laatste dagen - Reisverslag uit Groningen, Nederland van bertiny - WaarBenJij.nu laatste dagen - Reisverslag uit Groningen, Nederland van bertiny - WaarBenJij.nu

laatste dagen

Door: webmaster

04 Juli 2012 | Nederland, Groningen

Helaas had ik de laatste dagen van de vakantie geen tijd en energie meer om nog te schrijven. Daarom maak ik het verhaal nu af.

DAG 7

OPENLUCHTMUSEUM GLAUMBAER
We hebben een klein museumpje bezocht met enkele huizen die grotendeels met turf waren bedekt voor isolatie. In de 18e en 19e eeuw leefde men hierin. Aan de voorkant was van hout een deur en enkele ramen gemaakt.
In een boerderij woonden boer en werkvolk bij elkaar. Een lange gang van 23 meter verbond de verschillende kamertjes met elkaar. Men was zelfvoorzienend. Dus er was een voorraadkamer, keuken, smidse enz. Ook wolbewerking deed men zelf. Veel dominees waren goede smeden. Op zolder was een weefgetouw. Aan het eind haaks op de gang was een lange kamer in drieën verdeeld. Alle drie waren woon- en slaapkamer tegelijk. Er stonden elf korte bedden. Meestal sliepen er twee personen in een bed zodat er ruimte was voor 22 mensen. De kamertjes hadden een klein raam zodat het nogal donker was. Wij waren er in de zomer als er veel licht is. Maar in de winter zijn de dagen heel erg kort. De turf voelde vochtig aan en het rook bedompt. Op enkele plekken groeiden paddestoelen aan de muur. Buiten waren enkele kleine kamertjes gemaakt voor opslag van gereedschap enz. Ook stond er een aardig kerkje. Al met al een boeiende indruk van deze enorm zware levensomstandigheden.

RETTIR
Half september jagen de boeren de schapen en paarden bij elkaar voor de winter in de rettir.Dit is een cirkelvormig bouwwerk met lange houten en/of stenen muurtjes. In het midden is een centrale ruimte van waaruit de geoormerkte dieren worden gesorteerd en in een zijvak worden gestopt. Dit is bovendien een goed moment voor sociale kontakten. Na afloop wordt er een feest gevierd.
Een kaart aan de kant van de weg geeft een plattegrond aan van alle boerderijen. Het is een wirwar van wegen en namen.

KJOLUR-OUDE PAARDENWEG
De Kjölur is alleen in de zomer open. Het is een onverharde weg van noord naar zuid die tussen twee grote gletsjers - de Langjökull (1357 meter hoog) en de Hofjökull (1782 meter hoog) doorloopt. Drie jaar geleden zijn we in de winter met een jeep boven op de Langjökull geweest.
We hebben weer geluk. Het weer is goed en het zicht is helder. We kunnen de bergen en gletsjers duidelijk zien.
In Hveravellir lunchen we en kunnen we baden in een hete bron. Het is winderig en regenachtig. Alleen de moedigsten gaan het water in waaronder Bert. Als het begint te hagelen, moeten ze zich snel gaan aankleden. De kleren liggen in de open lucht. Er zijn geen faciliteiten. Een kwartier later schijnt de zon weer en is het een stuk aangenamer, bijna een temperatuur om te baden maar wij moeten verder.
In Hveravellir staat ook een monument voor twee vogelvrijverklaarden Eyvindur en Halla - in de tweede helft van de 18e eeuw. Ze hadden een straf van 20 jaar en hebben overleefd doordat ze een grot hadden gevonden die naast een warm water bron lag.

GULFOSS
Onze zesde en laatste waterval op deze reis. Een mooie, grote waterval in twee etappes en met regenboog.

