zakopane - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van bertiny - WaarBenJij.nu zakopane - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van bertiny - WaarBenJij.nu

zakopane

Door: webmaster

28 Juli 2011 | Nederland, Amsterdam

ZAKOPANE
Het lijkt hier erg veel op Valkenburg. Een hoofdstraat met alleen maar restaurants en winkels en in het midden kraampjes. Heel veel Poolse toeristen, vooral veel gezinnen.
Gisteren de hele dag plenzende regen. Drommen schuifelende mensen verborgen onder de paraplu of de poncho. Vanochtend was het droog en zonnig. We wilden met de kabelbaan naar 2000 meter. Helaas daar stond een rij van 2 tot 3 uur. Een kabelbaan naar 1200 meter genomen in de hoop op een natuurbeleving. Maar boven was het een en al kermis met kraampjes, rodelbanen, paard en wagens enz. Het viel niet mee om wat natuur te vinden tussen de stalletjes. Uiteindelijk koffie gedronken met uitzicht op het dal en het dorp. Helaas het begon weer te regenen. Tiny heeft een zere enkel en kan niet in de bergen lopen. Zo zaten we om 12.00 uur al weer beneden in het dorp en hebben we koffie met taart als troost genomen.

WETENSWAARDIGHEDEN
- Krakov had als tweede Europese land een universiteit in 1364. In Praag stond de eerste universiteit.

-De Pools-Litouwse unie had in de 15e eeuw al godsdienstvrijheid, een unicum in Europa. Hierdoor kwamen zo veel joden naar Polen dat er hier meer joden woonden dan in heel de rest van Europa. Bovendien hadden de joden hier aanvankelijk vrije vestiging.

- In 1791 had Polen als tweede land een geschreven grondwet. (De Verenigde Staten waren het eerste land.) De Russische tsarin Catharina de Grote vond een democratie aan de grens van Rusland te bedreigend en nam met het leger de macht over.

-In 1830 na de eerste opstand tegen Rusland ontvluchtten veel mensen het land waaronder de componist Chopin. Vanuit die tijd stammen de Poolse gemeenschappen in andere delen van de wereld.

-In de 19e eeuw werden de Polen verder onderdrukt. De Poolse taal werd in het onderwijs en het openbare leven vervangen door de Russische.

Na de tweede wereldoorlog was de eis van Stalin dat hij het oostelijke deel van Polen zou krijgen, een stuk van de Oekraine onder andere. Hierdoor moesten veel Polen naar het Westen verhuizen. De geallieerden compenseerden Polen door in het westen een stuk van Duitsland bij Polen te voegen. Hierdoor moesten de Duitsers in dat gebied verhuizen.

- In de communistische tijd werd in Auschwitz nauwelijks aandacht besteed aan de jodenvervolging. De nadruk lag op Poolse verzetsstrijders tegen de nazi's.

EVALUATIE
We vinden een treinrondreis een leuke manier van reizen. We willen meer landen in Oost-Europa op deze manier bekijken.
Sinds de val van het communisme zijn deze landen veel swingender geworden. Tijdens het communisme was het altijd somber, saai en karig.
Terrassen, restaurants waren er nauwelijks. Individueel reizen was vrijwel onmogelijk. Tiny is destijds in Bulgarije, Rusland, Albanie, Hongarije en Oost-Duitsland geweest.
Polen is erg westers en comfortabel en gemakkelijk te bereizen. Het is goed georganiseerd en veel mensen spreken redelijk Engels. Het is gezellig met veel uitgaansmogelijkheden.
Hoogtepunten van deze reis waren Krakov en Auschwitz. Dieptepunt was Zakopane.

• 29 Juli 2011 - 14:17

Maria/Ed:

Jammer voor jullie, wat Zakopane betreft. Het is daar erg toeristisch, in onze tijd al. Het zal er alleen maar drukker op geworden zijn!Dan in Nederland maar weer aan de wandel, als de enkel weer in vorm is. Groetjes, nu gaan wij op vakantie.