EVEN UIT DE HERRIE
Door: tiny
18 Februari 2015 | Nepal, Kathmandu
Door de matige internet-verbinding lukt het vaak niet om foto's te plaatsen. Deze volgen later.
EVEN UIT DE HERRIE IN PHARPING
Vandaag hebben we een uitstapje gemaakt naar het platteland. In Kathmandu is het ongelofelijk druk en rumoerig met teveel verkeer. Het dorp Pharping ligt 19 km. van Kathmandu. Helaas heb je er nog wel last van smog. Dit is al eeuwenlang een boeddhistische pelgrimsplaats. Tibetanen in ballingschap bouwen hier tempels en klooster. Vanuit een klooster worden rondleidingen en overnachtingen aangeboden. We hebben een rondleiding geboekt.
KAGYU-KLOOSTER
We kwamen aan bij het klooster van de Kagyu-stroming. We werden verwelkomd door de manager en de geshe. Een geshe is iemand die een soort theologie-studie heeft gehaald. De geshe was uit Tibet gevlucht en onderwees hier filosofie. Hij was zelf van de Nyingma-stroming. Dat was geen probleem want beide stromingen werken veel samen. We begonnen met koffie in de tuin. Het klooster was nieuw en was sfeervol ingericht. De tuinen waren vol bloemen. Nepalese vrouwen veegden de vloeren. Het was een heerlijk, vredige omgeving. De geshe merkte op dat, als je hier een poosje blijft, je geest tot rust komt.
Omdat er geen monnik was om ons te begeleiden, werden we in het eigen klooster rondgeleid door de geshe en de manager die ook zijn vertaler was. De andere kloosters deden we alleen met de geshe hoewel hij geen woord Engels sprak. Hij wist echter overal iemand te vinden die Engels sprak. Iemand werd zelfs onder de douche vandaan gehaald. Een geshe heeft veel aanzien en dus krijgt hij gemakkelijk dingen voor elkaar.
KLOOSTERTEMPEL
Bij de bezichtiging van de tempel waren jonge monniken bezig met hun gebeden. De oudste monnik had een microfoon. Bij het reciteren werd gebruik gemaakt van trommels en langwerpige hoorns (ongeveer 5 meter lang). Het was een enorme tempel met aan het eind een groot beeld van Boeddha Amithaba. Alle wanden waren versierd met mooie muurschilderingen. De afbeeldingen waren van goden en belangrijke leraren. Alle leraren van de overleveringslijn van de Kagyu stonden erop. Op de tweede verdieping stond de stupa van de pas overleden abt, Changmo rinpoche. In de stupa zitten zijn relikwieen.
MONNIKSLEVEN
De manager vertelde dat hij als kind monnik wilde worden. Hij had er later toch maar van afgezien omdat het monniksleven erg zwaar is. Je hebt weinig vrijheid en je moet je aan veel regels houden. Monniken staan rond vijf uur op om te bidden. Van 8.00-18.00 uur moeten ze met pauzes voor thee en maaltijden onder begeleiding studeren. Na het avondeten om 19.30 uur wordt van hen verwacht dat ze tot 21.30 uur aan zelfstudie doen. Daarna is het bedtijd. In dit klooster leven 160 monniken. De helft was naar hun klooster in Orissa (India) voor een half jaar om voor leken gebeden te doen.
KLOOSTER IN AANBOUW
Dit is een klooster van Penor rinpoche.
Officieel mochten we hier niet naar binnen maar de geshe liep gewoon door. Bovenop de tempel op een heuvel staat een reusachtig beeld in aanbouw van Padmasambhava of de 2e Boeddha in heldere kleuren. De tempel wordt waarschijnlijk volgend jaar opgeleverd. In nissen komen honderden kleine beeldjes van de 2e Boeddha. In het midden komt een prachtig bouwwerk dat het paleis van de 2e Boeddha, de koperkleurige berg, voorstelt. Buiten komen nog gebedsmolens en stupa’s. De bouw van het hele complex duurt in totaal tien jaar.
DE GROT VAN DE TWEEDE BOEDDHA
Pharping dankt zijn faam aan de grot van de Tweede Boeddha. Omdat het boeddhisme in Tibet en omgeving (Nepal, Sikkim en Bhutan) terugliep, werd de beroemde Indiase heilige en guru Padmasambhava gevraagd naar Tibet te komen in de 8e eeuw na Chr. Door zijn hoge ontwikkeling en krachtige persoonlijkheid wist hij allerlei problemen op te lossen en obstakels te verwijderen. Het boeddhisme kwam tot bloei in deze streek. Door zijn grote verdienste voor het boeddhisme wordt hij ook wel guru rinpoche of de 2e Boeddha genoemd.
Het was een hele klim naar de grot maar we werden beloond. Er zat niemand in de kleine grot die in totaal vier zitplaatsen had. Een aantal minuten hadden we de grot helemaal voor onszelf. Toen we eruit kwamen, stond er een hele rij bezoekers en een groep monnikjes te wachten. Ook waren er enkele Tibetanen neerbuigingen aan het maken. We waren nog niet buiten of een hele groep mensen verdrong elkaar in het grotje. Het was een enorm voorrecht het grotje korte tijd voor onszelf te hebben. Ik vermoed dat de geshe de anderen even heeft tegengehouden.
Reageer op dit reisverslag
Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley