verdwaald - Reisverslag uit Yusufeli, Turkije van bertiny - WaarBenJij.nu verdwaald - Reisverslag uit Yusufeli, Turkije van bertiny - WaarBenJij.nu

verdwaald

Door: webmaster

13 September 2009 | Turkije, Yusufeli

YUSUFELI
Het is een dromerig romantisch dorp aan een rivier. We hebben een wandeling langs de rivier gemaakt. Het is natuurlijk vruchtbaar zo bij het water. Er zijn irrigatiekanaaltjes gemaakt en er wordt groente verbouwd. Erbovenuit torenen de kale en hoge rotsen.
Het weer is hier warm en nat. Tijdens onze wandelingen was het grotendeels droog. Regelmatig is er een forse regenbui met onweer.

Wel een vreemd idee dat over enkele jaren dit dorp volledig onder water staat door de stuwdam. Mensen doen niet meer aan onderhoud. Ons hotel - het beste van het dorp - is sjofel maar wel schoon.De bewoners krijgen wat geld van de regering en moeten dan elders een bestaan opbouwen. Velen hebben hier al generaties lang gewoond. Onderweg kwamen we een spookdorp tegen. Alle bewoners waren al weg vanwege de dam. Rijdend langs het stuwmeer bedacht ik dat onder het water al veel dorpen liggen.

GEORGISCHE KERK
We hebben met busjes een tocht gemaakt naar een kerkje ut de 9e eeuw. Na ruim een half uur rijden langs kale rotsen zagen we op 2000 meter hoogte een soort oase. Er was een dorpje met wat landbouw fruitbomen en een bron. Hier was ook de kerk. Tot de 17e eeuw hadden hier grieks-orthodoxe diensten plaatsgehad. Nu is het een romantische ruine. De koepel stond nog overeind compleet met fresco s.
De kerk was een beetje gerestaureerd maar het dak ontbrak grotendeels.

Vervolgens konden we een bergwandeling naar beneden maken tot een verzamelpunt. De busjes dienden als veegwagen.
Toen Bert zijn verrekijker pakte voor een paar exotische vogels kwam er een oude Turk op hem af die vroeg of hij mocht kijken. Bert stelde de kijker goed in en gaf hem aan de Turk. Hij inspecteerde de hele omgeving en stopte pas toen we de kijker terugvroegen.

VERDWAALD
Bij het verzamelpunt misten we een reisgenoot die gezien zijn voetblessure ergens onderweg was blijven steken. Een busje reed terug en een busje ging door naar het hotel. In dat laatste busje zat de vrouw van de vermiste. Ze vond het te eng om mee terug te gaan.
We zaten in het busje dat terug moest. Bij de kerk zat niemand. Heel gelukkig hebben we een Turkse reisleider. Hij kon vragen of ze een westers persoon hadden gezien. Dat is een zeldzame soort in dit gebied.
Na herhaaldelijk vragen had iemand die van het land kwam hem gezien. De dorpeling werd in de bus gezet om de weg te wijzen en inderdaad daar liep hij tussen de akkertjes. Hj had de verkeerde afslag genomen. Na enige tijd kwam hij erachter dat het waarschijnljk niet klopte want er kwam geen busje en er was niemand van de groep. Bleek stapte hij de bus weer in. Voor het hotel zat de andere helft van de groep op krukjes te wachten. Zjn vrouw kwam op hem af en zei: je neemt altijd de verkeerde afslag.

We hebben een erg leuke groep met veel mensen die al meer reizen hebben gemaakt. Voor de gezelligheid en niet alleen uit noodzaak brengen we tijd met elkaar door. Niemand doet moeilijk over een primitief hotel. De reisleider is prima. Hj speelt goed in op de behoeften van de groep.

RAMADAN
Een onuitputteljk onderwerp. Veel winkels en het internetcafe gaan kort voor zonsondergang dicht om een uur later na de maaltijd weer open te gaan. Soms klinkt gejuich als de moskee het signaal geeft dat er mag worden gegeten. Af en toe rent er iemand. Soms zie je een persoon tegelijk eten en roken.
Voor ons is het handig om te wachten totdat de plaatselijke bevolking heeft gegeten. Dan is er weer plaats in de restaurants.

Tot mijn verbazing zie je hier overal reclame met EFES pils erop. Er is echter geen druppel alcohol te krijgen. De stroken met reclame blijken van douchegordijn te zijn gemaakt en worden rond het hele huis gebruikt tegen de regen.

• 21 September 2009 - 18:57

Maria/Ed:

Ik heb deze zeker even gemist. Fijn, dat de groep leuk is en niet zo moeilijk doet. succes!
    Maria