Sikkim en Orissa voorbereiding - Reisverslag uit Groningen, Nederland van bertiny - WaarBenJij.nu Sikkim en Orissa voorbereiding - Reisverslag uit Groningen, Nederland van bertiny - WaarBenJij.nu

Sikkim en Orissa voorbereiding

Door: tiny

14 Februari 2014 | Nederland, Groningen

Wat gaan we doen?
Over drie weken vertrekken we voor 4 weken naar India. Intussen is het al 11 jaar geleden dat we voor het laatst in India zijn geweest. Deze reis naar Sikkim en Orissa hadden we al jaren in de planning staan. Eindelijk gaat hij door en dat wordt onze zesde vakantie in India. India is door haar grootte ook meer een werelddeel dan een land. Sikkim ligt in de Himalaya en staat bekend om zijn vele Tibetaans boeddhistische kloosters en mooie natuur. In Orissa staan veel bijzondere tempels uit de 6e tot 13e eeuw. Bovendien ligt hier een van de belangrijkste hindoeistische pelgrimsplaatsen en zijn er schitterende stranden. We komen per vliegtuig aan in Calcutta (Kolkata) en na enkele dagen gaan we met een binnenlandse vlucht naar Darjeeling. Na enkele dagen daar rijden we met auto en chauffeur negen dagen door Sikkim. Vervolgens nemen we het vliegtuig naar Orissa om daar een week bij te komen en om op onszelf tempels te bekijken en van het strand te genieten.

SIKKIM
Geografie
Dit is een heel kleine provincie in de Himalaya tussen Nepal en Bhutan met bovendien de enige open grens tussen India en China. Er wonen een half miljoen inwoners op een gebied van 64 x 112 km. Door de bergen en slechte wegen vaak moeilijk te berijden.

Geschiedenis
Sikkim is al eeuwen een betwist gebied tussen de Nepalezen, Bhutanezen, Tibetanen, Indiërs, Chinezen en Britten. In het verleden is Sikkim veel groter geweest maar het verloor in oorlogen met buurlanden veel gebied. Eind 19e eeuw moest Sikkim de stad Darjeeling afstaan aan de Britten.
Tibetanen die vanaf de 13e eeuw hierheen immigreerden, stichtten er in de 16e eeuw een Tibetaans boeddhistisch koninkrijk onder leiding van de familie Namgyal. Na de onafhankelijkheid van India in 1948 behield Sikkim op binnenlandse zaken zijn autonomie. Buitenlandse zaken en defensie kwamen onder controle van India. In de 19 eeuw immigreerden veel Nepalese hindoes naar Sikkim voor werk op de theeplantages en in de mijnen. In 1975 bestond 60% van de bevolking uit hindoes en 30% uit boeddhisten. Dit leidde tot een opstand van hindoes voor het koninklijk paleis. India greep militair in en zorgde met een referendum voor aansluiting bij India en afzetting van de koning.

Relatie Chinezen
Dit leidde tot grote woede bij de Chinezen. De Tibetanen beschouwden Sikkim altijd als hun vazalstaat. Omdat de Chinezen vinden dat Tibet bij China hoort, hoort Sikkim daar dan ook bij. Uiteindelijk werd de zaak gesust doordat India openlijk toegaf dat Tibet een deel van China is. Zelfs de grenspost tussen Sikkim en China ging in 2003 open.
De 17e Karmapa, de derde in rang na de Dalai Lama, heeft officieel zijn zetel in Sikkim. Als kind is hij Tibet ontvlucht. Onder druk van de Chinezen durft hij zich niet in Sikkim te vestigen. Overigens wonen wel behoorlijk wat gevluchte Tibetanen in Sikkim. Padmasambhava, een groot Indiaas geleerde bracht hier in de 8e eeuw al de Nyingma stroming van het Tibetaans boeddhisme.
De Indiase regering doet sindsdien veel om meer mensen over te halen in Sikkim te gaan wonen door lage belastingen, casino's, wegen aanleggen, toerisme stimuleren.
Om Sikkim te bezoeken heb je een speciale permit nodig die je samen met je visum aanvraagt.