OORLOG OM EEN RELIKWIE - Reisverslag uit Dzongkhag Punakha, Bhutan van bertiny - WaarBenJij.nu OORLOG OM EEN RELIKWIE - Reisverslag uit Dzongkhag Punakha, Bhutan van bertiny - WaarBenJij.nu

OORLOG OM EEN RELIKWIE

Door: tiny

27 Februari 2015 | Bhutan, Dzongkhag Punakha

We zitten weer in een goed hotel met een prachtig uitzicht op de vallei en in de verte de tempel van ‘’de gekke god’’. De bebouwing is terrasvormig. Er wordt rijst, groente en mosterdzaad verbouwd. Doordat Punakha betrekkelijk laag ligt, kan er twee keer per jaar rijst worden geoogst. Overdag is de temperatuur prima en het is zonnig. ’s Avonds wordt het koud maar we krijgen een lekkere warme kruik in bed. Onze gezondheid is weer prima maar we zijn wat verzadigd door alle fantastische belevenissen. Vandaag werden we weer opgepept met een boeiend festival. Morgen komt er weer een festival.

PUNAKHA MET DZONG

Punakha is 300 jaar de hoofdstad geweest vanwege zijn strategische ligging op het kruispunt van twee rivieren. Bovendien is het er in de winter niet zo koud als in de rest van het land. Nog steeds trekken Bhutanezen in de winter naar Punakha.
De hoofdstad is verhuisd naar Thimpu omdat in de moderne tijd de nabijheid van een vliegveld in Paro belangrijk is. Thimpu ligt een uur rijden van Paro en is in een uur bereikbaar over de enige goede weg in Bhutan. Naar Punakha is het door de bergen te ver en onzeker met aardverschuivingen en sneeuw.

De dzong (kloosterfort)van Punakha is de een na grootste maar wel de mooiste van het land Dit is te danken aan zijn strategische ligging en doordat het de zetel van de koning was. Het is inderdaad een schitterend, kolossaal en imposant gebouw van enorme afmetingen. Het klooster is 180 meter lang en 72 meter breed. De wachttoren heeft zes verdiepingen. De oorspronkelijke dzong is uit 1676. Hij is sindsdien door aardbevingen en brand getroffen maar is geheel herbouwd. De kozijnen enz. zijn met schitterend en gedetailleerd houtsnijwerk versierd. Ook de tempel is prachtig versierd.

GEBALSEMDE LICHAMEN

In de dzong bevindt zich het gebalsemde lichaam van de terton Pema Lingpa. Hij was een beroemde leraar. Een terton is een schatzoeker naar boeddhistische inzichten. Als de tijd een nieuwe inzichten in het boeddhisme verlangt, kan een terton deze openbaar maken of ontdekken. Dit kunnen geschriften zijn maar hij kan ook zelf iets op papier zetten. Naast het lichaam van Pema Lingpa is hier ook het gebalsemde lichaam van Zhabdrung Ngawang Namgyal. Hij kwam in 1616 uit Tibet en was de stichter van Bhutan. Hij voegde allerlei kleine koninkrijkjes die onderling strijd voerden, samen tot een rijk. Hij was een zeer hoge lama maar zijn plaats in de hierarchie werd betwist door een ander. Deze wilde hem vermoorden. Hij week uit naar Bhutan. Beide gebalsemde lichamen zijn alleen toegankelijk voor de koning en het religieuze hoofd (Je Khenpo). Zij komen hier voor zegeningen en inspiratie voor hun werk.

NIET DODEN

In de rivier waaraan de dzong ligt, is het boordevol vissen. Volgens boeddhistische principes is het doden van levende wezens zoals mens, dier, insect, vis, vogel verboden. In Bhutan houdt men hier de hand aan. Het probleem is echter dat Bhutanezen wel vis en vlees eten. Om dit gebod te omzeilen wordt er vis en vlees geimporteerd. Onze gids moest lachen om deze ‘logica’.

OORLOG OM EEN RELIKWIE - DROMCHOE-FESTIVAL

Ieder jaar wordt het dromchoe-festival gedurende drie dagen opgevoerd. Het dromchoe-festival is uniek in Bhutan en wordt alleen in Punakha opgevoerd. Het verbeeldt de overwinning van Bhutan op de Tibetanen in 1639. De Tibetanen waren met hun leger Bhutan binnengevallen om het meest waardevolle relikwie – de Rangjung Kharsapani (een zelf-ontworpen beeld van Chenrezig, de boeddha van mededogen) te veroveren. De Tibetanen meenden dat zij er recht op hadden en niet de Bhutanezen. De Tibetaanse stichter van Bhutan Zhabdrung liet een zeer uitgebreide ceremonie uitvoeren waarbij het deed alsof hij de relikwie in de rivier wierp. Daardoor zou geen van beide partijen de relikwie bezitten. In werkelijkheid was het een namaak van de relikwie. Maar de Tibetanen dropen af. De relikwie is nog steeds in de dzong van Punakha.

We hebben een deel van de laatste dag van dit festival meegemaakt waarbij de krijgers in oorspronkelijke tenue zich voorbereiden op de veldslag. Ze doen langdurig dansen en af en toe slaken ze oorlogskreten. Regelmatig worden er een soort rotjes afgevuurd. De abt van het klooster zit van bovenaf op een troon toe te kijken. Er worden gebeden gereciteerd. Na twee uur dansen in traag tempo gaan de krijgers de trappen van de dzong af en maken met geheven zwaard rondedansjes om een kleine stupa. Uiteindelijk wordt de generaal op een ezel gehesen en gaan ze naar de rivier om daar enkele mandarijnen in de rivier te gooien. Tot slot komen de krijgers vreugdevol terug naar de dzong.

Het is interessant om het kleurrijke festival te zien maar na drie uur kijken en wachten was het nog lang niet afgelopen. Wat ook erg boeiend is, zijn de Bhutanese omstanders. Ze hebben vrije dagen voor het festival en komen in hun mooiste kleren opdraven. Zelfs de allerkleinsten zijn in klederdracht. Het festival is voor hun niet alleen een manier om positieve verdienste (karma) te verzamelen voor goede omstandigheden in dit leven en het volgende maar ze gebruiken het ook voor een gezellig samenzijn met familie en vrienden.

CHINA

De Bhutanezen geloven dat hun land gespaard blijft van een Chinese invasie omdat er zoveel relikwieen zijn. De verhoudingen met China zijn slecht. Er is geen Chinese ambassade. In het verleden gingen de Bhutanezen graag naar Tibet op pelgrimsreis. Dat is nu vrijwel onmogelijk. In plaats hiervan bezoeken ze de heilige boeddhistische plaatsen in India en Nepal.

Verslag uit: Bhutan, Dzongkhag Punakha

india, nepal, bhutan

INLEIDING
We gaan 3,5 weken een rondreis maken. Eerst een week naar India, dan een week naar Nepal, in de hoofdstad Kathmandu, en tot slot een week naar Bhutan. Het weer ziet er overal goed uit. In India 25 tot 30 graden, in Nepal en Bhutan iets frisser want we zitten in de bergen (Himalaya), ongeveer 20 graden overdag en 's nachts ongeveer 5 graden. Maar overal is de kans heel groot op zonnig weer.
Gezien onze leeftijd en lichamelijke handicaps reizen we veel per vliegtuig en in de landen zelf met taxi met chauffeur.
Ons doel is eigenlijk Bhutan. Om daar te komen moet je via India, waar we nog een paar hoogtepunten willen zien. Onderweg naar Bhutan maken we nog een tussenstop in Kathmandu, een hele leuke plek.
We eindigen met een kleine rondreis in Bhutan.

