' wordt gebruikt voor de school voor achtergestelde kinderen. Voor weeskinderen is er ook onderdak. De scholing bestaat niet alleen uit regulier onderricht, maar ook de beginselen van het boeddhisme en de geweldloosheid worden onderwezen. De thee die wordt geschonken, komt van een theeplantage waar werkloze jongeren werken.
Veel Nepalezen uit West-Bengalen zijn te arm om hun kinderen te onderhouden. In ons hotel waren net twee kinderen van 6 en 8 jaar naar hun grootmoeder gebracht die hier in de keuken van het hotel werkt. Onze gids vertelde, dat hij een klein meisje uit West-Bengalen had gekocht (een vorm van adoptie) om zijn moeder gezelschap te houden, omdat hij enig kind is. Hij had ook de rest van haar familie onderhouden, zodat ze niet nog meer kinderen moesten verkopen. Op haar 16e zei het meisje dat ze op vakantie wilde naar haar ouders. Hij stond dit toe en gaf haar geld mee voor kadootjes. Ze ging echter niet naar haar ouders, maar vertrok met onbekende bestemming. Was hij teleurgesteld? Nee, het is de negativiteit in haar eigen geest die haar tot dit soort daden brengt. Het gebeurt in Azië al eeuwen lang dat ouders hun kinderen uit armoede moeten verkopen.

Omdat hier geen WI-FI is, wilden we naar het internet-café gaan. Maar een langdurige, hevige regenbui met enorme donderslagen verhinderde dat. Misschien kunnen we morgenochtend de Kangchendzonga nu wel zien, als we om 05.45 wakker zijn, tenminste. Morgen, 19 maart, gaan we op weg naar Yuksom.