het hoogste punt - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van bertiny - WaarBenJij.nu het hoogste punt - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van bertiny - WaarBenJij.nu

het hoogste punt

Door: tiny

29 December 2012 | Sri Lanka, Nuwara Eliya

Vanochtend zonnig weer. Bij aankomst in dit hotel op 1900 meter hoogte begon het te regenen.De afgelopen weken heeft het erg veel geregend wat te zien is aan de aardverschuivingen langs de kant van de weg. Ook heeft de trein enkele keren niet kunnen rijden.
Onze gezondheid is prima.

NUWARA ELIYA
Dit is de hoogste stad van Sri Lanka op een hoogte van 1900 meter. De Engelsen verbleven hier graag omdat het klimaat koeler was. Bovendien hebben ze hierheen Westeuropese groenten geimporteerd. Deze worden hier nog steeds verbouwd. Onderweg zagen we kraampjes met prei, kool, wortel enz.
Dit is ook het gebied van de theeplantages. We hebben geen theefabriek bezocht. Dit hebben we al twee keer gedaan elders in de wereld. Onze chauffeur wilde graag heel speciale Glenloch kopen voor zijn hele familie. Deze thee is verder nergens verkrijgbaar. De handelaars mengen de thee.
Ook de Schot Lipton is nog steeds beroemd vanwege zijn thee. Hij breidde in de 19e eeuw de kruidenierswinkel van zijn ouders uit met 300 nieuwe winkels. Vervolgens importeerde hij de thee direct uit Sri Lanka en wist zo de thee goedkoper op de markt te brengen. Hierdoor kon de arbeidersklasse zich nu ook thee permitteren.

Het onderwijs is hier gratis. De Engelsen stichtten in de 19e eeuw de eerste universiteit in Kandy.
Gemiddeld krijgt een echtpaar de laatste twee generaties drie kinderen. Vroeger waren het er veel meer, maar dat vindt men nu te duur.
Alleen moslims krijgen nog veel kinderen omdat daardoor de islam steeds meer volgelingen krijgt en machtiger wordt.

Een kind kan vanaf 6 jaar naar het klooster als gebleken is door ouders en klooster dat een kind hiervoor een specifieke aanleg heeft. In Tibet en India is niet het karakter van het kind doorslaggevend maar geven de ouders het kind aan het klooster om hun status te verhogen of uit armoede. Voor een monnik is het klooster een soort levenslange bijstandsuitkering. De lekengemeenschap moet namelijk de monniken onderhouden. Dit heeft monniken met weinig motivatie tot gevolg. Vandaar dat je daar ook vaak groepjes monniken doelloos ziet rondhangen. Deze groep neemt het ook niet zo nauw met het celibaat.
Iemand kan altijd weer uittreden. Ook op latere leeftijd kan iemand monnik of non worden. Ook monniken kunnen een universiteitsstudie doen. De kloosters leven van donaties van particulieren. Ook Japan steunt financieel enkele kloosters. De regering heeft een ministerie voor boeddhisme.

• 30 December 2012 - 00:50

Maria Van Dijk:

Hallo Bert en Tiny
    Gelukkig een zonnige dag gehad en er komen er meer. Ja de thee is er berucht en beroemd. Zo jong al een kind naar het klooster sturen, gelukkig dat het zich kan bezinnen. Luitjes wij wensen jullie een fijne jaarwisseling toe, waar je ook op dat moment bent! Groetjes Maria/Ed

• 01 Januari 2013 - 13:06

Irma Leuven:

Hai Bert en Tyni.
    Allereerst de beste wensen voor het nieuwe jaar en ik hoop vooral een gezond 2013.
    Wat een mooi reisverslag van de eerste week. Jullie hebben al veel gezien en mee gemaakt.
    Jammer dat het weer niet altijd meewerkt maar daar hebben wij ook veel last van . Vooral de storm.
    Oudjaars avond was ook niet veel goeds. Maar toch wat vuurwerk afgestoken. Vandaag naar mama en dan zijn de feestdagen weer voorbij. Maar heel gezellig geweest.
    ik wens jullie nog leuke dagen en goed weer toe.
    Groetjes Theo en Irma

• 01 Januari 2013 - 13:06

Irma Leuven:

Hai Bert en Tyni.
    ik wens jullie nog leuke dagen en goed weer toe.
    Groetjes Theo en Irma