simon de pilaarheilige - Reisverslag uit Aleppo, Syrië van bertiny - WaarBenJij.nu simon de pilaarheilige - Reisverslag uit Aleppo, Syrië van bertiny - WaarBenJij.nu

simon de pilaarheilige

Door: webmaster

20 Maart 2010 | Syrië, Aleppo

Aleppo
De soukh met zijn oude overdekte piepkleine winkeltjes en kleine steegjes is erg gezellig. Boeren, bedoeinen en stadsmensen doen er hun inkopen. Er is van alles te krijgen van pikante dameslingerie in rood, geel, groen en blauw tot dekens, jurken en schapenpoten. De geur van noten, koffie branden, kruiden en zeep door elkaar geeft de soukh een heel eigen atmosfeer.
Er lopen hier veel vrouwen in het zwart. Een aantal zelfs met een doek voor mond en neus. Alleen de ogen zijn zichtbaar, maar soms wel heel erg opgemaakt of met een flitsende zonnebril. Het meeste extreme zijn vrouwen in het zwart met een hoofddoek over hun hoofd waar ze doorheen kijken en zwarte handschoenen aan. Tijdens het winkelen deed een vrouw haar hoofddoek bij de etalages een beetje omhoog zodat ze de spullen beter kon bekijken.
We hebben een oude moskee in de soukh bezocht.Westerse vrouwen moesten weer een grijze mantel aan. Het hoofd van Zacharias, de vader van Johannes de Doper, wordt hier vereerd.

Citadel
Aleppo is net als Damascus een stad die 8000 jaar onafgebroken bewoond is geweest. Daarmee behoren ze tot de oudste steden ter wereld. De citadel stamt echter uit ongeveer 300 v.Chr. en werd ten tijde van de kruisvaarders extra versterkt. Het is een enorm imposant bouwwerk op een hoge heuvel. Binnen is nog veel intakt. De hammam, badhuis met leidingen voor koud en warm water is volledig gerestaureerd. Ook de troonzaal is schitterend gedecoreerd.We hebben een prachtig uitzicht op Aleppo met alle huizen met platte daken.

Nationaal Museum
Er is veel materiaal uit de opgravingen. Syrie is een feest voor archeologen. Er zijn overal oude ruines vaak onder een heuvel (tell) te vinden. We bekijken de echt mooie stukken zoals godenbeelden van Baal en Ishtar. De oudste vondsten zijn uit Ugarit 8000 jaar geleden.

Baron Hotel
Dit hotel stamt uit 1910. Er kwamen destijds veel prominente figuren uit het Westen zoals Lindbergh, Lawrence of Arabia, Roosevelt en Agatha Christie, die hier het eerste deel van Moord in de Orient Express schreef. Deze trein was destijds doorgetrokken van Istanboel naar Aleppo.
In Baalbek in Libanon heb je het Palmyra hotel waar mensen als De Gaulle kwamen. Zijn foto en die van vele anderen hangen er nog. In de Eerste en Tweede Wereldoorlog was het Palmyra hotel het hoofdkwartier van de geallieerden.
Nu zijn beide hotels vergane glorie.

Christelijke wijk
Aleppo heeft ook een schilderachtige oude christelijke wijk uit de Ottomaanse tijd met veel winkels en nauwe stegen. Er zijn goede restaurants waar je ook bier en wijn kunt krijgen. Er zijn verschillende kerken voor Maronieten, Syrisch orthodoxen, Grieks orthodoxen en Grieks katholieken en Armeniers. We hebben de Grieks orthodoxe kerk bezocht met iconen o.a. van Simon de Pilaarheilige. Ook was er nog een vergunning uit de Ottomaanse tijd om hier kerkdiensten te houden.Twintig procent van de Aleppijnen is christelijk.

Dagtocht naar het noorden
We lopen eerst een stuk over een oude Romeinse weg die vroeger door heel Syrie liep tot in Antiochie (Antakya). Dit is nu Turks gebied, evenals de omgeving van Diyarbakir.

We komen tot 10 km bij de Turkse grens. In het grensgebied wonen voornamelijk Koerden. Het landschap bestaat uit rotsachtige bergen met veel olijfbomen, schapenkudden en af en toe stukjes bouwland. Vooral vrouwen werken op het land. Er wordt geploegd met een paard.
Hier bezoeken we de ruines van Qalb Lozeh, een Syrisch Byzantijnse kerk uit de 4e eeuw. Pelgrims onderweg naar Simon de Pilaarheilige stopten hier.

Vervolgens gaan we naar een Hittitische tempel uit 1000 v.Chr. gewijd aan de godin Ishtar. De omtrekken van de tempel met stukjes relief staan er nog. Het mooiste is een goed bewaarde leeuw uit basaltsteen gemaakt.

Het landschap is hier erg vruchtbaar. Perzikbomen in bloei, granaatappelbomen, groen graan, veldbloemen, donkerrode klaprozen.
De basiliek voor Simon de Pilaarheilige ligt op de top van een berg in de bossen. Overal picknicken hier mensen uit de stad compleet met barbecue. Het is vrijdag, de islamitische zondag. Iedereen is vrij. In de soukh zijn alle winkels dicht.

Simon de Pilaarheilige
Hij leefde van 390-459. Hij vond het klooster niet streng genoeg en besloot in een grot te gaan mediteren. Door zijn reputatie van grote devotie kwamen veel mensen bij hem voor een zegening. Hij vond het vervelend dat zijn eenzaamheid werd verstoord en besloot op een 4 meter hoge pilaar te gaan zitten. Dit hielp niet. Hij koos een steeds hogere paal totdat hij na ongeveer 40 jaar op een pilaar van 18 meter hoog zat. Vanaf zijn pilaar hield hij preken en beantwoordde hij vragen. Hij werd in heel Europa beroemd en vond veel navolging. Na zijn dood werd hij in Antiochie begraven. Op de plaats van zijn pilaar werd een gigantische kathedraal gebouwd, de grootste ter wereld in die tijd. In feite waren het vier kathedralen in kruisvorm gebouwd. Drie ervan waren bestemd voor de pelgrims. Zijn pilaar staat in het midden. Er is nog maar een stompje van over omdat vereerders steeds een stukje hebben meegenomen.
De restanten van de basiliek zijn nog heel bezienswaardig en het uitzicht is prachtig.

Op bezoek bij de bedoeinen
Dit is het hoogtepunt van de dag. Als we onderweg stoppen voor nog een ruine van een basiliek, zien we een tent met nomaden. We vragen de chauffeur of we foto's mogen maken. Hij gaat erop af en natuurlijk worden we meteen op de thee uitgenodigd. De Arabische gastvrijheid stamt van de bedoeinen. In de woestijn was gastvrijheid noodzakelijk voor overleving.Op de vloer liggen geweven kleden. Aan de randen van de tent liggen matrassen en kussen. Hier zitten de mannen. De vrouwen zijn buiten. Tiny mag wel bij de mannen zitten. We krijgen thee en Arabische koffie. Deze is heel sterk en je krijgt 2 slokken in je kopje. De bedoeinen willen graag een exemplaar van de foto's die Bert maakt. We zeggen dat we dan een adres nodig hebben. Ze beginnen erg te lachen en zeggen dan: dat is Abu (papa) Hassan in Aleppo. Even vergeten dat bedoeinen rondtrekken en dus geen adres hebben. Uiteindeljk besluiten we de foto's per e-mail naar de chauffeur te sturen die ze dan bij de bedoeinen bezorgt.