een luide knal en veel tam-tam - Reisverslag uit Amasya, Turkije van bertiny - WaarBenJij.nu een luide knal en veel tam-tam - Reisverslag uit Amasya, Turkije van bertiny - WaarBenJij.nu

een luide knal en veel tam-tam

Door: webmaster

08 September 2009 | Turkije, Amasya

AMASYA
Vanmiddag in Amasya aangekomen. Een stad met veel huizen uit de Ottomaanse tijd mooi gelegen aan de rivier. Verder veel oude gebouwen en een museum. Vanaf 5000 v. chr. s het hier bewoond en zijn er ongeveer 7 verschillende culturen geweest. In deze stad werden de troonopvolgers van de sultan opgeleid.

Turkije betekent land van vele volkeren. Er zijn tien verschillende talen en 25 verschillende culturen.

De voorouders van onze gids komen uit Georgie. Hij is zelf n Hengelo geboren. Als 11-jarige is hij voor zijn opvoeding naar Turkije teruggegaan. Hij had geen Nederlandse nationaliteit en kon niet terug naar Nederland. Zijn hele familie is weer in Turkije. Zijn broer en hij werken als reisleider voor Nederlandse organisaties.

EEN LUIDE KNAL EN VEEL TAM-TAM
Vanochtend om half vier klonk een luide knal en daarna kwam er een trommelaar langs. Dt s voor de ramadan. Dit is om mensen te wekken zodat ze voor zonsopgang kunnen eten. Om kwart voor vijf riep de moskee op voor gebed. Om zes uur kregen we een wake-up call.
In de bus heb ik verder geslapen tot de koffiepauze.

De knal klinkt s ochtends en s avonds voor mensen die ver van de moskee wonen. Deze geeft aan dat ze mogen eten. De trommelaar is een tradite voor het tijdperk van de wekker. Aan het eind van de ramadan gaat hj met een zelfgemaakt liedje de huizen langs voor een fooi.

Het ochtendgebed is langzaam omdat de mensen nog net wakker zijn. Het avondgebed is snel omdat de zon snel onder is.

Tijdens en na de ramadan is het gemakkelijker om de armen iets te geven. Men heeft dan zelf meegemaakt hoe het voelt om honger te hebben en niet te kunnen eten.

Na de ramadan kan men de bedevaart naar Mekka maken. Een volledig verzorgde reis vanuit Turkije kost ongeveer 5 tot 6000 dollar. Wie voor de tweede keer gaat, doet dit in plaats van familieleden die zelf niet kunnen gaan zoals de ouders.

Eten krijgen is wat lastiger dan normaal.Vaak is er pas warm eten na zonsondergang. Turken gaan tijdens de ramadan ook vaak uit eten waardoor restaurants soms bomvol zitten vooral wanneer er een speciaal ramadan-diner wordt aangeboden. Ook overdag zijn de mogelijkheden om te eten en drinken n een restaurant beperkt of wordt er gewoon niet geserveerd.
Het bier - niet altijd te krijgen tijdens de ramadan - hebben we vervangen door ayran, een soort zoute karnemelk. Heerlijk tegen de dorst bij 35 graden C.

Een gebedsrumte voor mannen en vrouwen is standaard bij de wegrestaurants, compleet met een wasruimte voor ritueel wassen.

Morgen vertrekken we om 7.00 uur naar Trabzon aan de Zwarte Zee.

• 09 September 2009 - 21:31

Irma:

Ik heb jullie verslag gelezen en maak daar op uit dat jullie het erg naar je zin hebt.(gelukkig)
    Hebben jullie nog last van de regen gehad en overstromingen.?? Want dat las ik in de krant dat het heel ernstig was. Ik moest meteen aan jullie denken.
    Nou ik wens jullie nog een fijne vakantie en tot het volgende verslag.
    groetjes Irma

• 13 September 2009 - 16:24

Maria:

Het is echt ouderwets trekken. Wel zwaar lijkt mij. En dat in de ramadantijd.Maar dat is dan ook juist weer de moeite waard om er te zijn. Om te ervaren hoe dat gaat. Luitjes geniet ervan.Groet maria/Ed