nog steeds niet uitgekeken - Reisverslag uit New Orleans, Verenigde Staten van bertiny - WaarBenJij.nu nog steeds niet uitgekeken - Reisverslag uit New Orleans, Verenigde Staten van bertiny - WaarBenJij.nu

nog steeds niet uitgekeken

Door: tiny

19 Juni 2013 | Verenigde Staten, New Orleans

ALGEMEEN
Het weer blijft warm en klam, maar er komen nu serieuze regenbuien bij. We vermaken ons hier prima. Onze gezondheid is goed, verkoudheden vrijwel verdwenen, maar we worden wel erg moe, hoewel we het nu zonder de groep rustig aan kunnen doen. Het was een gezellige groep. We hebben ze maandag uitgezwaaid. Velen waren wel jaloers dat wij nog langer kunnen blijven.
Iedere dag horen we hier minstens twee live bandjes, meestal tijdens de lunch en het diner. 's Avonds is het lekker warm. Gisteravond zijn we naar de Preservation Hall geweest. Een club voor het behoud van jazzmuziek. Er werd entree geheven en je kon er niets eten en drinken. Het aantal zitplaatsen was beperkt. Dus een plek voor echte jazzliefhebbers. We hebben er een fantastisch concert gehoord met muzikanten van hoog niveau. Er komen ook vaak oude muzikanten van 70 jaar en ouder spelen.
Vanmiddag gaan we een excursie maken naar twee voormalige plantages, de ene Frans creools en de andere Engels. Bert is nu naar een cd. winkel met een uitgebreide collectie.
Opvallend is dat in de openbare ruimte al regelmatig Spaans naast Engels bij opschriften en aankondigingen wordt vermeld voor de hele grote groep Spaanstaligen uit de Cariben.
In Suriname heb je bruine bonen met rijst als traditioneel gerecht, hier heb je rode bonen met rijst.

LOUIS ARMSTRONG PARK
Dit park ligt in de oudste zwarte wijk net buiten de French quarter en heet Treme. Het park is opgedragen aan Louis Armstrong en er staat een groot standbeeld van hem. Verder staan er nog enkele mooie standbeelden van jazzmuzikanten.
Dit park is aangelegd rond het legendarische Congoplein. Volgens de Franse wet hadden slaven op zondag het recht samen te komen op het Congoplein. Hier zongen en dansten ze en maakten muziek op zelfgemaakte instrumenten. Zo konden ze veel van de Westafrikaanse cultuur in stand houden. Vanaf 1803 toen New Orleans in Amerikaanse handen kwam, werd dit verboden. Onder de Amerikanen was iedere uiting van de traditionele Afrikaanse cultuur verboden. De Franse periode had lang genoeg geduurd om de Afrikaanse muziek in stand te houden. Eind 19e eeuw werden in brassbands Afrikaanse ritmes vermengd met klassiek Europese muziek op het Congoplein en in de bordelen.

BUITENWIJKEN
Er zijn enkele wijken met mooie architectuur. De eerste ligt in en om de Franse wijk en is van oorsprong een creoolse wijk, de Faubourg Marigny. Er staan prachtige huizen zowel grote als kleine. De kleine huizen zijn vaak in vrolijke kleuren zoals donkergeel, lichtblauw en rose. Ook in deze wijk zijn veel cafes met livemuziek maar er komen veel minder toeristen dan in de Franse wijk. Daar is het in de hoofdstraat, de Bourbonstreet, af en toe net kermis. We hebben een avond in de Frenchmenstreet doorgebracht waar veel goede live muziek is.

Met een ouderwets trammetje zijn we door het Garden District gereden. Dit is een Amerikaanse wijk met grote, oude landgoederen. Sommige met pilaren aan de voorkant. Aan beide zijden van de lanen staan oude eiken. Een mooi gezicht. Nadat Napoleon in 1803 New Orleans aan de Amerikanen had verkocht, wilden zij ook hier wonen. Ze wilden wat architectuur betreft niet onderdoen voor de Fransen.

BAYOU (MOERASSEN)
We hebben een boottochtje gemaakt door de moerassen rond New Orleans. Een deel ervan is met riet bedekt en een ander deel bestaat uit grote bomen die met hun stam in het water staan. Aan de takken hangen overal lange baardmossen. Hierdoor krijgt het geheel een mysterieus uiterlijk.
In deze moerassen leven van oudsher alligators. Deze lijkt veel op een krokodil maar is minder agressief. De alligator is een beschermde dierensoort die in een reservaat in stand wordt gehouden.
Een alligator kan 130 jaar oud worden. Oude alligators eten jonge soortgenoten, moeders eten hun kinderen als ze langer dan twee maanden in het nest blijven. De moeder maakt het nest in het riet. Als de temperatuur boven 92 graden Fahrenheit is, komt er een jongenbaby, eronder een meisjesbaby.
We hebben minstens tien alligators gezien, hoewel het nachtdieren zijn. Er waren nauwelijks vogels, want het is het verkeerde seizoen.
De alligators worden gelokt met witte marshmallows. Ze komen af op het geluid van de boten want dat betekent eten. Handig voor toeristen, want dan kunt je de dieren uitgebreid bekijken en fotograferen. We hebben allemaal een 2,5 jaar oude alligator vastgehouden. Wel op de juiste manier want anders bijt hij of zij. Dat is op deze leeftijd nog niet duidelijk.
In het verleden zijn hier Franse immigranten gaan wonen. Zij waren door de Engelsen uit Canada verjaagd. We ontmoetten een vrouw die uit dit gebied kwam en die zei: "De Engelsen hebben ons verjaagd". Er verstigden zich hier Duitsers en Fransen. De vrouw van Franse oorsprong zei:" De Duitsers werkten hard en groeven kanalen. De Fransen deden het rustig aan. Ze waren nogal lui."
Later kwamen we een ouder echtpaar tegen. De vrouw vertelde dat ze Engelse was en daarom hadden ze een vakantie in Engeland doorgebracht. Niet dat zij in Engeland was geboren, maar haar voorouders kwamen er vandaan. Opmerkelijk hoe iedereen zich identificeert met het land van herkomst van de voorouders.

• 19 Juni 2013 - 19:06

BJS Van Den Berg:

Wat gaat de tijd toch vlug.
    Het einde van de "vakantie" is in zicht.
    Hartelijk dank voor de boeiende verslagen.

Gr.

Boelie en Marjanne