bloemen bij de brug - Reisverslag uit Calcutta, India van bertiny - WaarBenJij.nu bloemen bij de brug - Reisverslag uit Calcutta, India van bertiny - WaarBenJij.nu

bloemen bij de brug

Door: tiny

13 Maart 2014 | India, Calcutta

BLOEMENMARKT BIJ DE HOWRAHBRUG
Na ons middagdutje hebben we weer een taxi gepakt wat ons gemiddeld 1,5 euro kost voor een ritje. We hebben ons naar de bloemenmarkt laten rijden bij de Howrahbrug.
De markt was enorm kleurrijk met tientallen bloemenstalletjes. Bloemen worden hier vaak aan elkaar geregen en om een godenbeeld gehangen. Maar ook een belangrijk persoon krijgt ze bij een officiele gelegenheid om. Ook worden bloemblaadjes gebruikt als offergave. Het was er heel bedrijvig en gezellig bij alle stalletjes. Geen toerist te zien.
Vervolgens zijn we een stuk over de beroemde Howrahbrug gelopen met een enorme hoeveelheid verkeer hoewel de stalen brug enorm breed is. Een getoeter van jewelste maar ook een groot voetpad voor voetgangers met eventueel een enorm uitstekende bagage en een mooi uitzicht over de rivier.
Bert werd op de vingers getikt door een politie-agent omdat hij foto's van de brug maakte wat niet mag. Hij zei dat hij de bussen fotografeerde en toen zijn we zonder problemen weggelopen.

KUMARTULI EN VERKEER
We hebben ons naar de beeldhouwers van godenbeelden laten brengen. Helaas duurde dat veel langer dan verwacht door de vele verkeersfiles. Interessant zijn de verkeersborden. Er was een weg naast de markt die verboden was voor handkarren. Alle auto's werden opgehouden door enkele handkarren. Een agent met een mondkapje tegen de smog stond ernaar te kijken. Alle auto's hebben problemen met de versnellingsbak door het vele optrekken en stilstaan. Overigens zet wel iedereen de motor uit als hij moet stilstaan zodat de smog een beetje vermindert. De kleine en zeer vervuilende tuk-tuks mogen in grote delen van de stad niet rijden. We missen ze wel want omdat ze zo klein zijn, kun je overal tussendoor. Het verlies aan gezondheid in deze stinkende en lawaaierige stad compenseren we wel in de Himalaya. Overigens ben ik het met Henk eens dat het hier relaxter is dan in Noord_India. Ik zag ook verschilllende keren een betaald toiletgebouw voor dames. Er zijn al onbetaalde herentoiletten.
Het oversteken is hier erg gevaarlijk. Het verkeer gaat constant door. Het liefst steek ik samen met Indiers over. Een keer lukte dat niet. Ik dacht dat de weg vrij was, toen tussen enkele auto's door een brommer kwam aanrijden. Ik schrok me naar maar hij stopte op tijd. Hij is aan allerlei onverwachte zaken op de weg gewend.
Vlak bij ons hotel moest de taxi linksaf maar hij stond helemaal rechts met drie rijen auto's links van hem. We dachten dat hij de weg niet wist. Maar nee hoor, toen het licht op groen ging, was hij in een mum van tijd aan de linkerkant. Een agent stond toe te kijken. Af en toe zie je borden die je aanmanen om je aan de verkeersregels te houden. Ik vraag me af welke.
Na een lange en vermoeiende rit kwamen we bij de werkplaatsen van de beeldhouwers. Ieder jaar worden bij het Kali-festival honderden beelden van klei in de rivier gegooid die in Kumartuli, de wijk van de beeldhouwers, worden gemaakt. Er waren schitterende beelden in de maak. Iedereen had zijn taak: de een deed klei in een mal, een ander zette een oor aan, een derde schuurde het beeld enz. Leuk om te zien hoe het allemaal toegaat.
Ondanks de hektiek van India of misschien beter gezegd dankzij deze hektiek vermaken we ons prima.
Morgen maken we een vlucht van een uur naar Bagdogra en vervolgens rijden we met een taxi in ongeveer drie uur naar Darjeeling in de bergen. Het is daar ongeveer 15 graden koeler dan hier. Het is hier 34 graden op zijn heetst. We zijn deze temperatuur net prettig gaan vinden. Dat wordt dus koud morgen.