kruisvaarderskastelen en vrouwen - Reisverslag uit Damascus, Syrië van bertiny - WaarBenJij.nu kruisvaarderskastelen en vrouwen - Reisverslag uit Damascus, Syrië van bertiny - WaarBenJij.nu

kruisvaarderskastelen en vrouwen

Door: webmaster

23 Maart 2010 | Syrië, Damascus

Van Aleppo naar Hama
We zijn door de vallei van de rivier de Orontes gereden. Dit is een heel vruchtbaar gebied. Van oudsher waren hier al steden. Eerst hebben we de ruines van Ebla bezocht, een stad van 5000 jaar geleden. Hier zijn veel Soemerische kleitabletten gevonden. Het was een van de belangrijkste stadstaten in West-Syrie die in 1600 v. Chr. door de Hittieten werd verwoest.

Dode Steden
In deze streek liggen ongeveer 600 spooksteden uit de 5e eeuw na chr. We hebben Serjilla bezocht waar nog enkele huizen overeind stonden. In Al Bara stond nog een basiliek overeind en twee graftombes in piramidevorm.
In de Byzantijnse tijd was dit gebied christelijk. In de 7e eeuw werd het door de moslims veroverd. Christenen hoefden zich niet te bekeren. Volgens Mohammed zijn joden en christenen volkeren van het boek en daarom hebben zij recht op bescherming. Waarschijnlijk zijn de steden later in verval geraakt door wijziging van handelsroutes en oorlogen van de Byzantijnen en kruisvaarders.
In een oude karavanserai hebben we een museum met schitterende en goed bewaarde mozaieken uit de dode steden bezocht.

Apamea
Hier hebben we de restanten bezocht van een Romeinse stad. Er is nog een 2 km. lange hoofdweg (cardo) in goede staat met een breedte van ongeveer 11 meter. Er staan in totaal nog 1200 pilaren overeind.

Hama is een vrij rustige stad die vooral bekend is om zijn waterraderen met een doorsnee van 20 meter. Al in de 5e eeuw zorgden deze raderen voor irrigatie van de omgeving. Verder zijn er restanten van de oude stad met oude moskeeen en een oude kerk in de christelijke wijk. De oude stad is in 1982 gebombardeerd toen de moslimbroederschap zich daar had verschanst. Er zou een burgeroorlog dreigen.

Overigens heeft Syrie ook een dam in de Eufraat gemaakt voor de irrigatie net zoals Turkije. Over de dam in Turkije zou bijna oorlog zijn uitgebroken omdat Syrie hierdoor minder water krijgt. Maar nu zijn de verhoudingen weer goed.

Van Hama naar Krak des Chevaliers
We hebben onderweg nog eens de restanten van een oude basiliek bekeken.
Vervolgens zagen we enkele Friese koeien die net als schapen werden geweid in de bergen. Nederland heeft een samenwerkingsproject met Syrie. Kleine landbouwboeren krijgen 1 of 2 koeien zodat ze wat extra inkomen kunnen verwerven.

Verder hebben we nog een christelijk klooster uit de 5e eeuw bezocht. Nu wonen er nog 3 monniken. Het klooster is gewijd aan Georgius (Joris met de Draak). Hij was een Palestijns ambtenaar in Romeinse dienst in de 3e eeuw. Hij verscheurde een decreet van keizer Dicoletianus waarin deze het christendom verbood. Georgius werd geexecuteerd. Hij werd al snel beroemd in het Midden-Oosten maar in Europa pas tijdens de kruistochten.
Een christelijk dorp herken je hier gemakkelijk. De vrouwen dragen geen hoofddoeken.

Kruisvaarderskastelen
Eerst hebben we het fort Musyaf bekeken. De kruisvaarders hebben dit enige tijd in handen gehad maar moesten het door gebrek aan soldaten weer verlaten.
Daarna hebben we Krak des Chevaliers bezocht. Dit is een immens groot fort en zeer strategisch gelegen. Het is nog steeds in goede staat. In de loop der eeuwen werd het fort steeds meer versterkt en uitgebreid. Van 1110 tot 1271 was het in handen van de kruisvaarders. Na het verlies van Jeruzalem moesten de kruisvaarders zich ook hieruit terugtrekken. Ze werden verslagen door de Mammelukken, voormalige slaven uit Egypte. Krak ligt prachtig in de bergen. In de zomer komen hier veel Syrische toeristen.

Damascus - oude stad
Damascus is al een heel oude stad. De Rechte Weg waarover Paulus heeft gelopen bestaat nog steeds, al is deze veel smaller geworden. Ook is er nog een kapelletje voor Ananias, die Paulus van zijn blindheid genas, in de christelijke wijk. In de joodse wijk is een kerkje voor Paulus op de plek waar hij met een mand over de muur moest vluchten vanwege woedende joden. Hij had namelijk het christendom in de synagoge gepredikt. Na de stichting van de staat Israel zijn vrijwel alle joden vertrokken.

Vrouwen
Hoewel heel veel vrouwen in Syrie met een hoofddoek lopen, hebben ze wel de vrijheid om met elkaar te gaan winkelen, een taxi te nemen, in restaurants te gaan eten enz. Dit allemaal zonder mannelijke begeleiding. Dit gebeurt ook 's avonds. Ook zie je een echtpaar soms hand in hand lopen, zelfs als de vrouw helemaal in het zwart is. Ze praten ook met mannen. Bert werd door een onderwijzeres aangesproken in de citadel van Aleppo. Het was onderwijzersdag (vrije dag). Ze waren met een groepje onderwijzeressen een uitstapje aan het maken. Ze doen hier alles in groepsverband. Ze was lerares Engels en haar dochter die erbij was studeerde medicijnen. Ze waren allebei conservatief gekleed met hoofddoek en lange jas. In Aleppo flirtte een vrouw in het zwart zelfs naar Bert.
Het aantal hoofddoeken is de laatste jaren wel toegenomen. Anderzijds wordt er veel aan deelname van vrouwen aan het maatschappelijk leven gedaan. Er is een project waarbij busjes naar het platteland rijden om de vrouwen daar wegwijs te maken met de computer. Dit is ook geen islamitische staat, het bewind is seculier met socialistische zaken zoals bevordering van onderwijs.

Evaluatie
We zijn aan het eind van de reis gekomen. We hebben nog een dag in Damascus en vliegen dan 's nachts terug naar Amsterdam.
We hebben een schitterende vakantie gehad. Op 2 dagen na hadden we steeds zonnig, warm weer. De organisatie was prima. Dit was voor ons een perfect reistempo. (zelf uitgestippeld.)
Eigenlijk waren er behalve de problemen met het visum alleen maar hoogtepunten. Aan top staan wel Damascus, Aleppo en Palmyra. Verder waren de verschillende landschappen (woestijn in bloei) en de verschillende bevolkingsgroepen (thee bij de bedoeinen) heel interessant.
De volgende reis gaat waarschijnlijk weer naar het Midden-Oosten: Egypte.

Misschien schrijven we morgen nog afhankelijk of we nog interessante dingen doen.

• 25 Maart 2010 - 11:03

Ed Borgman:

Het is bijna elke dag raak. Weer zo'n mooi verslag. Ik moet denk ik maar wachten tot mijn pensioen om nog wat meer te reizen. Ik ben ook wel nieuwsgierig naar de foto's