nog enkele dagen - Reisverslag uit Groningen, Nederland van bertiny - WaarBenJij.nu nog enkele dagen - Reisverslag uit Groningen, Nederland van bertiny - WaarBenJij.nu

nog enkele dagen

Door: tiny

05 Januari 2014 | Nederland, Groningen

JAZZ, KUNST EN NOG VEEL MEER
Na onze muziekreis door het Zuiden van de V.S. zijn we zo enthousiast geworden dat we nu een week naar New York gaan. We hebben al twee jazzconcerten gereserveerd. We maken een wandeling door de zwarte wijk Harlem met een kerk met gospelmuziek. Ook New York was en is een hoogtepunt in de jazzmuziek.
Onze belangstelling gaat ook erg uit naar de grote kunstmusea (MOMA, MET en Guggenheim). Verder is er zo overweldigend veel te zien en te doen in New York dat je in een week nog lang niet alle hoogtepunten hebt gehad. Om niet in alle moois te verdrinken hebben we voor onszelf een selectie gemaakt met een voorlopig programma. We hebben via internet een kortingskaart gekocht voor veel attracties. Dat bespaart ons bovendien in de rij staan.
WEER
Natuurlijk kun je je afvragen waarom we in januari gaan met het risico van een sneeuwstorm zoals vorige week. Jan Doets had een enorm goede aanbieding minstens een derde goedkoper dan normaal. We hebben een viersterren hotel midden in het centrum, 10 minuten lopen van Times Square. Verder is het buiten het hoogseizoen bij alle attracties veel rustiger. We hebben overigens geluk met het weer. Als wij er zijn, wordt er betrekkelijk goed weer verwacht met voornamelijk temperaturen boven nul. We hadden eigenlijk vorige week willen gaan maar de vluchten waren al vol.
CRIMINALITEIT
We zijn ongeveer 35 jaar geleden in New York geweest. Toen was er nog veel criminaliteit in het centrum. Burgemeester Guliani heeft in de negentiger jaren een zero tolerance beleid gevoerd en verpauperde wijken laten opknappen. Het gevolg is wel dat alleen de rijken nog in het centrum kunnen wonen. De armen zijn naar de buitenwijken verhuisd.
Ook de zwarte wijk Harlem is nu veilig terwijl dat toen een no-go area was voor blanken.
Hetzelfde geldt voor Chicago. Het was er 35 jaar geleden te gevaarlijk om als toerist in het centrum te lopen. Nu is het een fantastische en veilige stad geworden.

• 05 Januari 2014 - 16:27

Louis:

Wat leuk dat jullie naar NY gaan! Wij zijn benieuwd hoe het jullie daar (in de kou?) zal bevallen. Na onze reis in Nieuw Zeeland krijgen we weer heimwee naar het reizen. We zullen op de voet volgen. Heel veel plezier daar. Welke (jazz)concerten worden bezocht ?

• 13 Januari 2014 - 15:30

Toni:

wat een interessante trip maken jullie en wat een mooie en uitgebreide verslagen. Nog veel plezier! Toni