Heel veel getoeter - Reisverslag uit Calcutta, India van bertiny - WaarBenJij.nu Heel veel getoeter - Reisverslag uit Calcutta, India van bertiny - WaarBenJij.nu

Heel veel getoeter

12 Maart 2014 | India, Calcutta

ONZE EERSTE DAG IN KOLKATA
Na elf jaar weer terug in India. Het land zit economisch in de lift. Wat merken wij daarvan? Vooral dat er veel kleine nieuwe personenwagens rondrijden, die regelmatig een deuk hebben. Het verkeer is even chaotisch als voorheen en deuken zijn onvermijdelijk. Elke centimeter ruimte wordt benut. Hoewel er op een aantal plaatsen borden staan die het claxoneren verbieden, galmt terug in het hotel het getoeter nog in onze oren. Het gaat niet echt over want in onze hotelkamer horen we ook de autoclaxons.
Verder zien we reclameborden voor leningen en gezinsappartementen. De nieuwe flats met shopping malls staan in de buitenwijken, en daar komen toeristen niet. Wel is er nog altijd schrijnende armoede met veel gezinnen die op straat leven. Dit is de enige plaats in India waar nog riksha's rijden die door mankracht worden voortbewogen. Dus in plaats van een fiets trekt de riksha-rijder zelf de kar met plek voor twee personen.
Het Bengaalse eten is beroemd. Het smaakt ons ook voortreffelijk.
We hebben een prima hotel. Het is wel warm maar draaglijk, bovendien verplaatsen wij ons uitsluitend in taxi's vanwege de warmte en de enorme drukte op straat. India voelt heel vertrouwd voor ons en voor Tiny is het zelfs als een thuiskomen. De mensen zijn hier vriendelijk en behulpzaam en je hebt heel snel contact.

VICTORIA MEMORIAL
In de 17 eeuw is Kolkata gesticht door de Britten die er uiteindelijk de hoofdstad van India van maakten. Dit is nog te zien aan de prachtige Britse gebouwen die er nog staan. Het hoogtepunt hiervan is het
Victoria Memorial. Dit is gebouwd ter ere van het diamanten jubileum van koningin Victoria in 1901. Het is geheel gebouwd van marmer en lijkt van buiten op het Capitool. Het staat bekend als het mooiste gebouw van Kolkata. We konden het niet mooi vinden maar wel heel imponerend. Er kwamen veel Indiase toeristen.

HUIS VAN TAGORE
Kolkata was eeuwen lang het culturele en intellectuele centrum van India. De Engelsen brachten de Westerse cultuur en zij wilden Bengaals, de taal van deze streek, leren omdat het handig was voor de handel en voor de missie. Dit leidde tot een heropleving van de Bengaalse cultuur.
Hier werd het brahmo-isme bedacht. Dit is een stroming die zich richtte tegen het orthodoxe hindoeïsme met de vele rituelen en tegen de invloed van het christendom. Ook kwam door dit alles een nationaal bewustzijn tot stand. De onafhankelijkheidsbeweging begon hier honderd jaar voor de echte losmaking van India.
Toen het in Kolkata te roerig werd met opstandelingen, verplaatsten de Britten de hoofdstad in 1913 naar Delhi.
We bezochten het huis van Rabindranath Tagore (1861-1941). Hij was een belangrijke vernieuwer en een groot en mystiek dichter. In 1913 won hij de Nobelprijs voor de literatuur. Hierna hield hij veel lezingen in de Westerse wereld. Maar zijn echte bewondering bleef bij de oude cultuur van China en Japan. Hij behoorde tot een zeer rijke en vooraanstaande brahmanen-familie. Zijn grootvader had een groot handelsimperium. Zijn vader was een belangrijke mede-oprichter van het brahmo-isme en steunde de onafhankelijkheidsbeweging.
Het was een zeer smaakvol gebouwde grote woning met binnenplaats en tuin. Het sterfbed van R.T. was in tact gelaten. Er waren veel Indiers en ook schoolklassen.

THE INDIAN COFFEEHOUSE
Hier hebben wij geluncht. Het koffiehuis is nog een overblijfsel uit de koloniale tijd. Toen kwamen er veel intellectuelen, bohemiens en aanhangers van de onafhankelijkheid. Het was nog steeds een sfeervolle plek met enorm veel Indiase gasten.

• 12 Maart 2014 - 13:33

Henk:

Ik kom gelijk weer helemaal in de geliefde sfeer.
    Heel veel plezier en nog meer mooie indrukken gewenst!