een REIS, geen vakantIe - Reisverslag uit Ankara, Turkije van bertiny - WaarBenJij.nu een REIS, geen vakantIe - Reisverslag uit Ankara, Turkije van bertiny - WaarBenJij.nu

een REIS, geen vakantIe

Door: webmaster

06 September 2009 | Turkije, Ankara

REIS
Het Turkse alfabet kent bljkbaar geen kleIne letter I, dus heb Ik er hoofdletters van gemaakt of Is de I weggevallen.

Dt Is een reIs en geen vakantIe.Dat was wat de reIsleIder Ismael,een Nederlandse Turk ons vertelde. RuIm 5000 km In 3 weken. Vaak een overnachtIng en de volgende dag weer verder. Om 8 uur s ochtends vertrek zodat je op tIjd op de volgende plaats bent. Met de hele groep onderweg koffIedrInken en lunchen en als er heel weInIg restaurants zjn ook samen eten. Je moet er wat voor over hebben als je de wereld wIlt zIen. Gelukkg Is twee derde van de groep net als wIj ook boven de vIjftIg.

ISTANBOEL
Vandaag hebben we een vrIje dag genomen en uItgeslapen. Voor mIj Is het de vIerde en voor Bert de derde keer In Istanboel. Anderhalf jaar geleden zjn we er nog een week geweest.Toen werden we zo enthousIast dat we nog eens naar Turkje wIlden. Istanboel bljft een gezellIge en In het centrum een mooIe stad met veel oude bouwwerken en prachtIge moskeeen.Het lIgt prachtIg aan het water.

We hebben wat rondgewandeld In het centrum. In een restaurantje op de Galatabrug lIet een ober het boekenweekgeschenk van Geert Mak De Brug zIen. HIj was gentervIewd. Zjn vader was tIjdens de oorlog met Irak van het platteland naar Istanboel gekomen. De grenzen waren dIcht en er was geen handel meer. Vader was altjd herder geweest. Veel plattelanders uIt heel Turkje vertrekken naar de grote steden. HIer worden ze opgevangen door dorpsgenoten dIe al eerder zIjn aangekomen. Meestal bouwen ze In een nacht een huIsje op dat dan volgens de regels mag blIjven staan. Ieder dorp heeft zjn eIgen wIjk en zIjn eIgen dorpsoudste.
Onderhand kent Istanboel 17 mIljoen Inwoners. De bevolkIngstoename gaat heel snel en de fIles worden steeds langer.

DertIg jaar geleden was Ik hIer voor het eerst. Toen waren er nauwelIjks vrouwen op straat en Westerse vrouwen werden vaak lastIggevallen. Nu Is er een grote verscheIdenhed van volledIg westers gekleed tot van top tot teen In het zwart.Daartussen alleen een hoofddoek of een hoofddoek met een regenjas tot aan de enkels. Soms Is het heel modIeus. Een hoofddoek met bIjpassend tasje en schoenen. Of een rok of truI met bIjpassende hoofddoek. Dan lopen ze bovendIen hand In hand met hun man. DertIg jaar geleden ondenkbaar In het openbaar.

We hebben nog even de PuddIngshop opgezocht. DertIg jaar geleden kwam Ik daar vaak, het was de ontmoetIngsplaats voor reIzIgers naar IndIa.Nu Is het een zeer goed lopende zaak met heerlIjke Ottomaanse gerechten zoals mezes, gevulde aubergInes enz. Alleen foto s aan de muur herInneren nog aan vroeger.

RAMADAN
Gsteravond ontdekten we tot onze schrk dat onze chauffeur Erkan aan de Ramadan meedeed. HIj mag dus tussen zonsopgang en ondergang nIet eten, drInken en roken. Het Is ongeveer 30 graden C. Rond 18.45 gIngen de lIchten aan op de mInaret. Onze chauffeur werkte meteen een fles water en een broodje naar bInnen. Na enkele tactvolle vragen vertelde de gIds dat de chauffeur zou stoppen aan het begIn van de rondreIs. ReIzIgers, zwangere vrouwen, zIeken en kInderen hoeven nIet te vasten maar kunnen dIT later Inhalen. Onze gIds was vanwege de rondreIs een dag eerder gestopt met vasten. Heel blIj vertelde hIj dat hIj het In de wInter weer zou Inhalen. Dan zIjn de dagen korter en Is het veel mInder warm.
In de stad staan op veel plaatsen tenten waar na zonsondergang gratIs eten wordt gegeven voor daklozen en mensen van hun werk. Door de lange afstanden kost het vaak ongeveer twee uur voordat men thuIS komt van het werk. De gemeente of een bedrIjf sponsort het. TIjdens de ramadan wordt gewoonlIjk ook extra eten aan armen gegeven. Ook In het vlIegtuIg kon je een ramadanpakket bestellen voor zonsondergang In plaats van een maaltIjd.
We zagen n het centrum een aantal muzIEKInstallatIes staan en extra etenstenten vanwege de ramadan. We gaan vanavond de stad In om te kIjken.

• 06 September 2009 - 19:34

Ed Borgman:

Jullie zullen wel wer een goede REIS hebben.

• 07 September 2009 - 19:02

Maria:

Leuk om het verschil van de stad te zien. Ik ben er 35 jaar geleden geweest. Toen waren er al file's, vooral om de stad uit te komen!
    We volgen jullie wel weer! Groeten Maria