eerste kennismaking - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van bertiny - WaarBenJij.nu eerste kennismaking - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van bertiny - WaarBenJij.nu

eerste kennismaking

Door: tiny

22 December 2012 | Sri Lanka, Negombo

NEGOMBO
Vandaag een boottochtje gemaakt door de kanalen die de Nederlanders in de 17e eeuw hebben aangelegd voor vervoer van specerijen van het achterland naar de zee. Woorden als aardappel, ananas en kerkhof zijn hier nog steeds gangbaar. Veel vogels gezien zoals blauwe en grijszwarte ijsvogels.bijeneters, witte reigers enz. Ook meerdere varanen van heel dichtbij gezien. Bert straalde van plezier.
Daarna naar de visafslag en vismarkt geweest. Gezellig en veel vis van verschillende soorten. Ook lag er vis te drogen op het strand.
De Portugezen hebben in de 16e eeuw in deze streek veel mensen tot het katholicisme bekeerd. Er zijn hier veel kapelletjes voor Maria enz. Nergens op dit eiland wordt Kerstmis uitbundiger gevierd dan hier door de vele christenen. Er is veel kerstversiering en er zijn levensgrote afbeeldingen van de Drie Koningen en Rudolf het Rendier. Ook leuk voor de vele Westerse toeristen.
De mensen zijn hier erg vriendelijk en behulpzaam. Volgens onze chauffeur is dit omdat Nederlanders (burghers die hier al sinds de 17e eeuw wonen) de Sri Lankezen veel helpen.
Het heeft de afgelopen weken heftig geregend. Ook vandaag hadden we regen. Het was vorige week zo erg dat veel mensen wegens overstroming moesten worden geevacueerd. Onze chauffeur maakt zich zorgen want morgen moeten we 180 km rijden (ongeveer vijf uur) en hij hoopt dat de wegen goed begaanbaar zijn. De chauffeur spreekt goed Engels. De auto is een redelijk nieuwe Nissan Sunny.
Twee dagen voordat we weggingen. lag ik doodziek in bed met een voorhoofdsholte-ontsteking. Met anti-biotica was het na drie dagen genezen. Door de zware medicijnen ben ik nog een beetje misselijk. Het is niet een belemmering maar wel ongemakkelijk.
Ons hotel ligt aan het strand en Bert heeft lekker in zee en in het zwembad gezwommen.

HET VERLOOP VAN DE REIS NAAR SRI LANKA
Voor spannende avondturen hoef je niet ver weg. Daar zorgt de NS wel voor. In de weilanden bij Meppel bleven we al steken voor een rood licht. Er was een sein-wisselstoring tussen Meppel en Dedemsvaart. Van alle kanten stonden de treinen te wachten om Zwolle in te mogen. Teruggaan kon niet meer want er stonden al enkele treinen achter ons. Met een uur vertraging om 10.45 uur kwamen we in Zwolle aan. De trein ging niet verder. Geen NS-personeel te bekennen, geen treinen naar Schiphol. In de trein hadden we al iemand ontmoet die om 12.00 uur op Schiphol moest zijn. We spraken af samen een taxi te nemen. Een medereiziger vertelde dat de NS dit in het verleden had betaald. Bij de uitgang van het station vonden we een geimproviseerd informatieloket. Op ons verzoek voor een taxi naar Schiphol, ging de beambte bellen met het luikje dicht. Onderweg had een vierde passagier, een Engelsman, zich bij ons aangesloten. Hij begreep er niets van want er werd niets omgeroepen in het Engels. Hij moest ook om 12.00 uur op Schiphol zijn. Inmiddels hadden we bij de taxistandplaats nog twee mannen ontmoet die naar Irak gingen. Zij hadden na een korte ruzie toestemming gekregen voor een taxi. De beambte had eerst gezegd dat ze eerder van huis hadden moeten gaan. Hierop antwoordde hij dat de NS op tijd moest rijden. Precies om 10.50 uur werden de door een NS-beambte naar de taxi begeleid. We reden meteen in een busje weg met zijn zessen. Precies 12.00 uur waren we op Schiphol. Kosten voor de NS 300 euro. Onze vlucht ging pas om 14.40 uur, dus we hadden nog genoeg tijd. Een medereiziger ontdekte op zijn telefoon dat er bij Lelystad iemand voor de trein was gesprongen. Achter ons bij het NS-loket in Zwolle stonden nog enkele mensen die een vliegtuig of internationale trein moesten halen.

VLIEGEN MET DE EMIRATES
We vlogen via Dubai (verenigde arabische emiraten) met een Airbus A380 met 644 passagiers naar Dubai. Onderweg werd ons duidelijk dat de Emirates al een enorm uitgebreid vluchtnetwerk heeft met als zwaartepunt Azie. De bemanning kwam uit veel verschillende landen. Bij elkaar spraken ze acht verschillende talen. Om middenacht kwamen we in Dubai aan dat baadde in het licht. Als grootste attractie heeft het een overdekte skibaan bij een gemiddelde temperatuur van 40 graden.
De meeste passagiers gingen met een andere vlucht verder naar een Aziatische bestemming. In de tax-free winkelstraat was het even druk als in de Kalverstraat op zaterdagmiddag. Op de vlucht naar Sri Lanka zaten veel mannen die in Dubai werken. Bert sprak vanmiddag iemand die in Dubai als kassamedewerker in een meubelzaak werkte. Na twee maanden verlof ging hij voor een jaar weer terug. Hij hield bij ons hotel zijn afscheidsfeestje.
De vluchten van de Emirates waren goed en efficient. Dit wordt een geduchte concurrent van andere luchtvaartmaatschappijen.

INDIASE INGENIEUR
Op weg naar Dubai zat ik naast een ingenieur uit India die in Duitsland een internationale master had gedaan. Hij werkte nu in Nederland. We hebben zelf een tekort aan ingenieurs omdat, zo vertelde de Indier, Nederlandse studenten de studie te moeilijk, te lang en te duur vinden. Bovendien vinden ze het salaris te laag. Ik denk dat ze liever manager worden. Deze Indier kan nadat hij enkele jaren in het Westen ervaring heeft opgedaan, overal in India terecht bij internationale bedrijven. Waar gaat dus de economische bedrijvigheid naar toe?

• 23 December 2012 - 15:46

Maria Van Dijk:

Jullie waren zeker blij dat je er was. Wat een toestand met de trein. Geluk, dat jullie bijtijds weg waren gegaan. Ervaring zeker he.Leuk dat ze in Sri Lanka zo in de hemelse kerstsfeer zijn. Geniet er maar van. Hier is het weer ook maar druilerig. Groetjes Maria/Ed