the windy city chicago - Reisverslag uit Owensboro, Verenigde Staten van bertiny - WaarBenJij.nu the windy city chicago - Reisverslag uit Owensboro, Verenigde Staten van bertiny - WaarBenJij.nu

the windy city chicago

Door: bert en tiny

08 Juni 2013 | Verenigde Staten, Owensboro

Chicago Skyline en architectuur
We hebben een wandeling door het centrum van Chicago gemaakt met een prachtige skyline met moderne wolkenkrabbers van beroemde architecten zoals Mies von der Rohe. Dwars door het centrum van Chicago loopt de Chicago rivier met bruggen die de verschillende straten verbinden. Een erg mooi gezicht. De metro rijdt in het centrum (The Loop) enkele meters boven de straten. We kregen een interessante uitleg van onze reisleidster over moderne architectuur. Na de wandeling hebben we nog een rondvaart door het centrum gemaakt. Helaas regende het.
Nadat de Indianen waren verdreven, werd Chicago een belangrijke handels- en industriestad, waaronder een grote vleesverwerkingsindustrie. De Mississipi en de Chicago-rivier werden met een kanaal verbonden zodat er helemaal naar het Zuiden kon worden gevaren. Ook via de meren werd er een verbinding gemaakt met de Atlantische Oceaan. Zo werd Chicago een doorvoerhaven voor noord en zuid. Chicago werd een economisch zeer welvarende stad waar de bewoners heel trots op waren. 'Windy' betekent dan ook niet winderig wat de stad ook wel is, maar het verwijst naar de arrogantie van de bewoners.
In 1978 ben ik ook in Chicago geweest maar het was onherkenbaar veranderd. Chicago was toen niet mooi en bovendien erg gevaarlijk. Doordat in de jaren 50 en 60 de middenklasse naar de buitenwijken verhuisde, verloederde het centrum. De afgelopen decennia heeft men veel aan renovatie gedaan. Oude gebouwen zijn afgebroken. Sociale wijken als de Bijlmer bij de binnenstad zijn verplaatst. Er wordt veel geinvesteerd om de stad aantrekkelijk te maken op cultureel en ecologisch gebied. Er worden musea gebouwd en festivals georganiseerd zoals het Chicago Blues Festival. Het is nu een gezellige stad geworden waar je ontspannen kunt rondlopen.
In de jaren 20 tijdens de drooglegging (verbod op alcoholgebruik) steeg de criminaliteit enorm. Al Capone en andere maffiabazen opereerden hier. Er waren illegale kroegen (speak easies) met een trap naar boven of beneden verwijderd van de voordeur. Als de politie binnenviel, was er voldoende tijd om de alcohol te verstoppen.

Blues Trail
Tijdens en na de Eerste Wereldoorlog kwamen ruim 150.000 zwarten uit het Zuiden naar Chicago om er te werken en de ernstige discriminatie te ontvluchten. Vaak kwamen ze per trein en werden ze opgevangen door bekenden of de kerk. Ze vestigden zich in de zuidelijke wijken die door het treinspoor waren afgescheiden van de blanke wijken.
We hebben een rondrit van drie uur gemaakt langs de plaatsen die verbonden zijn met de bluesmuziek. De zwarten namen hun bluesmuziek mee uit het Zuiden. In Chicago moesten de gitaren electrisch worden versterkt omdat ze in clubs optraden. Dit werd de Chicagoblues genoemd in tegenstelling tot de akoestische gitaren uit het Mississippigebied die Deltablues werd genoemd.
Leonard en Phil Chess, zoons van een Pools-Joodse immigrant, hadden hier van 1957 tot 1967 een studio op 2120 South Michigan Avenue. Dit was een opnamestudio voor o.a. bluesmuziek. Beroemde namen zijn hier hun carriere begonnen zoals Muddy Waters, Howling Wolf, Chuck Berry, Little Walter, Willy Dixon en Etta James. De studio is nog steeds te bezichtigen en wordt onderhouden door de Willy Dixon Blues Foundation.
Ook de Rolling Stones hebben hier als hommage aan Chess een instrumentaal nummer opgenomen, genaamd '"2120 South Michigan Avenue".
We zijn langs verschillende kerken gereden. Zwarten zijn tijdens de slavernij vaak christen geworden. De gospels spelen een belangrijke rol in hun muziek. De kerk waar Bo Diddley kwam, zijn we gepasseerd evenals zijn huis. Het huis van Muddy Waters is een onbewoonbaar verklaarde woning. Deze is eigendom van zijn kleindochter die hem niet wil verkopen. Het zou fijn zijn als het een museum zou worden.
Nog steeds is dit een wijk waar voornamelijk zwarten wonen hoewel er nu veel kaalslag is. Ook wordt er sociale nieuwbouw gepleegd.

Buddy Guy's Legends
's Avonds hebben we hier gegeten en naar bluesmuziek geluisterd. Buddy Guy, een beroemde guitarist, is eigenaar van de club maar treedt hier zelf voornamelijk onverwacht op. Die avond trad de 75-jarige saxofoonspeler en zanger Eddy Shaw met zijn band op. Shaw heeft in het verleden samen met Muddy Waters gespeeld. Zijn saxofoonspel was nog erg energiek en hij had een uitstekende stem. Het was een fantastische avond. De zaal zat vol. Aan de wanden hingen foto's en gitaren van beroemdheden als Eric Clapton, Muddy Waters, BB King enz.

De reis is prima georganiseerd. Er is veel voorwerk verricht. De reisleidster geeft veel info over de geschiedenis en de muziek. In de bus krijgen we films, muziek en columns van Leo Blokhuis te zien en te horen. De columns zijn speciaal voor deze reis samengesteld. We hadden vandaag een reisdag, dus veel tijd voor films enz.
In Chicago was het nog fris en regenachtig. Hier in Owensboro is het een stuk warmer. Hoe meer we naar het zuiden reizen, hoe warmer het wordt.