AFGELEGEN ROTSKERKEN - Reisverslag uit Mekele, Ethiopië van bertiny - WaarBenJij.nu AFGELEGEN ROTSKERKEN - Reisverslag uit Mekele, Ethiopië van bertiny - WaarBenJij.nu

AFGELEGEN ROTSKERKEN

23 Januari 2016 | Ethiopië, Mekele

TIGRAY EN ROTSKERKEN ( 21/22 jan.)

YEHA

Kort gestopt bij een belangrijke archeologische opgraving uit de 7e eeuw v. Chr. Deze plaats beschouwt men als de de geboorteplaats van de Ethiopische beschaving. De Grote Tempel is identiek aan de tempels die men in Saba, Jemen heeft gevonden. Ze zijn druk aan het restaureren en de tempel stond in de steigers. Er was weinig bijzonders te zien. De Ethiopische koffie was lekker.

ROTSKERKEN IN TIGRAY

Het ruige gebergte met diepe valleien is adembenemend mooi. Het is minder bevolkt dan Amhar waar ze eerder doorheen zijn gereden. Als we van de grote weg afgingen, zagen we boerderijen die cactushagen als omheining gebruiken.
In het gebergte van Tigray staan 120 kerken en kerkjes die in de rotsen zijn uitgehouwen. Ze dateren van de 9e tot 15e eeuw. Tot 1965 wist niemand buiten Tigray van het bestaan ervan. Veel kerken zijn moeilijk te vinden, regelmatig moet je minstens een uur door de bergen lopen of klimmen. Paden zijn niet altijd aanwezig. Wij hebben drie kerken bezocht die vrij gemakkelijk te bereiken waren.

MEDHANE ALEM KESHO KERK (Takasfati cluster)

Na een stuk met de auto over een lekke-bandenweg te hebben gereden, moesten we nog een kwartier naar boven lopen. Uiteraard stonden overal kinderen ons op te wachten die pen of money riepen. We moesten over rotsen naar boven lopen. Voor ik het doorhad, hingen er vijf kinderen van 8-14 jaar aan mijn armen om me over de rotsen te helpen. Ik vond dat niet onaangenaam, ze gaven extra steun. Boven stond een gids al te wachten en twee priesters.
De kerk was sfeervol. Er waren overal reliefs in de stenen gehakt. Het is waarschijnlijk een van de oudste kerken. De priester deed voor hoe hij op ingenieuze wijze met stukjes hout en touwtjes de kerk van buitenaf konden openen en sluiten.

Hoewel we al een entreeprijs van 14 euro met zijn tweeen hadden
betaald, moesten ook de gids en de twee priesters geld hebben. Ik werd weer door de kinderen naar beneden geholpen. Omdat ze me echt tot steun waren geweest, wilden we ze een klein fooitje geven. Dat was ook hun bedoeling. “Give me a bonus”. We gaven wat kleingeld maar dat vonden ze te weinig en gaven ze terug. Toen kregen ze niets. Onze gids bemoeide zich er ook mee. Hij hield een lang verhaal tegen ze in het Amhaars, de officiele taal. Daarna dropen ze af.

HOGE ENTREEPRIJZEN EN VEEL GEBEDEL

Het bezoek van de Tigray-kerken levert irritaties op. Kinderen bedelen agressief nadat toeristen jarenlang pennen en snoepjes hebben uitgedeeld. Soms gooien kinderen stenen naar de toeristen als ze niets krijgen. De politie is op scholen geweest om het probleem te bespreken. Een ander probleem zijn de priesters. De entreeprijs is fors maar dat geld gaat naar de kerkelijke bureaucratie. Priesters moeten gratis de kerk opendoen. Het is een erebaantje. Ze hebben een gezin en een boerderij en moeten in hun eigen onderhoud voorzien. Een dorpskerk heeft ongeveer 45 priesters. Maar de priesters vinden het onterecht dat ze hiervoor geen geld krijgen en vragen fooien van de toeristen die dat onterecht vinden omdat ze al een te hoge entreeprijs hebben betaald. Helaas ontkom je er niet aan. Een van de schrijvers van onze reisgids werd door een priester in de kerk opgesloten omdat hij te weinig fooi gaf. Pas toen hij meer geld betaalde, werd hij bevrijd. Lonely Planet reisgids adviseert om het maar te verdragen en zo mogelijk met humor te benaderen.

DROOGTE

We hebben overnacht in een dorpje met alleen een zandweg. Het was wel sfeervol. ’s Ochtends om 7 uur liepen de kinderen in uniform en met een kleine jerrrycan met water naar school, soms vele kilometers. Iets verderop zat een grote groep vrouwen. In een rij stonden allemaal grote jerrycans met een sjaaltje als herkenningsteken. Ze stonden in volgorde. Kennelijk wachtten ze op de vrachtwagen met water. We sliepen weer in een budgethotel. Er kwam te weinig water uit de kraan om je te wassen. Tigray heeft veel last van de droogte.

ABRAHA WE ATSHEBA KERK (Wukro cluster)

Dit is een van de mooiste kerken met hele mooie wandschilderingen uit de 17e en 18e eeuw. We hebben ervan genoten. Helaas kregen we een verplichte gids van 17 euro.

WUKRO CHERKOS (Wukro cluster)

Er was geen versiering in de kerk. We waren snel uitgekeken.

• 24 Januari 2016 - 08:57

Evie:

Hallo Bert en Tiny,

Wat beleven jullie weer veel. Volgens mij een prachtige reis en leuke verslagen.

Groet, Evie

• 24 Januari 2016 - 10:39

Greet :

Wat een prachtige reis, leuk om te lezen!
    Groetjes vanuit Groningen, waar na enkele dagen sneeuw de temperatuur nu weer omhoog gaat. En voor jullie het einde al weer in zicht