AARDS JERUZALEM - Reisverslag uit Lalibela, Ethiopië van bertiny - WaarBenJij.nu AARDS JERUZALEM - Reisverslag uit Lalibela, Ethiopië van bertiny - WaarBenJij.nu

AARDS JERUZALEM

26 Januari 2016 | Ethiopië, Lalibela

LALIBELA ROTSKERKEN (25/1)

ROTSKERKEN

Aan het eind van de 12e eeuw liet koning Lalibela de kerken in de grond van lavasteen uithouwen. Dat was nieuw. Er waren wel rotskerken half in een grot gemaakt maar nog nooit was de grond uitgegraven zodat er kerken konden worden gemaakt terwijl ze van bovenaf zichtbaar waren. Lavasteen is vrij zacht zodat het niet al te moeilijk was hier kerken in te maken. Het doel van koning Lalibela was dat pelgrims niet meer de gevaarlijke tocht naar Jeruzalem hoefden te maken maar in eigen land op pelgrimsreis konden. De noordwestelijke groep kerken noemde hij het aardse Jeruzalem en de zuidoostelijke groep het hemelse Jeruzalem. Dan was er nog een kerk over, de allermooiste die gewijd was aan de heilige Joris met de draak. Hij is de beschermheilige van Ethiopie. Deze kerk staat ook symbool voor de ark van Noach.

Volgens de Ethiopiers zijn alle kerken in 23 jaar gebouwd met hulp van de engelen. Historici betwijfelen dit omdat er zeer verschillende stijlen zijn. Maar in Ethiopie heb je historie en mysterie. De engelen behoren tot de laatste categorie.

AARDS JERUZALEM

Vanochtend de eerste helft van het complex bekeken. Tot onze stomme verbazing was de prijs onlangs verhoogd van 45 naar 50 dollar per persoon. We vragen buitenlanders ook geen 100 euro entree voor het Rijksmuseum. Ook de door ons ingehuurde gids kostte 30 dollar voor het geheel. Het was gelukkig een goede gids die veel te vertellen had. Interessant is dat alle verhalen herkenbaar zijn als christelijk maar dat er toch ook verschillen zijn. Zo is de communie niet aan leeftijd gebonden maar heeft het te maken met een intensieve periode van vasten en bidden die je op iedere leeftijd kan doen. Reiniging van zonden is het doel. Een priester geeft vergeving maar kan ook straffen opleggen zoals extra lang bidden en vasten. Of een arm persoon moet geld uitdelen aan de behoeftigen.

Maria is prominent aanwezig, vaak op mooie schilderingen. Er waren weinig muurschilderingen. Wel reliefs en veel verschillende stijlen kruizen. Er wordt veel met symbolen gewerkt. Een kerk met 12 pilaren representeert de 12 apostelen. Tien bogen verwijzen naar de tien geboden enz. Er waren meerder plaatsen voor de doop. Jongens worden 40 dagen na de geboorte gedoopt, meisjes na 80 dagen. Dit is omdat God eerst Adam schiep en uit Adams rib pas later Eva.

We hebben ongeveer vijf kerken bekeken op verschillende hoogtes die via trappen en tunnels met elkaar in verbinding staan. Een kerk was verboden voor vrouwen. Reden hiervoor was dat Maria Magdalena als eerste de wederopgestane Jezus zag. Jezus wilde niet dat ze de apostelen op de hoogte stelde. Dit deed ze toch. Daarom mogen vrouwen niet in kerken waar een afbeelding van het graf van Jezus is.

Volgens onze gids zitten mannen en vrouwen apart omdat ze gemengd te veel afgeleid worden. Het geheel was eerder indrukwekkend dan mooi. Het mooiste waren echter de vele pelgrims en priesters in de kerken en er omheen. Sommige pelgrims lagen te slapen in de kerk. De mooiste kerken komen morgen.

KOOP EEN BOEK VOOR MIJ

Onze gids werd vergezeld door een student die driftig aantekeningen maakte. Aan het eind van de rondleiding kregen we allebei een
polsbandje met een kruis eraan. Hij liep met ons mee naar het restaurant om te lunchen. Al snel ging het gesprek erover dat hij geen eigen grammaticaboek had en daarom geen goede student was. We voelden het al aankomen. Hij viste naar een door ons betaald boek. Hij bracht ons in een zg. boekwinkel. Een winkel met kleding waar van onder de toonbank een 5 cm dik boek vandaan kwam. Of we dat wilden kopen. Nee, dus. We liepen door en toen vroeg hij of hij mee mocht lunchen. Ook niet. Bert heeft hem tenslotte een fooi gegeven omdat hij echt een student was en velen krap bij kas zijn. We lazen in Lonely Planet reisgids dat velen zich voordoen als student. Als je een boek voor ze koopt, gaat dat linea recta terug naar de winkel en innen ze het geld.

Ook een wandelingetje door de stad was geen pleziertje. We werden constant aangesproken door jonge mannen. Uiteindelijk draait het erom dat ze geld willen omdat ze je de weg hebben gewezen, omdat ze gids zijn enz. In India zijn we wel wat gewend maar daar is het gemoedelijker. We hebben daar altijd met niet te veel problemen rondgelopen. Daar is het onderhandelen en gaat het om kwartjes. Hier gaat het om dollars en valt er weinig af te dingen.

WATERLEIDING KAPOT

Teruggekomen in ons hotel gingen we een dutje doen. Er werd aangeklopt met de mededeling dat de waterleiding in ons huisje kapot was en dat we naar een andere kamer moesten. We baalden maar pakten in. We werden naar een uithoek van het terrein gebracht waar ze ons een budget-kamer aanboden terwijl we nu middenklasse zitten. Een fors verschil in prijs en kwaliteit. We weigerden de kamer. De medewerkers weigerden de koffers terug te brengen. Na enige aansporing sjouwden ze met duidelijke tegenzin de koffers over het terrein. We gingen ons beklag doen bij de receptie. De receptionist beloofde dat de waterleiding in enkele uren kon worden gerepareerd. Na een uur hadden we al weer water. Sterker nog, we hadden zelfs warm water. Tevoren hadden we ons met koud water moeten douchen. We vermoeden dat het minder werk was om ons te verhuizen dan de leiding te repareren. Het lager personeel blinkt niet uit in daadkracht. Vanochtend gingen we aan een tafel zitten voor het ontbijt. Een van de vijf medewerkers die op een rij stonden te staan, schoof met een stoel aan onze tafel heen en weer. Niemand kwam op het idee om ons bestek te brengen. Dat moesten we zelf vragen. Als je dan vergeet ook servetten te vragen, krijg je geen servet. Ethiopie schijnt in dit opzicht wel het moeilijkste land van Afrika te zijn.