GEYSIR EN STROKKUR
In dit gebied met heet water bronnen is de Geysir het bekendst. Deze spoot in het verleden zeer regelmatig water tot 80 meter hoog. Helaas werkt hij niet meer zelfs niet als er zeeppoeder wordt gebruikt zoals in het verleden gebeurde.
De Strokkur werkt wel maar spuit het water minder hoog, 25 to 35 meter. Dit kunstje vertoont hij gemiddeld eens per zes minuten. Als de onderaardse druk van de stoom in de vulkaan te hoog wordt, spuit het water omhoog. Als je in de heetwaterbron van de Strokkur kijkt,zie je kort voordat hij gaat spuiten, dat het water zich terugtrekt, dan volgt er een overstrominkje, bolt hij op en wordt het water blauw. Vervolgens spuit hij met veel stoom en brengt zo de onderaardse druk weer in balans.

DAG 8

THINGVELLIR
Op deze plek ligt de scheiding van twee onderaardse aardschollen of tectonische platen, namelijk de Euraziatische en de Amerikaanse plaat.
Deze platen schuiven langzaam uit elkaar. Op dit moment is er een 6 km brede en 40 km lange verzakking te zien. De platen drijven ieder jaar ongeveer 2 cm verder uit elkaar. Totdat over heel lange tijd IJsland in tweeën wordt gedeeld. Twee jaar geleden ontdekte men hier weer een onderaardse scheur precies op het wandelpad van boven naar beneden. Dit pad is afgesloten totdat het weer is gerestaureerd. Drie jaar geleden zijn we hier in de winter geweest. Bert heeft nog een foto van mij gemaakt op het pad ongeveer ter hoogte van de scheur.

REYKJAVIK
Als we 's middags in Reykjavik aankomen, is het schitterend weer, zonnig en 18 graden.Voor IJslandse begrippen bijna een hittegolf,die is er namelijk bij 20 graden. Een IJslandse vrouw zei dat je ook teveel zon kunt krijgen. Ze hebben in IJsland heel goed weer gehad en nauwelijks regen de laatste tijd.
We stoppen bij het gebouw, de Höfdi, waar Reagan en Gorbatsjov de Koude Oorlog beëindigden.Dan bekijken we de Vikingboot aan de haven, een prachtig stalen kunstwerk.
Ook de Harpa, het nieuwe operagebouw, is van schitterende architectuur met heel veel (gekleurd) glas. Sinds de crisis met Icesave zijn er de afgelopen paar jaar toch weer gebouwen gereedgemaakt. Drie jaar geleden stonden ze nog in de steigers en was de bouw gestaakt wegens geldgebrek.De skyline van Reykjavik is verfraaid met een aantal mooie gebouwen. De jeugdwerkloosheid is nog 20 procent. Een IJslander maakte de opmerking dat hij persoonlijk het nieuwe operagebouw erg mooi vond maar zijn portemonnee niet.
In het centrum is het erg gezellig. Er zijn veel terrassen en enkele muziekgroepjes.

WALVISSENTOCHT
Omdat we drie jaar geleden een week in Reykjavik zijn geweest, hebben we een boottocht gemaakt en walvissen en papegaaiduikers gespot. Het aantal papegaaiduikers viel tegen maar we hebben minstens 15 dwergvinvissen gezien en ook van heel dichtbij (ongeveer 15 meter).
We ontmoetten er een onderzoeker die foto's maakte van alle walvissen. Met een heel team proberen ze aan te tonen dat het aantal walvissen kleiner is dan men beweert. De walvissen worden op hun jaarlijkse tocht van IJsland naar de Azoren en naar West-Afrika overal gefotografeerd. Door kleine kenmerken zoals een litteken op de vin enzovoort probeert men aan te tonen dat het steeds om hetzelfde groepje walvissen gaat. Een erg moeilijke klus omdat je vanaf de boot maar gedurende enkele seconden een stuk van het bovenlijf ziet. Het uiteindelijke doel is het beëindigen van de walvisjacht. De kapitein vroeg de passagiers geen walvisvlees te eten. Vooral toeristen en Japanners eten walvis. Van de IJslanders eet ongeveer 5% walvisvlees.Terug in de stad zagen we een groot bord bij een restaurant voor een speciaal menu met walvisvlees of met papagaaiduikervlees.

