QOM - Reisverslag uit Kashan, Iran van bertiny - WaarBenJij.nu QOM - Reisverslag uit Kashan, Iran van bertiny - WaarBenJij.nu

08 Maart 2017 | Iran, Kashan

QOM
Onze laatste dag brengen we door om van Kashan naar Teheran te rijden. Onderweg bezoeken we de heilige plaats Qom, het mausoleum van Khomeiny en de begraafplaats van de martelaren. Aangekomen in Teheran hebben we nog even tijd om de muur van de voormalige Amerikaanse ambassade te bekijken voordat we ’s nachts terugvliegen naar Nederland met Qatar Airways.

QOM
Bij vertrek verbaasde ik me over de keurige kleding van onze taxichauffeur. Hij leek meer op een manager. Pas later werd me duidelijk dat hij zo netjes was omdat hij naar heilige plaatsen ging. Aangekomen in Qom parkeerden we de auto in een parkeergarage met vergelijkbare afmetingen als Amsterdam Arena. Een gigantisch groot plein met winkeltjes en heel veel vrouwen in zwarte chador leidde naar de schrijn van Fatima, de zuster van imam Reza die in de 9e eeuw stierf. Ik loop in een gele jas en ik zie veel wantrouwende vrouwen in het zwart naar me kijken.

Bij de ingang worden we opgewacht door iemand die ons gaat rondleiden. Bij de vrouweningang word ik in een chador gehesen. Onze begeleider blijkt een ontwikkelde mullah te zijn die goed Engels spreekt. Hij vertelt dat Fatima het equivalent van Maria is. Omdat ze een vrouw is, komen hier veel vrouwen met problemen en veel minder mannen. Als toerist mogen we niet in de ruimte komen waar de schrijn staat. Vrouwen zijn bang dat toeristen de sfeer bederven omdat ze vaak geen respect voor religie hebben. Daar kan ik me iets bij voorstellen. We hebben dit inderdaad een aantal keren in boeddhistische tempels meegemaakt. Boeddhisten zijn toleranter en doen daar niet moeilijk over. Tenzij je zover gaat als een vrouw die een boeddhabeeld om de mond kuste voor een foto.

Al snel besluiten we de gelegenheid te gebruiken om vragen te stellen over de islam.

Wat vindt u van de scheiding van religie en staat in het Westen?
Daar denkt de islam anders over. Bij ons is het zo dat islam en staat een eenheid vormen. Daarom is het belangrijk dat je zoveel macht krijgt, dat je de wetten kunt maken. De meerderheid van de bevolking bepaalt welke religie staatsreligie is. Zo lang de moslims in het Westen een minderheid vormen, blijft het christendom de hoofdreligie. De moslims mogen wel de sharia toepassen voor het familierecht in Westerse landen.

Ik vind het vervelend dat ik hier verplicht ben om de hejab te dragen. Ik heb in Shiraz gehoord dat Mohammed zei dat de hejab een vrijwillige keus is maar hier is het verplicht. Hoe kan dat?

Wat u zegt, klopt. Mohammed heeft ook gezegd dat oudere vrouwen geen hejab hoeven dragen. Het probleem is echter dat veel mannen hun sexuele begeerten niet onder controle hebben en op iedere vrouw jagen. Dit zou tot chaos leiden en het gezinsleven zou er ernstig onder lijden.

In het Westen kunnen de meeste mannen wel hun sexuele begeerten onder controle houden, ook al lopen vrouwen halfnaakt rond. Waarom kan dat hier niet?

Ook dat is juist. Westerse mannen zijn meer ontwikkeld. Daarom hechten wij veel waarde aan onderwijs. Mohammed heeft gezegd dat mensen hun hele leven moeten blijven studeren. Ik ben vaak in Saoedi-Arabie geweest maar daar mogen vrouwen niet eens zelf autorijden. Het gewone volk is in Iran vaak “roomser dan de paus” en wil een volledige hejab. Daarmee moeten wij rekening houden.

