oranje duinen - Reisverslag uit Zagora, Marokko van bertiny - WaarBenJij.nu oranje duinen - Reisverslag uit Zagora, Marokko van bertiny - WaarBenJij.nu

oranje duinen

Door: webmaster

01 Maart 2012 | Marokko, Zagora

We rijden door de rots_ en bergachtige woestijn. Onderweg zien we een bijenhouderij maar er zijn geen bloemen in de woestijn. De bijen krijgen suiker.
De chauffeur gaat niet mee in de woestijn maar blijft slapen bij familie of vrienden. Wie van de twee is niet duidelijk. Als we het hem vragen, blijken het vrienden te zijn, maar dat maakt geen verschil voor hem.
MERZOUGA
We gaan verder de woestijn in die 20 km lang heel vlak en grindachtig is. We zien fata morganas en hoog opwervelend zand. Plotseling zien we in de verte rode zandduinen; dichterbij worden ze oranje en nog dichterbij goudkleurig.
We gaan met 13 kamelen 6 km door de 150 meter hoge zandduinen. Een fantastische tocht. De patronen van het zand wisselen met de stand van de zon. Soms zie je schaduwen van kamelen met langgerekte poten. De tocht duurt 1,5 uur. Precies lang genoeg. We zijn met een groep van 11 Spanjaarden: 6 volwassenen en 5 kinderen. Erg druk dus maar Spanjaarden nemen ons meteen op. Ze delen hun wijn met ons en bij het afscheid krijgen we van ieder 4 zoenen.
Bij een kleine oase in de Zandduinen liggen 15 kampen met berbertenten. Gelukkig is het laagseizoen en zijn er maar 3 bezet. Ons kamp is lux met een w.c., licht van zonnepanelen en aparte slaapkamers.
Onderweg naar de zandduinen zien we enkele campers met aanhangwagen met een quad erin. Een Quad is een crossmotor met 3 wielen om in de zandduinen te racen. Gelukkig waren ze ver van ons kamp.
Ams je een berber goede nacht wenst,antwoordt hij met insgelijks insjallah, zo God wil. Of: Kunt u me morgen wekken? Dat is goed; insjallah.
RISSANI
Nog even de souk,de ksar el Fida; het fossielenmuseun en het mausoleum van Ali em Shariff in een mooie palmentuin bekeken.
NEKOB
Door grillig rotsgebied naar Nekob gereden. Ons hotel is helemaal in berberstijl met uitzicht op de palmenoase met in de verte de kasba.
Ook de sleutel is traditioneel berber: 6 spijkers in een latje. Het slot is van hout en heeft 6 overeenkomstige gaten. Het lukt ons niet hem open te krijgen. Later zien we deze sleutels ook in een museum.
DRAA-VALLEI
Langs de rivier de Draa zijn overal oases. Er zijn veel mooie kasbas onderweg.
We bezoeken een berbermuseun in een kasba. De drie stammen zijn te onderscheiden door hun eigen kleding en sieraden.Een stam komt uit Oost-Afrika:Soedan.De raampjes zijn ook verschillend en geven de verschillende gemeenschappen in de kasba aan. Het watergebruik was streng gereguleerd. Er was een speciaal maatsysteem om aan te geven hoeveel water een boer toekwam. In de gastenkamer staan een radio en heel oude grammofoon. De gasten dronken uit kristallen glazen. Men geloofde dat kristal zou breken als er gif in zat. Verder veel geneeskrachtige kruiden en toekomstvoorspellingen met gesmolten ijzer.
ZAGORA
Het beroemde bord: 52 dagen naar Timboektoe - met kameel - gezien. Marokko werd in de 16e eeuw rijk doordat het op een knooppunt van karavaanroutes lag tussen Europa en Zwart Afrika.