VULCANOSHOW
Drie jaar geleden waren we erg onder de indruk van een film over de vulkaanuitbarstingen in IJsland, gemiddeld eens per vijf jaar. Tot onze verrassing kregen we een heel andere film te zien dan de vorige keer. Alles was professioneler geworden.
Eerst zagen we de vulkaanuitbarsting in 1975 op de Westmaneilanden die 5,5 maanden duurde. De 3000 bewoners moesten worden geëvacueerd. Bij terugkeer bleken 600 huizen vernield. Door een zeer goed waarschuwingssysteem vielen er geen slachtoffers. Met boten kon iedereen snel wegkomen. De grootste zorg was de haven die vanwege de visvangst economisch erg belangrijk is. Dit ging gelukkig goed en door de nieuwe lava langs de kust werd de ligging ervan verbeterd. Een groot deel van de film was gewijd aan de wederopbouw. Veel vrijwilligers hielpen met het opruimen van de lava en het opnieuw beplanten van de velden. Met man en macht werd er gewerkt.
De tweede film ging over de uitbarsting van de Eyjafjallajökull in 2010 waarbij het luchtverkeer in heel Europa werd platgelegd.

DAG 9

PAPEGAAIDUIKERTOCHT
Onze laatste ochtend besteedden we aan een papegaaiduikertocht met een speedboot. Het was een groot succes. We zijn dichtbij een onbewoond eilandje geweest waar veel papegaaiduikers nestelen. We hebben er duizenden gezien van veraf en heel dichtbij. Bert heeft in een uur honderd foto's gemaakt. Een aantal zijn er heel goed gelukt.
De papegaaiduiker die monogaam is, legt zijn eieren in IJsland en gaat in de winter naar Groenland voor voeding. De walvis komt voor voeding in IJsland en zijn nageslacht wordt in de tropen gemaakt.

EVALUATIE
We hebben een ongelofelijk schitterende en fantastische reis gehad. We hebben veel gereisd maar dit is heel anders dan we tot nu toe hebben gezien. Een uniek land door zijn ligging en zijn vele werkende vulkanen die tot hele bijzondere landschappen en rotsformaties leiden.Daarnaast veel vogels, bloemen en walvissen. Op een reis van in totaal 1500 km zie je ieder dagdeel weer een ander prachtig landschap. Het vulkanisme is heel bijzonder om van zo dichtbij te aanschouwen. We gaan ons er verder in verdiepen. Het tempo lag hoog maar dit is te wijten aan de hoge prijzen in IJsland. Een vakantie hier is zeker twee keer zo duur als ergens anders. Wel is er een zeer hoog peil van comfort en veiligheid. We willen best nog een keer naar IJsland maar dan in combinatie met Groenland.
We hebben heel veel geluk gehad met het weer. In totaal 2 x 10 minuten regen waarvan een tijdens een busrit. Bovendien was het voor IJslandse begrippen warm.

• 05 Juli 2012 - 20:49

Maria/Ed:

Hoi Bert en Tiny

Het zit er weer op voor jullie. Leuk, dat jullie zo geboft hebben met alles en dan zeker het weer ! Nu maar weer lekker in Nederland genieten van het mooie weer !
    Groetjes M/E

• 06 Juli 2012 - 18:57

Johan/Marijke Leezer:

We hebben vanavond genoten van
    jullie uitgebreide reisverslag! Naast onze foto's een mooie herinnering aan deze
    fantastische reis.
    Groeten, Johan en Marijke

• 07 Juli 2012 - 19:22

Wenny:

Prachtig en duidelijk.Je beleeft de reis weer opnieuw. Jullie hebben mij een geweldige dienst bewezen.Ook ikvond het een fantastische reis en zou zó weer willen.

• 14 Juli 2012 - 21:42

Evie: