ramadan - Reisverslag uit Safranbolu, Turkije van bertiny - WaarBenJij.nu ramadan - Reisverslag uit Safranbolu, Turkije van bertiny - WaarBenJij.nu

ramadan

Door: webmaster

07 September 2009 | Turkije, Safranbolu

RAMADAN
GIsteravond een fantastische avond gehad in het centrum van Istanboel. Het was vol als de Kalverstraat op zaterdagmiddag. We waren er een half uur voor zonsondergang. Honderden famlies zaten op picknickbanken, op kleden op het gras en in kleine restaurants. Veel mensen hadden pannen en plastic dozen met eten mee. Ook hadden ze thermoskannen bij zich en campinggaz om thee te zetten. Er was een traditioneel Ottomaans bandje in klederdracht met mooie muziek en zang die ook door de luidsprekers te horen was. Een kwartier voor zonsondergang werden de tomaten gesneden. Iets later het eten opgeschept en vervolgens de glazen klaargezet. Maar ze wachten allemaal totdat de moskee aangaf dat het mocht. Er waren nauwelijks toeristen.

We werden door een Turks-Nederlandse familie uitgenodigd om mee te eten in het gras. Dat hebben we natuurlijk gedaan en gelukkig geen darmklachten gekregen. De familie woonde in Breda. De zoon was zonder vrouw en kinderen met zijn ouders voor de ramadan naar Turkije gekomen en logeerde nu bij familie in Istanboel. Zijn kinderen moesten weer naar school en konden dus niet mee. De familie kwam uit Cappadocie waar ze later naar toe gingen. Daar hadden ze nog een familiehuis. Toen ze hoorden dat wij daar ook heengingen, werden we meteen uitgenodigd.
Op de Blauwe Moskee werd een tekst verlicht waarop een spreuk van een Ottomaanse sultan werd verlicht met de woorden : beschavng is zo sterk als een rots. De sultan vond dat ook ongeletterde boeren beschaafd moesten worden. Volgens onze gastheer was de kern van de Islam een zuiver hart hebben en niemand kwetsen.

Op een podium op de Hippodrome was een avondvullend programma met dans, een goochelaar, steltlopen enzovoort. Allemaal in Ottomaanse stijl. Verder waren er veel kleine kraampjes met souvenirs en etenswaren maar ook een verkleedkraam met kleren van de sultan en haremvrouwen.We spraken nog enkele jongemannen die klaagden dat ze veel te veel hadden gegeten. De sfeer was schitterend en we hebben een fantastische avond gehad.

Tijdens de ramadan is in veel restaurants geen alcohol te krijgen.
In Jordanie kon het wel maar dan in een theepot. In Safranbolu weten we al twee restaurants die alchohol schenken.

Op veel plaatsen hangen folders met daarop de tijden van zonsopgang en -ondergang en de vijf gebedstijden. Vaak wordt er om dre uur n de ochtend met de ratel rondgegaan zodat je voor zonsopgang kunt ontbijten.

SAFRANBOLU
Vanmiddag om drie uur zijn we aangekomen in een door de Unesco beschermd dorp uit de Ottomaanse tijd met veel houten huizen. We slapen ook in een dergelijk houten huis met een prachtige tuin met perenbomen en druivenstruiken. Het ziet er allemaal schilderachtig uit. Smalle stegen met stenen paden en huizen de op vakwerkhuizen lijken. We hebben nog een huis bekeken dat op traditionele manier was ingericht.

Ik mag gratis de computer gebruiken in het kantoor van het restaurant van een voormalige karavanserai, de plaats waar vroeger karavanen overnachtten. Van buiten ziet het eruit als een burcht. Safranbolu was vroeger een rijke handelsplaats tussen Istanboel en de Zwarte Zee. Morgenochtend vertrekken we naar weer een oude handelsplaats. Weer een uur of vijf rijden.

Het berglandschap onderweg was droog met af en toe wat bomen en struiken. Onderweg dorpen met als hoogste punt een minaret, veel schotelantennes en soms zonnecollectoren. Vrouwen n gewaden tot aan de enkels met een hoofddoek op, schaapherders en koeienhoeders en vrouwen die in groepen op het land werkenç Soms een dal met een rivier en wat groenteverbouw. Hier vlakbij zijn hoogovens. In de buurt wordt ijzer gevonden.

Groep en gids zijn prima.

• 13 September 2009 - 16:16

Maria:

Jullie hebben gelukkig geen last gehad van het noodweer in Istanbul. Jullie waren toen al verder getrokken. Gastvrije mensen zijn het.Veel plezier! Groetjes Maria