Er is een enorme werkloosheid onder jongeren. Is het niet verstandiger om soepeler om te gaan met de V.S. ?
We hopen door educatie een hoger niveau te bereiken en daarmee werkloosheid te verminderen. We hebben een gematigde president gekozen omdat we verbetering van de relaties met de V.S. wilden. Verder hebben wij voor onafhankelijkheid van de V.S. gekozen. Dit is de prijs die we betalen. De V.S. zorgt in het Westen voor een enorme negatieve propaganda over Iran. We zijn gewone mensen, we zijn niet allemaal terroristen.

Wat vindt u van Israel?

Ik ben niet tegen Joden. Ik vind dat ze misbruik maken van de misdaden tegen hun. Ik keur hun politiek tegenover de Palestijnen af. Daarom helpen wij de Palestijnen. Begrijp me goed, ik ben geen anti-semiet. Joden en christenen zijn geloven van hetzelfde boek als de islam.

De mullah laat ons gesprek uitlopen waardoor hij te laat komt op de volgende afspraak. Ook onze chauffeur vindt het geen probleem dat hij hierdoor later thuiskomt. Aan het eind van het gesprek vinden de mullah en wij ook dat we een interessant gesprek hebben gehad. “We zijn het over veel zaken oneens maar er is respect voor elkaars standpunt”: aldus de mullah. We krijgen nog een visitekaartje met mailadres voor eventuele extra vragen.

SEKS EN DE ISLAM

Volgens de islam beschikt de man over een onbedwingbare seksuele lust. Deze moet in goede banen worden geleid. Wie de geslachtsdaad kan doen, moet dus zo snel mogelijk gaan trouwen. De echtgenote heeft de plicht hem behulpzaam te zijn om zijn lust te bevredigen. Polygamie en gemakkeljke scheiding zorgen dat de man zijn verlangens gemakkelijk legaal kan bevredigen.

Onderdrukking van de seksuele verlangens ziet men als een gevaar voor de gezondheid. Is er geen partner beschikbaar, dan mag de man masturberen.

Omdat de vrouw volgens de islam ook een actieve seksuele drift heeft, kan ze mannen het hoofd op hol brengen. Ongecontroleerd zou dit tot seksuele chaos kunnen leiden. Fitna betekent zowel chaos als verleiding. Fitna wordt vooral op de vrouw geprojecteerd. Hierdoor ontstaat angst voor ontucht en angst voor vrouwen. Om te voorkomen dat vrouwen andere mannen verleiden, moet ze zich sluieren, in huis worden verborgen of zelfs vrouwenbesnijdenis laten toepassen. Mannelijke verwanten moeten ervoor zorgen dat vrouwen maatregelen nemen om chaos, dus seksuele verleiding te voorkomen.

De vermaningen in de koran die vooral gericht zijn aan mannen zoals de ogen neerslaan, de geslachtsdelen bedekken en zich niet te buiten te gaan aan verleidingen, zijn vooral opgedrongen aan vrouwen. Hieruit blijkt dat veel meer machtsverhoudingen dan religie de seksuele verhoudingen bepalen. Fundamentalisten staan tegenover modernisten, verwesterde elites tegenover gefrustreerde lagere klassen. De Koran kent maar enkele summiere teksten over de sluier. Volgens Shirin Ebadi is het niet nodig de Koran te wijzigen, maar anders te interpreteren om vrouwen gelijkwaardig te laten zijn.

Segregatie en de sluier leiden niet altijd tot de beheersing van de seksuele lust, maar deze maatregelen kunnen ook in hun tegendeel omslaan zodat een grote preoccupatie met seks en volledige afhankelijkheid van externe beheersingsmechanismen ontstaat. Een Algerijnse intellectueel die al jaren in het Westen woonde, vertelde hij nog steeds heel veel moeite had zich te beheersen als hij alleen met een vrouw in de lift stond. In Algerije zou door de segregatie dit probleem worden gecontroleerd.

Deze info komt uit het standaardwerk over de islam van de universitaire studie culturele antropologie die ik heb gedaan. Het boek heet: In Het Huis van de Islam. Redactie Henk Driessen.