INDIA
Dit is de 7e keer dat we naar India gaan. Er zijn nog een paar dingen die we heel graag willen zien. Het Nationaal Museum in Delhi schijnt vol prachtige oude voorwerpen te staan. Dan vliegen we naar Bhopal. Van hieruit maken we dagtochten naar Sanchi, een boedhistisch heiligdom uit de 3e eeuw v. Chr. en naar Bhimbetka waar 12.000 jaar oude rotsschilderingen zijn.

NEPAL
Dan vliegen we naar Kathmandu. Toevallig bleken er in de buurt net twee mooie festivals te zijn: het Tibetaans boeddhistisch Nieuwjaar (Losar) en het Shivaratri, een hindoeistisch festival. In Kathmandu houden we een relax-week met wat uitstapjes in de omgeving. We hebben de hele week een auto met chauffeur ter beschikking 20 a 30 euro per dag. Verder hebben we een hotel met verwarming geboekt. Vorig jaar in Sikkim, ook in de Himalaya, hebben we het 's avonds erg koud gehad en daar hadden we geen zin meer in. Ook hebben we extra warme kleding aangeschaft.
We zijn 20 jaar geleden voor het laatst in Nepal geweest. Ik hoop dat het door de enorme toename van het toerisme niet tegenvalt.

BHUTAN
Al jaren stond Bhutan op Tinys verlanglijst. Een boeddhistisch koninkrijk in de Himalaya tussen China en India. Maar Bhutan vraagt hoge prijzen aan toeristen in tegenstelling tot Nepal, een land dat overlopen wordt met budget-toerisme. In Nepal kwamen de eerste toeristen in 1950, in Bhutan in 1975. Geschrokken van de te snelle veranderingen in Nepal door de vele westerse reizigers (vooral hippies in de zeventiger jaren) besloot Bhutan het toerisme gecontroleerd toe te laten zodat de bevolking langzaamaan kon wennen aan het moderne leven zonder daarbij de eigen cultuur te verliezen. Ook wordt veel waarde gehecht aan duurzaam natuur- en milieubeheer. Er wordt veel gedaan aan onderwijs en gezondheidszorg, wegenaanleg en elektriciteit tot in de kleinste dorpen. In 1956 is de lijfeigenschap afgeschaft, in 2008 heeft de koning de democratie ingevoerd. Internet is nog beperkt. Dit beleid staat bekend als 'bruto nationaal geluk' in tegenstelling tot het economische 'bruto nationaal product'.

De grote attracties zijn de tempels, kloosters, rituelen en de natuur die eeuwenlang onveranderd zijn gebleven door zelfgekozen isolement. Beroemd zijn de boeddhistische festivals ter ere van de Tweede Boeddha, Padmasambhava. Natuurlijk staat een festival ook op ons programma. Vanwege de hoge prijs blijven we niet langer dan een week. Wel krijg je hiervoor volpension, gratis gezondheidszorg en een taxi met chauffeur en Engelssprekende gids voor de hele reis.

ISOLEMENT NEPAL EN BHUTAN
Nepal, Bhutan (en ook Sikkim en Tibet) zijn in veel opzichten vergelijkbaar. Deze landen bleven lang gesloten voor buitenlanders uit angst voor bezetting door de Engelsen of de Chinezen. Wegen legde men daarom liever niet aan. Met de Engelsen hadden Nepal en Bhutan een verdrag waarbij binnenlandse onafhankelijkheid werd gegarandeerd en Engeland de buitenlandse zaken regelde. Bij de onafhankelijkheid van India werden deze afspraken overgenomen. Toen Tibet in 1959 werd bezet door de Chinezen beseften de Bhutanezen dat ze zich ook moesten aansluiten bij de moderne wereld en dat isolationisme contraproductief werkte.
In 1975 nam India het boeddhistische koninkrijk Sikkim over na een opstand van geimmigreerde Nepalezen tegen de koning. Bhutan dat in het zuiden ook veel Nepalezen herbergt, reageerde hierop door geimmigreerde Nepalezen zonder papieren het land uit te zetten. Een aanzienlijk aantal van hen woont al enkele decennia in vluchtelingenkampen.