GEKANTELDE VRACHTWAGENS - Reisverslag uit Lalibela, Ethiopië van bertiny - WaarBenJij.nu GEKANTELDE VRACHTWAGENS - Reisverslag uit Lalibela, Ethiopië van bertiny - WaarBenJij.nu

GEKANTELDE VRACHTWAGENS

24 Januari 2016 | Ethiopië, Lalibela

VAN MEKELE NAAR LALIBELA

MEKELE - LALIBELA

Gisteren de laatste dagreis met de jeep gemaakt. Op het laatste moment werd ons verteld dat we een andere chauffeur en jeep kregen omdat onze chauffeur een andere opdracht had. Het bleek ook een prima chauffeur te zijn met een goede auto. Het was een lange dag reizen van acht tot vijf. Maar zoals steeds op deze reis is het landschap in de Ethiopische hooglanden prachtig. Het leven van mensen en dieren op straat is heel bezienswaardig. Vooral als het marktdag is zoals gisteren. Mensen moeten soms drie heen en teruglopen voor de markt. Ook het leven in de dorpen is aangenaam om naar te kijken. Hoewel we met veel plezier door het land hebben gereisd, is het nu wel weer genoeg. We zijn moe. We nemen een rustdag voordat we de komende twee dagen de rotskerken van Lalibela, een wereldwonder, gaan bekijken. Het hotel heeft een prettige tuin met veel vogels. Woensdagochtend vliegen we terug naar Addis. In de nacht van woensdag op donderdag vliegen we via Istanboel terug naar Schiphol waar we rond 11.00 aan komen. In Addis hebben we een dagkamer in het hotel.

VERDRIEVOUDIGING PRIJZEN

In het hotel hoorden we dat alle prijzen,voedsel en entrees enz. de afgelopen paar jaar zijn verdrievoudigd. Deels heeft dit met de droogte te maken. Voedsel is schaarser door de droogte, dus duurder. Anderzijds probeert de regering meer inkomsten te genereren via toerisme. Het visum is dit jaar verhoogd van 20 tot 50 dollar. De toegangsprijs van de Lalibela- kerken is verhoogd naar 45 dollar per persoon. De regering probeert meer belasting binnen te halen. Er is veel druk op de Ethiopische kerk om meer geld af te dragen. In de driesterren hotels waar veel toeristen komen, staan bordjes met daarop: “Betaal niet als je geen bonnetje krijgt.” De omzetbelasting is 15%. Het lijkt veel op Griekenland waar de hotels ook geen bonnetjes schrijven en geen belasting afdragen. De verplichte gids in Tigray die 17 euro kostte, vertrok al weer na een uur tot onze stomme verbazing. Hij moest teruglopen en anders was het te ver. De info van verschillende reisorganisaties was nog niet aangepast aan de verhoogde prijzen. Gelukkig hebben we altijd ruim voldoende geld bij ons (ook contant) om eventuele prijsverhogingen of andere calamiteiten op te vangen.

DROOGTE

In het gebied waar we nu zitten, is geen sprake van droogte. Er worden gewassen verbouwd op de akkers. De bomen zijn groen. Er stroomt water door de rivieren. De boeren hebben irrigatiekanalen die dwars over de zandweg lopen. Er werden bosjes wortels aangeboden. Het water komt hier uit de bergen. Wel maakt iedereen hier zich zorgen over de droogte. Sommige boeren zijn wanhopig. Voor dit jaar met El Nino ziet het er ook slecht uit. Wel zie je door het hele land allerhande hulporganisaties voor allerlei doeleinden. De EU en Coca-Cola helpen ook met de watervoorziening.

NARROW ESCAPE

Gisteren zagen we onderweg een aantal gekantelde vrachtwagens (4 of 5). Het probleem is dat ze te zwaar beladen zijn, te hard rijden en slecht worden onderhouden. Soms ruik je het rubber. In dorpen lopen dieren op de weg. Als je niet razend snel remt, heb je zo een ongeluk.
De wegen zijn wel geasfalteerd maar van inferieure kwaliteit (Chinese makelij?). Op een plek hadden de vrachtwagens hele diepe sporen in het asfalt getrokken waarbij de hitte ook nog een rol speelt. Verder zijn in de bergen de bochten vaak zo krap gemaakt dat vrachtwagens nauwelijks de bocht kunnen nemen. Het gebeurt regelmatig dat een vrachtwagen of openbaar vervoer (bus en minibus) kantelt.

Op zeker ogenblik kwam een vrachtwagen met aanhanger met een enorme snelheid en luid toeterend de berg af. Zo te zien deden de remmen het niet. We konden net op tijd uitwijken doordat enkele mannen die in de bocht stonden, ons waarschuwden. Anders waren we door de vrachtwagen verpletterd. Onze chauffeur was geschokt en wij ook. De vrachtwagen reed in volle vaart door op een dorp af. Afloop onbekend.

Iets later stond een vrachtwagen met een lekke band de weg te blokkeren. We dachten dus dat we moesten wachten totdat de band was verwisseld. Maar tot onze schrik passeerde onze chauffeur met twee wielen op de weg en twee wielen op een helling van een meter diep de vrachtwagen. We dachten dat we ook zouden kantelen, maar de kundige chauffeur wist de wagen weer op de weg te manoevreren.

TROPISCHE ZIEKTEN

Gisteravond was het tot onze irritatie erg lawaaierig in de kamer naast de onze. De volgende ochtend spraken we met onze buren, een Frans echtpaar van achter in de zestig of begin zeventig. Momenteel zie je hier vooral 60-plussers reizen. De echtgenote vertelde dat haar man ademhalingsproblemen had. Hun groep was die ochtend verder gereisd. Ze probeerden een vlucht naar Nairobi te regelen. Een paar uur later kwam ze even langs om in gebrekkig Engels te vertellen dat ze een vlucht hadden gevonden en vanavond om 19.00 uur in Nairobi zouden aankomen. Haar man zou meteen met de ambulance naar het ziekenhuis worden gebracht. In Ethiopie staat de gezondheidszorg om een laag peil en is maar een beperkt aantal behandelingen mogelijk. Als het een tropische ziekte, zit je in Afrika beter dat in Europa. Afrika kent vele onbekende ziekten.

• 24 Januari 2016 - 12:35

Greet:

Spannend verhaal. Fijn dat jullie er nog zijn!

Goeie terugreis naar Nederland gewenst en tot ziens weer in Groningen.
    Prachtig die rotskerken van Alibela, ik googlede er op.