eerste indruk - Reisverslag uit Kirkjubæjarklaustur, IJsland van bertiny - WaarBenJij.nu eerste indruk - Reisverslag uit Kirkjubæjarklaustur, IJsland van bertiny - WaarBenJij.nu

eerste indruk

Door: webmaster

24 Juni 2012 | IJsland, Kirkjubæjarklaustur

Dag 2 van de reis

Algemene indruk
We vertrekken iedere ochtend om half negen en komen om zes uur 's avonds in het volgende hotel aan. Best een lange dag maar onderweg zijn er veel onderbrekingen.Het weer is bovendien prima, de hele dag zon, rond 18 graden en nauwelijks wind. Morgen iets koeler ongeveer 15 graden. Reisleiding en groep zijn prima. De reisleider doet deze reis voor de zesde keer, in de groep veel oudere mensen met veel reiservaring.
De hotels zijn een soort containerhotels. Ze worden alleen in de zomer gebruikt en zijn vrij warm. Wel is er uitzicht vanuit de hotelkamer op een prachtige natuur.
Het is allemaal prima georganiseerd en ook het eten is erg goed. Het landschap is heel bijzonder, veel bloemen, vogels en mossen en heel veel rust.

DAG 2
Vandaag acht korte uitstapjes gemaakt op een reisduur van 250 km langs de zuidkust richting het oosten.

WATERVALLEN
Twee grote watervallen bekeken. Steile rotsen eindigen abrupt in een vlak landschap iets hoger dan zeeniveau.Hierdoor ontstaan watervallen. Dit komt doordat vroeger de kust bij de rotsen was. Door gletsjers is er een spoelvlakte ontstaan. Het water spoelt vermengd met modder naar zee.
De Seljalandfoss is een waterval waar we achter langs konden lopen.
De Skogafoss is een waterval waarnaast je omhoog kunt klimmen en iets hoger dan de waterval uitkomt. Er waren twee regenbogen te zien.

VULKAANUITBARSTING 2010
Twee jaar geleden was er een eruptie van de vulkaan Eyjafjallajokul. De as legde het vliegverkeer in Europa stil. In een bezoekerscentrum konden we een 20 minuten durende film hierover zien vanuit het perspectief van een boer. We zagen spectaculaire beelden van de vulkaan die vuur uitspuwde en van de enorme wolken as nadien. Op het hoogtepunt was dat 500 ton as per seconde. Rond de boerderij was het pikkedonker en door de lavastroom met smeltwater werden de brug en een deel van de weg weggevaagd. De boer bracht al het vee naar binnen, paarden en koeien en gaf hun voor vier dagen eten alvorens hij met de hele familie moest evacueren. Een dag later kwam hij terug en lag alle land onder de as. Hij dacht dat als de uitbarsting lang duurt, kan ik mijn hele boerderij wel vergeten. Het viel mee en met veel hulp werden enorme hoeveelheden as van het land en van de boerderij gehaald. Na een jaar was er weer groen gras en groente uit eigen tuin. De boerin beheerde het bezoekerscentrum.
Nog steeds heeft men in de wijde omtrek last van as in gebouwen zoals ik op een openbaar toilet kon lezen.

VOGELROTSEN
Eerst zijn we naar de vogelrotsen Bij Dyrholaey aan het strand geweest. Het broedseizoen is grotendeels voorbij zodat het weer open is voor het publiek. We hadden spectaculaire uitzichten over de rotsen en het zwarte lavastrand. We konden nog enkele Noordse stormvogels zien broeden. Verder hebben we de volgende vogels gespot, een papegaaiduiker, noordse stern, de grote jager, de kleinste jager, veel zilvermeeuwen, rosse grutto en de snip. Het aantal vogels viel ons een beetje tegen maar misschien hadden we te hoge verwachtingen.
Naar wat ik hier verneem, zijn de twee Nederlanders die onlangs in IJsland van een vogelrots zijn gevallen naar een stuk rots gegaan dat verboden was om te betreden. Je ziet er niets aan en vraagt je af waarom je daar niet mag komen. Het blijkt dat papegaaiduikers helemaal boven in de rots hun nest uitgraven zodat een soort tunnel ontstaat. De rots er vlak boven is dus niet stevig genoeg om op te staan.

Tien minuten rijden verder was een strand met schitterende basaltrotsen en grotten met heel bijzondere harmonieuze structuren die door wind en zee waren uitgeslepen. Nog nooit zoiets gezien.

STAD VIK
We verwachtten een redelijk grote stad maar het bleek een dorp met 150 inwoners. Boven op een heuvel staat een kerkje dat de enige veilige schuilplek is bij een vulkaanuitbarsting. Het dorp ligt vlakbij enkele gletsjers met daaronder werkende vulkanen. Vanwege het grote risico wordt er ieder jaar een oefening gehouden.
Het hele gebied rond Vik stond boordevol paarse lupinen. Deze zijn aangelegd om erosie tegen te gaan en horen niet tot de inheemse planten.

LAVAVELDEN
Er liggen kilometers lange oude lavavelden van de uitbarsting van de vulkaan Hekla in 1784. Deze eruptie was heel heftig. Een derde van de bevolking en de helft van het vee kwam om. IJsland was toen nog een kolonie van Denemarken en de Denen hebben overwogen het hele eiland te evacueren naar Denemarken.
Die uitbarsting was zo heftig dat zelfs mensen op het vasteland van Europa stierven door de giftige stoffen en de oogsten mislukten. Deze mislukte oogsten leidden tot hongersnood en opstanden. Dit zou een rol hebben gespeeld bij de Franse Revolutie in 1789.
Doordat deze lavavelden met een dikke laag mos zijn bedekt, kun je constateren dat het oude lavavelden zijn.

KIRKJUBAEJARKLAUSTUR
Dit betekent kerk,boerderij en klooster.
We hebben nog de basaltvloer van het klooster van ongeveer 1000 jaar geleden gezien.
Verder was er een waterval met twee stromen die de waterval van de twee nonnen wordt genoemd. Twee nonnen kwamen op de brandstapel terecht omdat de ene de paus had beledigd en de andere teveel van mannen wist. Na hun verbranding boven op de berg zou er een waterval zijn ontstaan.

• 25 Juni 2012 - 10:37

Marja:

Groningers vallen veertig meter en leven
    DVHN | Gepubliceerd op 31 mei 2012, 22:31

GRONINGEN/REYKJAVIK - Ze liggen nog in het ziekenhuis, dat wel. Maar dat het Groningse echtpaar Jeroen de Graaf (37) en Irmgard Fraune (39) nog in leven zijn, mag een wonder heten.

De twee maakten vorige week een bergwandeling in een toeristisch gedeelte van IJsland. Toen ze op een rotspunt van het uitzicht genoten, brak de rots af. Ze vielen veertig meter en werden bedolven onder keien en puin.

Ze hebben wat botbreuken, maar komen er naar verwachting volledig bovenop. Dat lieten ze ook aan de IJslandse televisie weten, die volop aandacht heeft voor het mirakel.

• 25 Juni 2012 - 18:44

Maria/Ed:

Zoals gewoonlijk een mooi verslag. Het zal deze keer ,meer een natuurreis zijn. Mensen nog veel plezier! Groetjes Maria/Ed