bedoeinen en ruines - Reisverslag uit Palmyra, Syrië van bertiny - WaarBenJij.nu bedoeinen en ruines - Reisverslag uit Palmyra, Syrië van bertiny - WaarBenJij.nu

bedoeinen en ruines

Door: webmaster

14 Maart 2010 | Syrië, Palmyra

Maluula
Dit is een schilderachtig gelegen stadje tegen de rotswand met erboven op een oud klooster met een van de oudste christelijke kerken. De kerk van St.Sergius stamt uit 325. Sergius was een Romeins soldaat die zich bekeerde tot het christendom en niet meer aan de Romeinse goden wilde offeren. Hiervoor werd hij geexecuteerd. De kerk heeft een aantal schitterende iconen en een altaar zoals de Romeinen hadden. Dus met een gat erin om het bloed van het dierenoffer te laten weglopen. Er stond hier eerst een Romeinse tempel, de stenen ervan zijn in de kerk gebruikt.
Heel bijzonder is dat in deze stad nog Aramees wordt gesproken, de taal waarin Jezus predikte. Er komen hier veel christelijke pelgrims.
In de bergwanden zitten grotten voor meditatie en begrafenisplaatsen.
We zijn door een kloof gelopen naar het klooster van de heilige Thecla.
Zij kwam in contact met Paulus, bekeerde zich en wijdde haar leven aan Jezus. Haar moeder en haar verloofde waren woedend en wilden haar doden. Ze wist enkele keren op wonderbaarlijke wijze te ontkomen. Ze werd gezien als de vrouwelijke apostel(feminisme dus).

Bedoeinen
Op weg naar Palmyra hebben we een tocht door de woestijn gemaakt. Er zijn hier veel bedoeinen. Maar hier rijden ze niet meer op kamelen. Ze hebben een grote truck met een aanhangwagen met een watertank erop. Wel woont 1 miljoen bedoeinen nog in tenten. Vaak zijn ze rijk (5000 schapen) maar hun levenswijze is zwaar. Vier miljoen bedoeinen wonen inmiddels in huizen. Voor de rondtrekkende bedoeinen zorgt de regering voor waterbronnen. De scholen trekken met de bedoeinen mee. De bedoeinen hebben de Syrische nationaliteit.
We spraken via onze chauffeur met een schaapsherder. Hij was in dit gebied vier maanden met de kudde omdat er veel gras is. Iedereen kan zijn kudde laten grazen waar hij wil. Er is genoeg ruimte. De herder had een radio bij zich voor de gezelligheid.
Er leven hier ook nog seizoenswerkers en zigeuners in tenten.

Palmyra ruines
Vanochtend hebben we de opgravingen in Palmyra bezocht die uit de Romeinse tijd stammen. De stad Palmyra lag op de karavaanroute en is 2000 jaar v.Chr. al bekend.
Er is redelijk veel bewaard gebleven zodat je je de tempels met pleinen, de markt, het tolhuis, de baden, het theater enz. goed kunt voorstellen. Ook van de belangrijkste straat staan aan weerszijden de pilaren nog overeind. Het is heel rustig, nauwelijks toeristen. Het seizoen begint pas in april. Het is heerlijk om hier rond te slenteren tussen de ruines en de palmen in de oase waarin Palmyra ligt. Op de achtergrond staat op de bergtop nog een vesting en er zijn nog verschillende graftorens te zien.
De belangrijkste tempel is gewijd aan Baal, de hoofdgod in Palmyra in die tijd.

• 14 Maart 2010 - 20:39

Evie:

Jullie hebben al heel wat beleefd en gezien. Ik heb het voor mem even uitgeprint en haar vanmiddag voorgelezen. Ze vond het erg interessant

• 15 Maart 2010 - 06:32

Oom Jaap:

Het is wel een reis naar het verleden, toen de Romeinen nog overal de baas waren. Ik volg jullie van dag tot dag.

• 15 Maart 2010 - 11:05

Ed Borgman:

Wij zijn net terug uit Egypte en ik kan me nu een beetje verplaatsen in die oude cultuur die jullie nu opsnuiven.