visumperikelen, libanon - Reisverslag uit Damascus, Syrië van bertiny - WaarBenJij.nu visumperikelen, libanon - Reisverslag uit Damascus, Syrië van bertiny - WaarBenJij.nu

visumperikelen, libanon

Door: webmaster

11 Maart 2010 | Syrië, Damascus

Visumperikelen

Een week voor vertrek ontdekten we dat de visumregels waren aangescherpt.In plaats van 30 dagen is een visum dat je bij de douane aan de grens krijgt nog maar 15 dagen geldig. Te kort dag om nog een langer visum in Brussel aan te vragen. We hebben meteen de reisorganisatie opgebeld. Joost had hier nog nooit van gehoord hoewel hij regelmatig in Syrie komt. Toch voor de zekerheid even nagekeken. Het blijkt te kloppen en hij regelt dat we bij de douane worden opgewacht en een visum voor 30 dagen wordt geregeld.
Een week later willen we inchecken voor het vliegtuig.Dat lukt aanvankelijk niet omdat we langer dan 15 dagen blijven en geen visum hebben. Er worden twee andere stewardessen bijgehaald. Dezen weten niets van de nieuwe regels maar het staat nu eenmaal in het computerscherm. "Politiek kan het allemaal heel gevoelig liggen en het kan zo veranderen." Ze vraagt ons of we de terugvlucht willen veranderen. Eigenlijk zou ze ook Turkish Airlines moeten waarschuwen want als we in Damascus worden geweigerd, moeten zij enkele duizenden euro's betalen. Er staat ook al niet dat we het visum kunnen verlengen in Syrie. Na veel heen en weer gepraat " we zijn ook nog een dag in Libanon en we worden bij de douane opgewacht" geeft ze nadat ze de papieren van de plaatselijke organisatie heeft gezien, een instapkaart.
Helaas in Damascus staat niemand voor ons klaar. We besluiten op te schrijven dat we 15 dagen blijven en krijgen een visum. Hierop staat zoals een douanebeambte vertelt, dat je het gemakkelijk tot een maand kunt verlengen. De volgende dag naar de plaatselijke organisatie. "No problem" We bellen de douane wel. Als we de volgende dag een dagtocht naar Libanon maken, moeten we opnieuw een visum voor Syrie aanschaffen dat wonder boven wonder een maand geldig is. We lezen in Lonely Planet dat het in Syrie geen probleem is als je visum 1 of 2 dagen verlopen is.

Dagtocht Baalbek (Libanon)

Gisteren met een chauffeur en visumassistentie een dagtocht naar Libanon gemaakt.
We hebben eerst Anjar een oude ommuurde opgraving van een stad uit 600-700, de tijd van de Omajjaden dynastie bekeken met veel invloeden uit de Romeinse tijd. Het was vroeger een handelsstad.
In de huidige stad Anjar wonen veel Armeniers die uit Turkije zijn gevlucht.
Vervolgens zijn we naar een volgende Romeinse opgraving Baalbek gegaan.
Onderweg zagen we veel afbeeldingen van leiders van Hezbollah en hun geel/groene vlaggen. We kwamen zelfs een buitgemaakte Israelische tank tegen met daarboven op een standbeeld van een Hezbollah-strijder. Onderweg waren veel militaire posten. Baalbek en de hele Bekaavallei zijn het hoofdkwartier van de Hezbollah. Er bevindt zich hier ook een Palestijns vluchtelingenkamp. In Baalbek liepen wat meer vrouwen in het zwart(net als in Iran)dan gewoonlijk.Er wonen in de Bekaavallei ook veel christenen. We konden zelfs bij de opgraving een t-shirt met een prent van een hezbollahstrijder in geel met groen kopen.
De Bekaavallei is enorm groen en vruchtbaar. Alles stond in voorjaarspracht. Veel bloemen en notenbomen (amandel en pistache) in bloei.
Baalbek is een heel goed bewaard tempelcomplex met een Jupitertempel. De trappen naar de toegang, de voorhof, achthoekige hof, binnenhof met altaren en badplaats en heilige der heiligen waren zo goed intact dat het gemakkelijk was te begrijpen hoe het in de Romeinse tijd eruit zag. Bovendien was de kleinere tempel van Bacchus nog vrijwel gaaf.
De tempels in het Midden-Oosten waren vaak groter dan in Rome omdat de overwonnen volkeren moesten worden geimponeerd.
In de tijd van de kruistochten hebben de Arabieren van de tempels een fortificatie gemaakt ter bescherming tegen de kruisvaarders.
Het was heerlijk weer, en er waren nauwelijks toeristen, we konden de vogels horen fluiten.

Nationaal Museum Damascus

Om ons voor te bereiden op de vele opgravingen die we gaan bezichtigen, hebben we eerst het museum met vondsten uit de diverse tijdperken - van de Phoeniciers tot en met het Ottomaanse Rijk - bezocht. Hoogtepunten waren de kleitabletten(met het eerste alfabet) uit Ugarit met koningsstempel erop. Verder was er de binnenkant van een synagoge beschilderd met fresco's met scenes uit het Oude Testament. Het kwam uit Doura Europos bij Irak en dateerde uit de 2e eeuw. Ook bijzonder was een heel groot fresco met de huilende moeder Eva nadat haar zoon Kain zijn broer Abel doodde.
Het weer is schitterend. We zijn momenteel in de oude stad met soukhs, christelijke en joodse wijk. De straatjes zijn zeer smal en oud. We gaan zo meteen naar de Umajjaden moskee met de vele pelgrims. We vermaken ons prima. Er is veel meer te zien dan we hadden verwacht en de mensen zijn erg behulpzaam.