cairo in vogelvlucht - Reisverslag uit Caïro, Egypte van bertiny - WaarBenJij.nu cairo in vogelvlucht - Reisverslag uit Caïro, Egypte van bertiny - WaarBenJij.nu

cairo in vogelvlucht

Door: webmaster

29 November 2010 | Egypte, Caïro

Op schiphol hadden we een uur vertraging omdat het ijs van de vleugels moest worden gespoten. Hier is het 28 graden.
De eerste dag hebben we een rondrit door Cairo per taxi gemaakt. Verschillende centra bekeken, tenslotte heeft Cairo 20 miljoen inwoners, een kwart van alle Egyptenaren.
Extra aandacht hebben we besteed aan de koptische wijk met de Grieks en katholiek orthodoxe en koptische begraafplaats. Er waren veel familiegraven, sommige leken op kleine griekse tempels of Bijzantijnse kerkjes. We kwamen terecht in een kerkje waar Jozef en Maria met Jezus zich zouden hebben verstopt toen ze voor de kindermoord van Herodes naar Egypte waren gevlucht. Een ondergrondse grot en een put met heilig water herinnerden eraan.Verder hebben we de kerk van St Joris bekeken. Er komen in deze kerken veel christelijke gelovigen.
Daarna hebben we de ommuurde citadel bekeken die door Saladin is gebouwd. Saladin verjoeg de kruisvaarders uit Syrie.De citadel is in de 12e eeuw gebouwd en diende 7 eeuwen als woonplaats voor de Egyptische heersers. Dat waren vaak veroveraars zoals de Arabieren, Turken, Koerden enz. We hebben twee hele mooie moskeeen bekeken. De ene heette de moskee van Mohammed Ali uit de 19e eeuw, helemaal in Turkse stijl. De andere heette Nasr Mohammed moskee uit de 14e eeuw. Voor een extra fooi werd hij speciaal geopend. De bewaker stond al met een grote sleutel te zwaaien naar westerse toeristen.
Er waren veel schoolklassen. Veel meisjes allemaal met een kleurige hoofddoek spraken me aan om hun Engels te oefenen of maakten een foto van mij. Je ziet hier nauwelijks vrouwen zonder hoofddoek.
Tegen sluitingstijd wilden we nog een mooie foto maken maar dat kon niet meer. Na enig aandringen ging een bewaker met ons mee en liet ons de hele voormalige gevangenis zien. Al snel kwamen we andere bewakers met kleine groepjes westerse toeristen tegen. Op deze manier vulllen ze hun karige ambtenarensalaris met fooien aan.
Een hele middag met de taxi kostte 20 euro. De chauffeur was erg gelovig. Toen we iets te vroeg terugkwamen, was hij weg. Een andere chauffeur vertelde dat hij in de moskee aan het bidden was.

Egyptisch museum
Gisteren hebben we ruim 4 uur in het museum doorgebracht. Aan de hand van onze reisgids hebben we veel hoogtepunten bekeken.
Het mooiste waren de grafvondsten van Toetanchamon, een graf dat niet zoals de meeste is geplunderd. Veel kostbare gouden voorwerpen met als hoogtepunt zijn leeuwentroon, dodenmasker, de binnenste grafkisten van hem en zijn vrouw, zijn sieraden.
Ook interessant waren de mummies van ongeveer 10 farao's die in doeken gewikkeld met het hoofd vrij in een aparte kamer stonden, alles rond 3000 jaar oud.
Daarnaast vonden we de dierenmummies heel bijzonder. Hiervan bestaan vier soorten, de heilige dieren(o.a. krokodil) de offerdieren (o.a. kat), de dieren voor voedsel in het hiernamaals en de huisdieren (o.a.aapje). Duidelijk was dat er veel meer diersoorten waren dan nu. Door klimaatverandering, veel jacht en bevolkingstoename zijn deze dieren uitgestorven of meer naar het binnenland van Afrika verhuisd.

Pyramides
Vandaag hebben we een excursie gemaakt naar de pyramides bij Cairo. De oudste pyramide staat in Saccara, ongeveer 2750 voor Chr. Deze is gewijd aan koning Djoser. Voorheen hadden de koningen graven onder de grond met een mastaba (heuvel) boven de grond. Uit angst voor plundering van alle kostbare voorwerpen in zijn graf wilde koning Djoser voorkomen dat de ingang kon worden gevonden van zijn graf. Hij had een geniale dienaar Imhotep die 6 grafheuvels van tien meter trapsgewijs op elkaar bouwde. Dat werd een pyramide van 60 meter hoog.Dit is het oudste bewaarde stenen gebouw ter wereld. Een eeuw later liet koning Cheops de grote pyramide van 147 meter bouwen. Tot de 19e eeuw was dit het hoogste gebouw ter wereld. In die tijd vonden toeristen het leuk om naar de top van de pyramide te klimmen ondersteund door bedoeienen. Boven kerfden ze hun naam in de steen. Klimmen mag al 30 jaar niet meer.
Alle toeristische bouwwerken zijn zwaar bewaakt door de toeristenpolitie. Vandaag en gisteren was er extra bewaking vanwege de verkiezingen. Behalve spandoeken hebben we niets van de verkiezingen gemerkt.
Onze gids (24 jaar) had geschiedenis en Engels gestudeerd aan de universiteit. Hier had ze ook haar verloofde leren kennen. Eerst waren ze vrienden geweest en pas later werden ze verliefd. Over een jaar wilde ze trouwen. Ze was erg ambitieus, ze was bezig met het schrijven van een boek en deed onderzoek naar de hieroglyfen. Ze wilde voorlopig nog geen kinderen.Maar als ze kinderen kreeg, wilde ze zich volledig aan het moederschap wijden net als haar eigen moeder.

We hebben het erg naar onze zin hoewel Cairo heel hektisch is. Dertig jaar geleden zijn we hier ook geweest maar toen is ons erg veel ontgaan. In Cairo valt enorm veel te zien aan prachtige dingen. Nog een dag Cairo (koptische wijk en enkele 1000 jaar oude moskeeen willen we nog bekijken) en dan gaan we via Alexandrie van woensdag tot maandag de woestijn in met weinig mogelijkheden voor internet.

• 29 November 2010 - 22:52

Maria/Ed:

Ons komt het een en ander weer bekend voor. Leuk om weer te lezen! Hebben jullie ook de sfinx gezien? En de overdekte bazar in Cairo? ja, je kan niet alles. En alleen al door die stad te rijden is een belevenis! succes in de woestijn! groetjes.