Geboorteplaats Abraham - Reisverslag uit Edessa, Turkije van bertiny - WaarBenJij.nu Geboorteplaats Abraham - Reisverslag uit Edessa, Turkije van bertiny - WaarBenJij.nu

Geboorteplaats Abraham

Door: webmaster

20 September 2009 | Turkije, Edessa

SAFFRAANKLOOSTER
Onderweg een oud syrisch-orthodox klooster bekeken. Mooi en veilig gelegen tegen de bergwand in dezelfde gelige kleur of saffraankleur. Ook dit klooster was eerst een zonnetempel geweest waarvan een deel nog over was. Later werd het een Romeinse tempel. Daarna een christelijk klooster. Het geheel wordt gefinancierd door Syrisch- orthodoxen in Nederland, V.S. enz. Er zijn kamers voor hen gereserveerd. Ze komen er vaak om retraite te houden. We zagen weer een Bijbel in het Aramees die weer gedrukt was in Nederland. Het complex had twee kerken.Een voor dagelijks gebruik en een andere die alleen met Maria Hemelvaart op 15 augustus en voor de doop werd gebruikt.
De Syrisch-orthodoxen accepteren niet de dubbele natuur van Jezus - tegelijk goddelijk en menselijk. Ze kennen Jezus alleen een goddelijke natuur toe.

MARDIN
Het is een prachtige oude stad met kleine steegjes zoals in Bijbelse tijden tegen de rotswand met huizen met platte daken en een citadel/fort op de top.
Helaas konden we er niet in doordat de marktverkopers voor het suikerfeest de weg versperden.

HARRAN
De huizen in Harran zijn op dezelfde manier gebouwd als in de 2e eeuw v. Chr.uit leem en in de vorm van een bijenkorf. Dit vergt iedere twee jaar veel onderhoud. Harran bestaat al sinds 1900 v.Chr. en wordt genoemd in Genesis. Abraham zou er ook zijn geweest.
Op deze plaats deden ze aan astronomie. Ze gaven les door in een waterbad de weerspiegeling van de sterren aan te geven.
De bouw van het dorp was interessant maar het wordt erg toeristisch en het onweerde en plenste toen we er waren. De omgeving is door het stuwmeer van woestijn veranderd in vruchtbaar akkerland.

SANLIURFA
De plaats is bekend sinds 1400 v.Chr. Alexander de Grote veroverde de stad en noemde hem Edessa. Vervolgens namen de Arabieren, Kruisvaarders, Seltsjoeken en Ottomanen de stad in. Er lopen nog nazaten van de kruisvaarders rond met rood haar.
Het is nu een grote stad maar het oude centrum heeft nog een bazaar met kleine steegjes en veel oude gebouwen. De citadel torent hoog boven de stad uit.

We hebben eindelijk weer een goed hotel. Toevallig zagen we in ons hotel ook oud minister-president Van Agt met een reisgezelschap.

GEBOORTESTAD ABRAHAM
De stad is een belangrijke pelgrimsplaats voor de hele islamitische wereld. Volgens de islam is Abraham hier geboren.
Koning Nimrod had een droom die voorspelde dat er een jongen zou worden geboren die hem van de troon zou stoten. Hij besloot alle pasgeboren jongens te laten doden. Abraham werd verstopt in een grot. Zeven jaar lang kreeg hij melk van herten.

Later had koning Nimrod hem tot de brandstapel veroordeeld omdat Abraham de plaatselijke goden niet wilde vereren. Op de brandstapel redde God hem. Het vuur veranderde in water en de gloeiende kolen in vissen. Abraham werd opgevangen door een rozentuin. Nog steeds is er vjver met heilge karpers. Wie ze vangt, schijnt blind te worden. Ook de geboortegrot van Abraham kan worden bezocht.

SUIKERFEEST
Gisteravond is de ramadan afgelopen. We kunnen dus nu weer in de restaurants eten wanneer we willen. Overigens eten de Turken vooral met ramadan buiten de deur en allemaal op dezelfde tijd precies na zonsondergang. Dat is dus geen probleem als je buiten de ramadan naar Turkije gaat of een ander islamitisch land.

Vandaag waren vrijwel alle winkels gesloten vanwege het suikerfeest. Families gaan bij elkaar op bezoek. Maar in de stad was het ook vol met families die in hun nieuw aangeschafte kleren - op zijn paasbest zouden we zeggen - liepen te flaneren. Het weer was heet en droog.

Op het suikerfeest worden ook kadoos gegeven. We zagen veel jongens met een plastc revolver of mitrailleurtje met bajonet erop.

KLEURIGE HOOFDDOEKEN
Mannen en jongens liepen in zwart pak of met een keurig overhemd. Kinderen hadden kleurige jurken en broeken aan. Jonge en oude vrouwen liepen met traditionele lange mantel maar met een nieuwe hoofddoek. Er was een enorme verscheidenheid aan kleuren en patronen. Paars is dit jaar de modekleur voor hoofddoeken. Ook zagen we jonge vrouwen heel modieus en charmant in strakke kleding met een kleurige hoofddoek. In Mohammeds tijd bestond er waarschijnlijk nog geen strakke kleding. Veel vrouwen zagen er leuk gekleed uit. Bovendien hadden ze zich uitgebreid opgemaakt. Na 17.00 uur nam het aantal vrouwen en kinderen op straat duidelijk af. Het werd meer en meer het domein van mannen.

• 21 September 2009 - 19:10

Maria/Ed:

Het ene verslag is nog niet af of het volgende is er al weer! Meteen handig voor jullie, anders weet je het allemaal niet meer.Een suikerfeest heb ik ook eens meegemaakt, alleen hier in Velsen.Groeten Maria