gospeldienst of popconcert - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van bertiny - WaarBenJij.nu gospeldienst of popconcert - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van bertiny - WaarBenJij.nu

gospeldienst of popconcert

Door: tiny

12 Januari 2014 | Verenigde Staten, New York

ZONDAG
Het weer is droog, 8 graden, bewolkt met af en toe een lekker zonnetje. Gelukkig maar want we hebben 3 uur rondgelopen in Harlem. Fijn was dat we hier weer de lucht en de zon konden zien, omdat de huizen meestal niet hoger zijn dan zes verdiepingen. In het centrum zit je ingeklemd tussen de wolkenkrabbers. Bert en ik vinden dat beklemmend en benauwend.

Rondleiding Harlem
Evenals gisteren hadden we bij gebrek aan andere toeristen een privérondleiding. We kregen een rondleiding door een groot deel van het zwarte Harlem. Doel hiervan is onder andere om vooroordelen weg te nemen dat het een gevaarlijke wijk is met veel criminaliteit en drugs. We werden ontvangen in een huis uit de 19e eeuw. Een huis in een mooie Engelse stijl uit bruin steen met een grote stoep ervoor. (Ze noemen dit in het Engels ook 'stoep'. Aanvankelijk waren deze huizen voor welgestelde families.) Van binnen waren stijlvolle houten lambrizeringen, spiegels, kozijnen enz. Het zag er inderdaad deftig uit. Dit hadden we beslist niet verwacht. De Afro-Amerikanen kwamen hier pas in de twintiger jaren. Voor hen woonden hier ook veel Joden. Er staan nog synagoges die nu een andere bestemming hebben. Na de beurscrash in 1929 en ook later bij grote werkloosheid verlieten veel huurders hun huizen/kamers hier om ergens anders goedkoper te gaan wonen. Jaren lang woonden gezinnen met kinderen in een kamer en deelden met andere gezinnen keuken en badkamer. De wijk verpauperde. Veel Vietnamveteranen gebruikten cocaïne.

Facelift Harlem
Onder burgemeester Guliani werd de criminaliteit aangepakt en verpauperde huizen opgekocht en gerestaureerd of afgebroken. Ook Bill Clinton leverde een belangrijke bijdrage niet alleen met zijn kantoor maar hij zorgde ook voor winkels met behulp van microkredieten. Bovendien hoefden de winkeliers de eerste jaren geen belasting te betalen. Clinton wordt hier de zwarte president genoemd. Op een muur stond hij afgebeeld met Mandela, M.L. King en Malcolm X (een beroemd zwart activist). Het gezicht van Clinton werd herhaaldelijk zwart gemaakt.
De hoofdstraten zien er nu inderdaad goed uit met een grote variatie aan winkels. Een deel van de huizen in Harlem heeft de status van monument gekregen.

Nieuwe, blanke bewoners
De laatste tijd verandert Harlem. Sinds de komst van Clinton met zijn kantoor heeft de wijk een beter aanzien gekregen. Blanken willen hier nu ook wonen. Een huis zoals waar wij werden ontvangen, kostte in 1982 36.000 dollar en is nu 2 miljoen waard. Dat lijkt veel maar in het centrum van Manhattan betaal je minstens 7 miljoen. Onze gastvrouw die eigenares is van de woning, vertelde dat zij als zwarte, alleenstaande vrouw geen hypotheek kon krijgen hoewel ze hoofdonderwijzeres was.
Tot onze verbazing vertrekken zwarte bewoners weer naar het zuiden. Ze voelen dat als hun thuis. Soms hebben ze daar nog een huis of grond. De jonge generaties hebben een andere mentaliteit en hebben geen directe herinneringen aan de slavernij. Daarnaast is New York ontzettend duur en moet je veel belasting betalen. De laatste jaren komen hier ook veel illegalen uit West-Afrika die regelmatig met straatverkoop de kost verdienen.

Gospeldienst
We waren iets te vroeg en konden daardoor nog net het eind van de preek meemaken. Er waren ongeveer 80 personen aanwezig. De voorganger was een uitstekende entertainer en de kerkgangers reageerden met ja en Halleluja op wat hij zei.
Daarna kwam muziek en zang. Er was een drumstel, piano, tamboerijn en electrische gitaar. Daarnaast een groep van vijf zangers en zangeressen met een goede stem. Een van hen gaf af en toe een uitstekende solo. Kortom kwaliteit.
De kerkgangers gingen staan, klappen, dansen en hieven hun armen naar de hemel. Na een poosje was het zo swingend en meeslepend dat wij ook meededen en gingen dansen. Het leek enorm veel op een popconcert. Het was een hele bijzondere belevenis. Het ging niet zozeer om een intellectueel begrip. Er werd geen hel en verdoemenis gepreekt. Maar het was een positief geloof met vertrouwen in en overgave aan Jezus maar ook het versterken van de eigen kracht. 'Het koninkrijk der hemelen is in jezelf'. De manier waarop de dienst werd gebracht, gaf mijns inziens mensen steun, kracht en vreugde om het leven weer aan te kunnen. Vooral die vreugde is mij niet bekend in onze kerken. Tijdens het zingen kwamen steeds meer mensen binnendruppelen. De sfeer was informeel. Bij binnenkomst werden bekenden met een zoen begroet. Onze gids vertelde dat mensen uit dezelfde familie of uit dezelfde streek zich vaak aansluiten bij dezelfde kerkgemeenschap. In Harlem zijn dan ook enorm veel kerken van allerlei bekende en onbekende gezindten.
Aan het eind van de dienst sprak de voorganger ons persoonlijk toe waarop een aantal kerkgangers naar ons wuifde.

Beroemde gasten in Harlem
Fidel Castro en Chroetsjev hebben hier overnacht in een prachtig hotel genaamd hotel Therisa. Castro weigerde in een duur hotel in het centrum te overnachten. Beide waren op bezoek bij de Verenigde Naties en zodoende onschendbaar.
Martin Luther King werd hier bij een bezoek neergestoken door een vrouw uit Alabama tien jaar voor de moord op hem.
Ook Nelson Mandela sprak hier. Malcolm X had hier zijn kantoor.
Tot slot kwam onze koningin Maxima, toen nog prinses, hier op bezoek bij Clinton vanwege haar bemoeienis met microkredieten.

Studio Museum
In Harlem is nog een klein museum met tentoonstellingen van Afro-Amerikaanse kunstenaars. We hadden geen energie meer om alles intensief te bekijken. Opvallend was dat op alle schilderijen alleen maar zwarten waren afgebeeld. Gewoonlijk zie je op schilderijen meestal blanken terwijl andere rassen alleen maar als exotische figuren worden afgebeeld. Nu waren ze net zo gewoon als blanken. Zoals dit voor ons enigszins vervreemdend is, moeten de schilderijen uit de westerse kunst vervreemdend zijn voor zwarten.
Tot slot zijn we nog bij het Central Park geweest om een foto te maken van Duke Ellington, een beroemde en populaire jazzcomponist. Bovendien konden we even genieten van het groen en de rust in het Central Park. Dit is grotendeels een stad vol met op elkaar gepropte gebouwen en mensenmassa's.