happy holi - Reisverslag uit Pelling, India van bertiny - WaarBenJij.nu happy holi - Reisverslag uit Pelling, India van bertiny - WaarBenJij.nu

happy holi

Door: tiny

20 Maart 2014 | India, Pelling

HAPPY HOLI 17/3/14

Het was een lange en vermoeiende tocht over slechte wegen met veel gaten. 108 km. rijden nam zes uur in beslag exclusief lunch en uitzichtspunten. Er waren veel restanten (zand, bomen, stenen) te zien aan de kant van de weg van de vele landverschuivingen tijdens het regenseizoen. Dan is deze weg afgesloten. Na het regenseizoen worden de landverschuivingen opgeruimd. Pas daarna gaat de weg weer open. Wegwerkers, die in barakken bij de weg leven, waren druk bezig de weg te verbreden. Zinloos, want bij het volgende regenseizoen wordt alles weer bedolven door landverschuivingen. Onderweg zagen we vrouwen de stenen met hamers fijn maken. We zagen nog een kleine lawine met veel opwaaiend zand en enkele rollende stenen.
We reden langs dorpjes, rijstvelden, bossen met mahoniebomen en teakbomen, bamboe, bomen, waarvan de bloeiwijze op kerststerren leek, bloeiende rhodondendrons en theeplantages waar vrouwen met manden op hun rug blaadjes plukten. Iets later zagen we een oude vrouw die krom liep door de vele zware lasten die ze op haar rug had gedragen.
We zagen ook veel huizen met de vlag van de S.D.F. (Sikkim Democratic Front) voor de komende verkiezingen in april in heel India. In Sikkim is er maar een belangrijke partij, de S.D.F. Er is nauwelijks oppositie. De uitslag staat dus al bij voorbaat vast. Er zijn daardoor geen ongeregeldheden en vechtpartijen, zoals in andere delen van India.
Het is vrijwel onmogelijk in India geen contact te krijgen met de bevolking. Ze zijn vaak erg open. We ontmoetten een man uit Bombay die hier een rondreis van 12 dagen maakte in een jeep met zijn familie. Dit is niet alleen vrouw en kinderen maar kunnen ook grootouders, broers en zussen, neven en nichten, schoonzoon of schoondochter zijn. Hij nam zeven familieleden mee. In Bombay hadden ze het allemaal druk en ze zagen elkaar zelden. Nu begrijp ik waarom die jeeps zo bomvol zitten en waarom ze zo veel bagage op het dak hebben.

HAPPY HOLI
Het was vandaag net de dag van het Holi-feest. Door de hindoes wordt dan de komst van het voorjaar gevierd. Mensen, vooral kinderen en jongeren, gooien gekleurd poeder en water naar elkaar. Soms gebruiken ze een waterpistool. Iedereen heeft plezier zowel toeschouwers als deelnemers. Trek wel oude kleren aan, want de verf wil er moeilijk vanaf. Sommigen doen eerst olie op hun gezicht. Sommige jongens hadden hun gezicht zo besmeurd dat ze er monsterlijk uitzagen.

INTERRELIGIEUZE ACTIVITEITEN
We zagen Tibetaanse vrouwen met de rode stip van de hindoes en een hindoetempel naast een brug vol Tibetaans boeddhistische gebedsvlaggetjes. Onze Tibetaanse gids vertelde dat hindoes en boeddhisten zaken van elkaar overnemen. De religies liggen dicht bij elkaar. Ook bezoeken ze elkaars erediensten. Soms gaan ze ook naar christelijke kerken. Hij vertelde dat hij dat ook deed, hij begreep niets van de christelijke dienst maar hij vond de muziek erg mooi. Uiteindelijk gaat het erom een vredige geest te bereiken en dat lukt beter in de serene sfeer van een heiligdom. Hij ging niet naar de moskee. De islam heeft te strenge regels. Ze slachten vee met het offerfeest en ze onderdrukken de vrouwen enorm, volgens onze gids.

• 24 Maart 2014 - 00:27

Henk:

Zo leuk dat jullie Holi ook meegemaakt hebben.
    Ik kijk nog steeds met plezier naar mijn foto's van toen.
    Ik geniet van jullie verhalen, leer er weer veel van, ben er blij mee!
    Een stuk India wat ik nog niet ken.
    Groetjes