GELD EN VOGELS - Reisverslag uit Bahir Dar, Ethiopië van bertiny - WaarBenJij.nu GELD EN VOGELS - Reisverslag uit Bahir Dar, Ethiopië van bertiny - WaarBenJij.nu

GELD EN VOGELS

13 Januari 2016 | Ethiopië, Bahir Dar

BAHAR DAR – TANAMEER

Vandaag een prachtige boottocht gemaakt over het Tanameer van ongeveer 7 uur. We hadden een boot voor ons alleen geregeld zodat we ons eigen programma en tempo konden regelen. Er zijn veel vogels op het meer, dus Bert genoot volop.

VEEL VOGELS

Eerst zijn we naar de bron van de Blauwe Nijl gevaren waar de meeste vogels zijn. We zagen er o.a. zwartkop-ibissen, ijsvogels, hamerkop, Egyptische gans, enkele roofvogels, hamerkoppen en aalscholvers. We konden heel dichtbij nesten van wevervogels komen die aan een boom hangen. We konden zelfs in het nest kijken. Verder lag er een nijlpaard-gezin (vader, moeder en baby).

PAPYRUSBOTEN

Onderweg zagen we regelmatig papyrusboten zoals ze ook in het oude Egypte werden gebruikt. In feite is het een soort kano. Er zijn eenpersoonsboten voor vissers en tweepersoons voor vrachtvervoer. Het nadeel van papyrus is dat het water opneemt, dus je hebt regelmatig een nieuwe boot nodig. De boten worden in een dorp aan het meer gemaakt. Er groeit hier papyrus aan het water. Maar in de stad staan veel palmbomen. Daarom wordt het wel de Ethiopische Riviera genoemd. De temperatuur is heerlijk.

OUDE KLOOSTERS

Aan het meer zijn vroeger veel kloosters gebouwd. We hebben met de boot op een schiereiland drie kloosterkerken bezocht waarvan een uit de 14e eeuw. Het was een leuke wandeling erheen door de bossen en koffieplantages. Ethiopie is beroemd om zijn koffie. Het is echter heel sterk en zonder melk, een soort espresso. Als het kan, drinken we macchiato, die lekker pittig is en met melk.

De kerken zijn cirkelvormig. In het midden staat een vierkante afscheiding waarin een kopie van de Ark des Verbonds staat. Dat is het heilige der heiligen en alleen de priester mag naar binnen. De wanden van de vierkante stellage, te vergelijken met een hele brede pilaar, hangen van onder tot boven vol met wandschilderingen, een soort stripverhaal voor analfabeten. Het gebouw is van leem en de schilderingen zijn op linnen gemaakt. Ze zijn heel kleurrijk, een soort naieve schilderkunst met statische figuren en zonder perspectief. Op het gebouw is van hout een rond dak gemaakt.

Vrouwen en mannen zitten apart in de kerk. De reden is dat vrouwen tijdens de menstruatie onrein zouden zijn. Onderweg zagen we groepjes mensen naast hun hutten gebeden reciteren. Ook was er een priester die een gelovige zegende met het Ethiopische kruis.

VISMARKT

Tot slot zijn we naar de vismarkt gevaren waar ook veel vogels te zien waren. Het meest bijzonder was een groep van meer dan 100 pelikanen. Vanuit de verte was het een grote witte streep op het water. We zijn heel dichtbij geweest en de schipper heeft ze even laten opvliegen. Een prachtig gezicht.

PINAUTOMATEN

Met veel moeite hebben we toch nog geld gekregen. Volgens onze info had je nauwelijks iets aan een creditcard. Ik heb de mijne toch meegenomen. Na vele vergeefse pogingen en het inschakelen van een bankambtenaar zonder resultaat kwamen we erachter dat we met creditcard met pincode geld konden opnemen. Ethiopie is nog een toeristenbestemming in ontwikkeling, dus dan is de reisgids niet altijd betrouwbaar. Zelfs onze agent in Addis wist dit niet.

We zijn nu weer big spenders. Eten en drinken is hier erg goedkoop. Ongeveer 10 euro voor een hoofdgerecht met een drankje. Voor het bezoek van een kerk betaal je 4,5 euro. Voor de wereldberoemde rotskerken in Lalibela betaal je 45 dollar entree per persoon. Hotels en vervoer zijn duur. Bovendien verdubbelen ze vaak ook nog de prijs voor toeristen. Niets aan te doen, beschouw het maar als een soort toeristenbelasting of indirecte ontwikkelingshulp. De meeste mensen hebben het niet breed. Bovendien geef je een aantal keren per dag een fooi voor een of andere dienst.

De komende tien dagen hebben we een eigen auto met chauffeur/gids. Morgen gaan we weer een stukje verder naar Gondar, ongeveer 3 uur rijden.

• 14 Januari 2016 - 15:10

Evie:

Hallo Bert en Tiny,

Leuk wat van jullie te horen. Zo te lezen hebben jullie het daar wel naar de zin. Een bijzonder land. Veel plezier en hartelijke groet, Evie

• 14 Januari 2016 - 16:27

Melanie:

Leuk om de verslagen te lezen en ik heb ze net aan oma voorgelezen.
    Met oma gaat het goed. Ze is vandaag thuisgekomen en alles is geregeld.

Jullie krijgen de groetjes van haar!

Veel plezier nog!