de laatste dag - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van bertiny - WaarBenJij.nu de laatste dag - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van bertiny - WaarBenJij.nu

de laatste dag

14 Januari 2014 | Verenigde Staten, New York

Jazzconcert maandagavond
We hebben naar Ladies sing the Blues geluisterd met Kathleen Russell
en nog twee andere dames . De zaal behoorde tot het jazzdeel van het Lincoln Center en was bovenin op de 52 etage van een groot winkelcentrum Warner Time Building. We zaten in een klein zaaltje geheten Dizzy'''s Club Coca Cola. Het was een mooi en gezellig zaaltje met prachtig uitzicht op de verlichte wolkenkrabbers. We zaten allemaal aan een eigen tafeltje. Net als in de film. Er werd eten en drinken geserveerd. Tot Berts grote vreugde zaten we helemaal vooraan. De muziek en zang waren echt fantastisch met solo''s van de zangeressen en hoornblazers.
Kortom een prima avond. Interessant was dat er oude nummers uit de jaren 20 ten gehore werden gebracht en niet de bekende klassiekers. Een waar hoogtepunt.

DINSDAG
Zacht weer maar veel regen.

Guggenheim museum
Dit is een privemuseum met veel experimentele kunst. Op dit moment was er een tentoonstelling van Christopher Wool. Moeilijk te begrijpen maar wel fascinerend. Gelukkig stond er onlangs een recencie van hem in het NRC. Die gaan we thuis nalezen.
Helaas was een deel van het gebouw afgesloten vanwege reorganisatie.
Het Guggenheim is vooral beroemd vanwege zijn prachtige gebouw. De vijf etages gaan in een spiraalvorm naar beneden. In het midden is een koepel. De etages zijn open en kijken allemaal op de koepel uit en op de begane grond.

Metropolitan Museum (Met)
Dit is een enorm groot museum met meesterwerken uit alle tijden en van alle continenten. Echt schitterende voorwerpen. Maar veel te veel voor een middag. We hebben ons met name op de schilderkunst gericht uit de 19e/20e en de 16e eeuw. Picasso. Rembrandt, Frans Hals enz.
Helaas waren we erg moe van alle sightseeing de afgelopen week.
Vannacht vliegen we terug.

Opvallend
De zwarte bevolking is de afgelopen 35 jaar, toen ik hier voor het eerst was, veel meer geintegreerd in de rest van de bevolking. Er is opwaartse mobiliteit gaande. Hoewel ook de meeste daklozen zwart zijn. Opvallend is het aantal zwarte schoolklassen dat een museum bezoekt.
Er is hier veel meer eenvoudig dienstverlenend personeel. Dit is prettig. Op het vliegveld wijst iemand je de weg. Als de trein niet rijdt, wordt je meteen opgevangen en naar de bus gebracht. Het NS-personeel in Nederland is vaak moeilijk te vinden bij storing. Bij ons zijn alle eenvoudige functies wegbezuinigd. Hier verdienen ze waarschijnlijk veel minder. Mogelijk ook geen minimumloon.
In restaurants enz. is het eigenlijk verplicht 15-20 % fooi te geven omdat het personeel alleen maar een basisloon krijgt. Veel Europeanen weten dit niet. In het restaurant bij ons hotel krijg je een kaart waarop dit staat. Er zijn kennelijk veel Europeanen. Het viel ons op dat er nog wel eens alleen een paar kleine muntjes aan fooi werde gegeven.

Evaluatie
Hoogtepunten: Jazzconcerten
Harlem met Apollotheater en gospeldienst
Moderne architectuur en Jugendstil
MOMA (moderne kunst museum)
Dieptepunten:Times Square met neonlichten
De drukte overal
Er is heel veel te doen in New York vooral ook op cultureel gebied. New York is echter niet onze favoriete stad. Chicago heeft ook veel wolkenkrabbers maar is ruimer opgezet en heeft kanalen in het centrum en parken.