MAGERE DIEREN - Reisverslag uit Gondar, Ethiopië van bertiny - WaarBenJij.nu MAGERE DIEREN - Reisverslag uit Gondar, Ethiopië van bertiny - WaarBenJij.nu

MAGERE DIEREN

15 Januari 2016 | Ethiopië, Gondar

GONDAR 14/1

Vanochtend in 3,5 uur van Bahar Dar naar Gondar gereden. We hebben een goede 4WD auto met een prima chauffeur die de komende 10 dagen bij ons blijft. Op het dak staan enkele jerrycans met benzine, want we komen in plaatsen waar geen benzinestations zijn. Op dit stuk was de weg prima, aangelegd door de Turken.

MARKT

Het eerste stuk tot aan een stadje was druk met allerlei mensen. Er was een markt. De meesten gingen er lopend heen voor de verkoop van landbouwproducten of om iets te kopen. Ook waren er beladen ezels of karren met een ezel ervoor. Het was een leuk gezicht al die mensen met een kleurige deken om tegen de kou. We zijn in de bergen en in de ochtend is het fris. We hebben in het stadje gestopt waar de markt was, heel gezellig. We hebben op een terras macchiato gedronken, terwijl anderen qat kochten wat veel wordt gebruikt.

LANDSCHAP EN DROOGTE

Het landschap was mooi maar vaak geelachtig door de droogte. Er werd veel vee gehoed, vaak door jongens. Vaak zijn kinderen nodig om te helpen met het werk. Velen kunnen daardoor niet naar school.
Soms steekt het vee onverwachts de weg over. Koeien en geiten zien er mager uit. Dit komt door de droogte. In de krant las ik dat de regering voor voldoende eten en drinken voor de bevolking heeft gezorgd maar een deel van het vee is gestorven. Afwachten hoeveel droogte El Nino dit jaar brengt.

TOPBESTEMMING TOERISME

Ook las ik dat de president van Ethiopie een top bestemming voor het toerisme wil maken. Hij vindt dat er dan veel wegen en hotels moeten worden gebouwd. Dat zorgt meteen voor werkgelegenheid. Nu proberen nog veel mensen legaal of illegaal in het buitenland werk te krijgen. De regering verzorgt zelfs cursussen om speciale vaardigheden te leren voor werk elders. Het promoten van meer toerisme lijkt me moeilijk. In Addis is de watervoorziening o.a. ontoereikend door de bevolkingstoename en door de vele bouwprojecten. Dat betekent dat men in sommige wijken heel weinig water heeft.
Na aankomst in Gondar waar we in een goed hotel slapen, hebben we vanmiddag nog twee kleine attracties bezocht.

WOLLEKA – JOODS DORP

Momenteel wonen er geen Joden meer maar eeuwen lang woonden er Joden in dit dorp. In de jaren 1980-1990 zijn ze naar Israel geemigreerd. Er zijn nog enkele authentieke huizen met beschildering van buiten en er is nog een kleine synagoge. Het dorp wordt nu door christenen bewoond. Toen het christendom in de 5e eeuw de staatsgodsdienst werd, kregen de Joden met enorme discriminatie te maken omdat ze zich niet wilden bekeren. Hun land werd in beslag genomen, in een agrarische samenleving de bron van het bestaan. Daarna zijn ze deskundige vaklui geworden die bijv. hebben meegeholpen aan de bouw en de versiering van het paleis in Gondar.
Het dorp ligt 3 km buiten Gondar en is door de koning van Gondar enkele eeuwen geleden aan de Joden toegewezen. Aan de andere kant van Gondar wees de koning de islamitische minderheid een dorp toe. Nu is er in Gondar nog een islamitische minderheid van 15%.

DEBRE BERHAN SELASSIE KERK

De kerk is in de 18e eeuw gebouwd en door een gelukkig toeval ontsnapt aan de vernielzucht van binnendringende Soedanezen in 1880. Volgens de legende joeg een grote zwerm bijen de indringers weg.
Het is een hele mooie kerk met prachtige schilderingen. De kerk is ommuurd en kent 12 torens die de 12 apostelen representeren. Het is een langwerpige kerk met een rieten dak en een omgang om de kerk met rieten dak. Het hele dak van de kerk aan de binnenkant is beschilderd met cherubijntjes. Volgens de traditie moeten mannen en vrouwen via een verschillende ingang naar binnen, mannen door de hoofdingang en vrouwen door een zij-ingang. Dit geldt ook voor toeristen. Er zijn 500 priesters die onbetaald zijn en gewoon op het land werken. Waarom het er zoveel moeten zijn, is me niet echt duidelijk geworden. Er is elke dag een dienst- dit land is nog erg gelovig- maar ook dan vind ik het nog erg veel. De gids wist alleen te vertellen dat ze in Aksum zelfs 1000 priesters hebben en volgens hem is het priesterschap een grote verantwoordelijkheid.

KEIZERLIJK PALEIS 15/1
Keizer Fasiladas maakte Gondar in 1636 tot hoofdstad. De stad lag in vruchtbaar land en op het kruispunt van drie karavaanroutes. Goud, ivoor en slaven werden hier verhandeld. Een eeuw lang was het een sterk keizerrijk. Het telde meer dan 65.000 inwoners en er was veel rijkdom. Daarna zorgden intriges en moorden voor verzwakking. Uiteindelijk roofden de binnenvallende Soedanezen het paleis leeg in 1880.
Het keizerlijk terrein is omringd door stevige muren en torens. De omvang is 70.000 m2. Naast het indrukwekkende keizerlijke paleis staan er nog de restanten van verschillende andere kastelen, een bibliotheek, een nonnenklooster, leeuwenstallen, een Turks bad enz. De gebouwen hebben dikke muren en zijn gemaakt van stukken steen van verschillende afmetingen, die worden samengehouden door leem. We hebben enkele dagen geleden in een dorp gezien hoe ze nog steeds op dezelfde manier een hut bouwden. In een kasteel zaten ramen, een geschenk van de Italianen.

BADEN VAN FASILADAS

Een rechthoekig bad met in het midden een gebouwtje ligt iets buiten de stad in een rustige omgeving. Dit bad werd gebruikt om te zwemmen maar waarschijnlijk diende het ook religieuze doelen. Nu wordt er jaarlijks het Timkat festival gevierd. Dan wordt de doop van Jezus in de Jordaan herdacht op 19 januari. (Wij gaan het in Aksum zien). Door een onderdompeling in het water op die dag worden zonden gereinigd. Er stond ongeveer 50 cm. water in het bad en een dun straaltje water vulde het bad verder. De sprong vanaf de kant is ongeveer 1,5 meter exclusief de 50 cm water. Ik vraag me af hoe dat gaat over 4 dagen. Het is een forse sprong.
Vanmiddag hebben we lekker in de binnentuin van het hotel gezeten. Er was net een paartje van wevervogels bezig hun nest hangend aan een boomtak te maken. Ze vlogen af en aan met een grassprietje in de snavel.

CEREMONIE OP HET PLEIN

We hoorden plots lange tijd luide muziek vanaf het plein.
We hebben uitzicht vanuit onze hotelkamer op een plein met het standbeeld van de zelf tot keizer gekroonde Tewodros 1855-1876. Hij bouwde wegen en richtte een leger op en maakte Amharic de officiele taal. Zijn belangrijkste wapenfeit was het verenigen van het land. Hij probeerde de slavernij af te schaffen. Hij was een soort Robin Hood figuur; stelen van de rijken om het aan de armen te geven. Hij probeerde landhervormingen door te voeren.Hij was erg populair. Hij zocht steun bij de Britten voor zijn hervormingen. Ze werkten niet mee waarop hij enkele Britten gevangen nam. De Britten kwamen met hun leger. Dit was het einde voor Tewodros. Hij pleegde zelfmoord. Hij wilde zich niet aan de Britten overgeven.
Vanmiddag was er een ceremonie ter ere van hem. Het standbeeld was versierd. Er was een bandje, een aantal militairen met medailles. Er werd een krans bij het standbeeld gelegd. Er waren twee toespraken.

VOLGENDE ETAPPE 16/1

Morgen gaan we naar het Simien Natuurpark, ongeveer 2 uur rijden. Daar gaan we wat rondtoeren en genieten van de uitzichten. Helaas kunnen we door lichamelijke beperkingen geen wandeling meer maken.
Overmorgen hebben we een reisdag van 8 uur naar Aksum, waar we drie dagen blijven voor Timkat enz. We vroegen onze chauffeur hoe laat we zouden aankomen. Tien uur ’s avonds volgens hem. We reageerden verschrikt. Toen bleek dat hij Ethiopische tijd bedoelde. In onze tijdrekening is het dan 16.00 uur.

• 15 Januari 2016 - 17:54

Greet:

Interessante reis als je dit zo leest.
    En een mooi vervolg gewenst

• 16 Januari 2016 - 16:16

Janine:

Het is dus weer een mooie reis als ik jullie reisverslagen zo lees.
    Het belangrijkste moet nog komen, jullie doop met Timkat?
    Tiny laat dat maar niet aan je voorbij gaan
    , voor de zekerheid kun je het beste alle opties openhouden.
    Smaakt de gegiste pannenkoek goed?
    goede reis Janine