nog een nacht - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van bertiny - WaarBenJij.nu nog een nacht - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van bertiny - WaarBenJij.nu

nog een nacht

Door: webmaster

25 September 2009 | Turkije, Istanbul

SUIKERFEEST
Het suikerfeest duurt 3 dagen. Ambtenaren zijn vrij en ook veel winkels zijn gesloten. In het oosten hebben ze grote families en hebben ze drie dagen nodig om iedereen te bezoeken. In West-Turkije is een dag genoeg en gaan veel mensen voor een korte vakantie naar de kust. Ook worden in deze tijd de begraafplaatsen bezocht. De gemeenten regelen bussen naar de verschillende begraafplaatsen. In Istanboel is alle openbaar vervoer en tolwegen gratis omdat er anders gigantische files zouden ontstaan.

NEMRUT DAGI
Ongeveer 50 v.Chr. leefde er een koning Antiochus die zichzelf gelijkstelde aan de goden. Op de top van een 2000 meter hoge berg liet hij een graftombe maken met 8 meter hoge standbeelden van zichzelf en enkele goden naast elkaar. Door een aardbeving vielen de 2 meter hoge koppen van de beelden. Deze zijn er later keurig voor gezet. We gingen met kleine busjes naar boven. Het laatste rotsachtige stukje moesten we zelf klimmen. Als je problemen met klimmen had door knieletsel of zo, dan kon je ook met een ezel. Dat heb ik dus gedaan. Het was schitterend zo door de steile rotsen.

GOREME
In Cappadocie liggen schilderachtige puntvormige bergen van tufsteen die door regen en wind zijn uitgesleten. In deze grillig gevormde bergpunten zijn ondergrondse steden en kerken gemaakt. Onder de Romeinen moesten de eerste Christenen zich hier verbergen. In latere eeuwen ontstond hier een christelijk centrum met allerlei kleine kerken met veel frescoos. Helaas is deze plek razend populair en komen er busladingen met toeristen. Voor de kerkjes stonden bussen vol toeristen in de rij. Hooguit 40 tot 50 mensen pasten er tegelijk in een kerk. We hebben 3 kerken kunnen bekijken. Voor een kerk - de mooiste - moest je extra betalen. Twee andere hebben we vlak voor sluitingstijd gedaan.

Verder hebben we een prachtige wandeling door het puntvormige tufsteen gemaakt. In het dal kwamen we langs boeren die de oogst van fruit en walnoten binnenhaalden. Anderen waren bezig om de pitten uit de pompoenen te halen. De pitten worden geroosterd en verkocht of voor de fabricatie van olie gebruikt.

HATTUSAS
De Hittieten waren een volk dat rond 1500 v.Chr. een groot rijk in Turkije hadden met Hattusas als hoofdstad. Ze konden zich meten met de Egyptenaren. Ze waren technisch behoorlijk ontwikkeld. Ze hadden stenen muren van6 km. rond de stad. Hierin bevond zich een nog steeds intacte tunnel van 70 meter. Ze kenden irrigatie, graanopslag en het hieroglyfenschrift. Maar het belangrijkste was dat ze strijdwagens konden maken waarop 4 mannen konden staan in plaats van de 2 zoals tot dan toe gebruikelijk was.
Er was een open tempel met mooie reliefs en een begraafplaats met reliefs die alleen via een nauwe ingang in de rots te bereiken was.

ANKARA
Ankara is door Ataturk, de vader des vaderlands, in 1923 tot hoofdstad gemaakt. Ankara was toen nog een dorp maar heeft nu 7 miljoen inwoners en is vooral een ambtenarenstad. Istanboel - tot dan toe hoofdstad - voldeed niet meer. Het was de stad van de sultans en het lag niet meer centraal in Turkije.

MAUSOLEUM ATATURK
Na de Eerste Wereldoorlog - waarbij Turkije de kant van Duitsland had gekozen - werd een groot deel van het Ottomaanse Rijk verdeeld onder de geallieerde overwinnaars (Frankrijk, Engeland, Italie, Griekenland en Rusland). Ongeveer de helft van het huidige Turkije was overgebleven. Generaal Ataturk wist grote delen - wat nu het huidige Turkije is - terug te veroveren, zette de sultan af en nam vervolgens zelf de macht over. Dit wordt de Onafhankelijkheidsoorlog genoemd.
Onder de heerschappij van Ataturk werd de maatschappij radicaal hervormd naar Westers voorbeeld. Dit alles staat beschreven en de oorlog staat uitgebeeld in het museum onder het mausoleum van Ataturk.
Verder worden er veel privevoorwerpen van Ataturk getoond zoals zijn pyjama en scheerset, zijn auto en boot. Ataturk zit als wassen beeld achter zijn bureau. Turken hebben veel belangstelling voor hem.

MUSEUM ANATOLISCHE BESCHAVINGEN
Een beroemd museum met mooie en unieke voorwerpen uit 11 verschillende Turkse beschavingen daterend van 10.000 v.Chr. Er waren veel beeldjes van de moedergodin die werd vereerd voordat er een mannelijke god kwam. Er waren verder schitterend reliefs, stadspoorten, vazen, sieraden enz.

BEZOEK AAN OUDERS REISLEIDER
We hebben thee gedronken bij de ouders van de reisleider.Ze hebben 20 jaar in Hengelo gewoond. Op zijn 52e jaar zijn vader en echtgenote teruggekeerd naar hun geboortegrond. Pa is nu 72 jaar en ma 65 jaar. Ze wonen in een kast van een huis, zeker 2 x zo groot als het onze met een flink stuk land met een moestuin en een boomgaard eromheen. Het land had zijn grootvader gekocht en nu wonen zijn vader en oom er. Oom heeft een huis een stuk verderop.
Ouders hebben ook nog een appartement van 200 m2 oppervlak in de stad ruim 100 km verderop. Hier woonden ze meestal in de winter. Ze hebben echter geen zin meer om zich te verplaatsen en verhuren nu de flat in de stad.
Voor het eerst heb ik een vijg vers geplukt uit de boom gegeten. Niet te vergelijken met een gedroogde vijg.

EVALUATIE
Hoogtepunten:
Ramadan.
Diyarbakir
Yusufeli in het Kackargebergte
Anatolische hoogvlakte met nomaden

Dieptepunten:
Vrijwel alleen vlees en vet eten in Oost-Turkije.Bijna niets voor vegetariers.
16 hotels in 21 nachten.

• 27 September 2009 - 21:57

Maria/Ed:

Gelukkig meer hoogtepunten dan dieptepunten. En nu weer het ritme van alledag. Succes ermee! Groetjes Maria

• 12 November 2009 - 19:09

Henk Grootveld:

Interessant land met een grootse cultuurhistorie en indrukwekkende landschappen op een mooie manier in beeld gebracht: bravo!

• 16 November 2009 - 16:47

Henk:

Eindelijk jullie verhaal geheel kunnen lezen en bekijken.
    Weer ontzettend duidelijk en uitgebreid geschreven.
    Land komt zo nog mooier over dat ik had verwacht.
    23 jaar geleden ging deze reis voor mij op het laatste moment niet door, nu echt een stimulans om het alsnog te doen.
    Dank voor jullie interessante en mooie berichtgeving!!