de eerste kennismaking - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van bertiny - WaarBenJij.nu de eerste kennismaking - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van bertiny - WaarBenJij.nu

de eerste kennismaking

11 Januari 2016 | Ethiopië, Addis Abeba

ADDIS ABEBA

Gisteren en vandaag in Addis doorgebracht. Goede vlucht gehad maar midden in de nacht aangekomen. Dus gisteren uitgerust.
Vandaag een rondrit met gids gedaan langs enkele bezienswaardigheden. Addis is geen mooie stad maar heeft enkele goede musea. De sfeer in de stad maakte een ontspannen indruk met vriendelijke mensen. De kleding is vaak bezienswaardig. Hele moderne, goed geklede vrouwen en mensen die zich nog traditioneel kleden.

Het is momenteel erg druk vanwege het festival volgende week. We konden niet pinnen in de stad, er is een tekort aan water. Voor een minibusje als vervoer sta je 2 uur in de rij. Hetzelfde geldt voor het tanken van benzine. Het riool heeft lekkage waardoor er plassen water op straat staan. De wegen zijn slecht.
Hoewel het geen regenseizoen is, heeft het de laatste 2 avonden geplenst. In het regenseizoen valt er te weinig water. Waarschijnlijk klimaatverandering. Een NGO voor hongerbestrijding heb ik al gesignaleerd.
Er wordt enorm veel gebouwd in Addis. Overal staan kranen en steigers. Volgens onze gids is Addis over 10 jaar onherkenbaar. Veel bedrijven hopen hier hun slag te slaan en ook de ontwikkelingswerkers zijn ruim vertegenwoordigd met hun SUV's en speciale restaurants.
Overigens hebben wij het prima naar onze zin en we zitten in een goed hotel. Morgenochtend vliegen we naar Bahar Dar aan het Tanameer. Op het vliegveld kunnen we waarschijnlijk wel pinnen. Zoniet, dan redden we ons wel met contant geld.

ETHNOLOGISCH MUSEUM
Dit museum is gevestigd in een voormalig paleis van Haile Selassie met een mooi park eromheen. De slaapkamer van de keizer en keizerin konden we nog bezoeken. Het was niet overdreven lux.
Maar we kwamen voor de uitleg over de verschillende levensstadia (geboorte, huwelijk, dood enz. ) van de verschillende "primitieve" volkeren in Ethiopie. In feite wonen er nog steeds heel veel verschillende volkeren met eigen tradities en eigen klederdracht in dit land. Het was schitterend om de kleurrijke kleding en de mooie sieraden te zien. Ook was er een geraamte van een nomadentent zodat je goed kon zien hoe ze een hut in korte tijd opbouwen, later weer afbreken en op hun kameel laden.
Monumenten voor gestorvenen waren ook tentoongesteld.
De rituelen behorend bij iedere levensfase zijn verschillend per stam. Belangrijk is dat een man zijn mannelijkheid bewijst door gevechten of door over acht stieren te lopen. Ook heeft iedere stam zijn eigen wijze van het omgaan met conflicten. Wie met wie mag trouwen, is ook gereglementeerd. In sommige gevallen moet de vrouw maagd blijven tot het huwelijk. In andere gevallen is voorechtelijke sex geen probleem zolang er maar geen kinderen van komen.
Op een hogere verdieping waren interessante ikonen te zien en gebruiksvoorwerpen voor de priesters bij de mis.
Het lijkt me een heel rijke cultuur met veel variëteit.

DE EERSTE MENS
In het Nationaal museum hebben we de ontwikkeling van de mens bekeken. Hier ligt een kopie van de botten van Lucy, een van de eerste mensen. Haar botten zijn gevonden in 1974 en ze heeft ongeveer 3.2 miljoen jaar geleden geleefd.
In de tentoonstelling werd een goed overzicht gegeven van de ontwikkeling van aap (gorilla) naar mens. Het gebit verandert, de stand van de knieen wijzigt en de heupen worden breder.
Behalve enkele losse botten die in de juiste volgorde in de vitrine lagen, was het hele lichaam nagemaakt op ware grootte. Zo kon je je een voorstelling maken hoe Lucy eruit heeft gezien. Haar handen en voeten hadden nog een klimstand waardoor ze niet echt kon hardlopen. Haar kin stak naar voren net als bij apen.
De tentoonstelling was prima gedocumenteerd evenals het leven van de verschillende volkeren in het Ethnologisch Museum.
Lucy heeft haar naam gekregen door het gelijknamige liedje van de Beatles (Lucy in the sky with diamonds). De onderzoekers hoorden die dag dat liedje.

HOLY TRINITY CATHEDRAL
Het is de een na belangrijkste plaats om te bidden enz. in Ethiopie. De kerk is in 1931 gebouwd door Haile Selassie. Het is geen mooie kerk. Hij ziet er heel Europees uit. Wel staan er mooie bewerkte glas-in-lood ramen met afbeeldingen uit het oude en nieuwe testament. Ook wordt de overwinning op de Italianen in de 19e eeuw boven het altaar afgebeeld. Daarnaast staan er nog forse tronen voor Haile Selassie en zijn vrouw als zij naar de dienst kwamen. De grootste attractie van de kerk zijn de graven van de laatste keizer en keizerin.
Toen bleek dat enkele andere toeristen uit Zuid-Korea kwamen, zei de gids dat Ethiopie nog een speciale band met Zuid-Korea had. Ethiopiers hebben in de vijftiger jaren gevochten in de oorlog tussen Noord- en Zuid-Korea. De Koreaan bedankte hem beleefd voor hun inzet.