druk, druk, druk - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van bertiny - WaarBenJij.nu druk, druk, druk - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van bertiny - WaarBenJij.nu

druk, druk, druk

Door: tiny

13 Januari 2014 | Verenigde Staten, New York

MAANDAG
Vandaag lekker weer (11 graden) met regelmatig zon.

MOMA
Vanochtend zijn we naar het museum voor moderne kunst (Moma) geweest. Twee etages met beroemde kunstwerken bekeken. Het is een mooi gebouw. De beschrijving van de verschillende perioden en bij de belangrijkste schilderijen is goed. Omdat we te vroeg waren, zijn we eerst naar de beeldentuin geweest. We waren de enigen, een prachtige rustige plek. We hebben genoten in het museum. Het was redelijk druk maar niet storend.

Boottocht
Omdat het zulk mooi weer was, hebben we 's middags een boottocht gemaakt langs de skyline van Manhattan. Een mooi gezicht. De eerste gebouw van WTC is klaar, het tweede bijna. Oorspronkelijk bestond het WTC uit 7 gebouwen die bij de aanslagen van 9/11 allemaal zijn verwoest plus nog vier andere gebouwen eromheen. We zijn langs de oudste brug (1883) van New York, de Brooklyn Bridge, gevaren. Dit is de verbinding tussen Manhattan en Brooklyn. De brug is bekend door liedjes en films.
Het is al meer dan een eeuw een soort competitie om steeds hogere wolkenkrabbers te bouwen. De hoogste wolkenkrabber wordt na een aantal jaren weer overtroffen door een nog hogere enz. Op dit moment staat de hoogste wolkenkrabber echter in Dubai.
Het was vol op de boot. Natuurlijk zijn we nog eens langs het Vrijheidsbeeld gevaren.
We wilden langs het water teruglopen naar het hotel omdat er een mooie groene strook staat aangegeven op de plattegrond. Dat viel echter tegen. Aan de ene kant waren havens, aan de andere kant een achtbaans-snelweg.

Druk, druk, druk
In Manhattan is het altijd druk met mensen, op straat, in de restaurants, in de metro. Gelukkig buiten het seizoen niet bij de toeristische attracties. In Manhattan wonen ongeveer 1,5 miljoen mensen. Iedere dag komen er 1 miljoen forensen werken. In het hoogseizoen zijn er dagelijks 1 miljoen toeristen. Dat zijn in totaal 3,5 miljoen mensen. De oppervlakte van Manhattan is in totaal 57 km2. Op het breedste punt is het eiland 3,7 km en de lengte is 21,5 km. Dit is precies de afstand tussen Haarlem en Amsterdam. Vandaar dat de Nederlandse pioniers het noordelijke uiteinde Haarlem noemden en de andere punt Nieuw Amsterdam.
Niet verwonderlijk dat het op dit kleine oppervlak overal wemelt van de mensen, wat overigens wel vermoeiend en lawaaierig is. Verder ligt het levenstempo hier hoog. De bediening in restaurants is snel en vaak nemen mensen hun koffie en broodje mee voor onderweg. Dit betekent overigens niet dat mensen kortaf zijn, integendeel men is vriendelijk.
Wat ons wel benauwt, is de beperkte hoeveelheid groen door het gebrek aan ruimte. Een boottocht is de beste manier om wat frisse lucht te krijgen. Momenteel is het ook nog niet druk in het Central Park.
Overigens is er zoveel te doen op allerlei gebied in Manhattan dat mensen rennen om zoveel mogelijk mee te maken. Het is een heel dynamische stad 'The city that never sleeps'. Je hoeft je hier nooit te vervelen.
Vanavond gaan wij nog naar een jazzconcert.