VANOCHTEND LAG ER SNEEUW - Reisverslag uit Paro, Bhutan van bertiny - WaarBenJij.nu VANOCHTEND LAG ER SNEEUW - Reisverslag uit Paro, Bhutan van bertiny - WaarBenJij.nu

VANOCHTEND LAG ER SNEEUW

Door: tiny

02 Maart 2015 | Bhutan, Paro

VANOCHTEND LAG ER SNEEUW - GEEN TIJGERSNEST

Toen we vanochtend het gordijn opendeden, lag er sneeuw. Iemand had zelfs al een sneeuwpop gemaakt. Dat betekende dat ons geplande uitstapje naar het Tijgersnest of het Takshang-klooster in duigen viel. Het Tijgersnest ligt schitterend op een rots ongeveer 1000 meter boven Paro. Het is een forse en steile klim maar wij waren van plan tot halverwege te gaan met pony’s. Het was te gevaarlijk omdat het pad bij sneeuw en regen te glad is. Ook voor morgen heb ik weinig hoop omdat het de hele dag blijft regenen.

Het Tijgersnest is een van de hoogtepunten van Bhutan. Het is de tiende boeddhistische pelgrimsplaats ter wereld. De Tweede Boeddha heeft er in de 8e eeuw drie maanden in een grot gemediteerd. Daaromheen is een klooster gebouwd. Volgens de legende ging hij op de rug van een tijger naar boven. Ik stelde met veel andere toeristen voor om een kabelbaan naar boven te maken. Dat wil de regering hier niet. Het moet een echte traditionele pelgrimstocht blijven. Onze gids vertelde dat een fotograaf die erg dik was en hartpatient de tocht helemaal te voet had gemaakt. Het had hem 6 uur gekost om boven te komen. Gemiddeld is de tocht naar boven 2,5 tot 3 uur. En dan moet je nog terug.

Voor morgen ziet het weer er ook niet goed uit. In ieder geval is het pad nog nat. Wel een teleurstelling dat we deze trip niet kunnen maken. We hebben vandaag het programma voor morgen grotendeels gedaan.

MUSEUM

We hebben een museum over Bhutan bezocht. Er waren maskers van de verschillende dansen, oude thangka’s en koperen theeketels. Verder was er een onderdeel over de natuur met veel verschillende vogels met afbeeldingen en specifieke zangtoon. Verder werd er aandacht besteed aan de verschillende dieren. Helaas is het oorspronkelijke museum enkele jaren geleden verwoest door een aardbeving en was hier maar een klein deel van de tentoonstelling. Het bood weinig nieuws.

PARO DZONG

Overal dwars door Bhutan vind je dzongs of kloosterforten die bij het ontstaan van Bhutan als zelfstandige staat in de 16e eeuw ongeveer tegelijk zijn gebouwd als verdedigingswerken. Ze zien er dan ook vrijwel identiek uit. Het was een mooie dzong maar minder mooi dan die van Punakha. Er zetelt ook een rechtbank in de dzong van Paro. Er wonen ongeveer 200 monniken.

BOERDERIJ

We hebben een boerderij van binnen bekeken om een indruk te krijgen hoe men op het platteland leeft. Alleen twee kinderen van vier en tien waren thuis. De vader was aan het werk en de moeder naar de ‘stad’. Soms kan het niet anders volgens de gids. Het oudste meisje was vrij van school omdat dit de eerste dag met sneeuw was en dan gaan de scholen dicht. De gids had vooraf toestemming gevraagd.

De boerderij is helemaal omheind. Op het erf ligt van alles en nog wat. Een boerderij is een groot vierkant gebouw met drie etages. Beneden wordt het vee gehouden. Op de eerste etage woont de familie. Er waren drie kamers met alleen matjes als meubels. De eerste kamer was leeg en kan gebruikt worden om te zitten of te slapen. De tweede kamer was de keuken met in het midden een klein kacheltje. Als het koud is, zit met met zijn allen om de kachel. Wel was er een koelkast, een ventilator en een gasstel. In de derde kamer stond een groot altaar voor dagelijks gebruik. Ook worden daar ceremonies gehouden. Gasten slapen in de altaarkamer. De derde etage werd gebruikt om voorraden op te slaan. Tussen de muur en het dak was een opening van enkele decimeters. zodat bij harde wind het dak er niet afwaait. Het huis maakte een sobere indruk. Alleen aan de altaarkamer was veel aandacht besteed.

KYICHU LHAKHANG TEMPELCOMPLEX

JOWO LHAKHANG
Dit is een tempel uit de 7e eeuw met zeer oude muurschilderingen en even oude beelden. Binnenin een aparte kamer staat een zeer waardevol beeld van de Boeddha dat even oud is als het vergelijkbare beroemde beeld in Lhasa (7e eeuw). Het was een kleine intieme tempel. Op de houten vloer waren afdrukken ingesleten van alle mensen die hier hun neerbuigingen in de loop der eeuwen hadden gedaan.

Koning Songtsen Gampo van Tibet zou deze tempel hebben gesticht in 659 om de linkervoet van een gigantisch monster vast te pinnen die de komst van het boeddhisme wilde verhinderen. De koning besloot dat op een dag 108 tempels moesten worden gebouwd om de andere lichaamsdelen vast te zetten. De navel van de kwade geest lag in Lhasa waar nu de Jokhang tempel staat.

GURU LAKHANG
Aan deze tempel was een nieuwe tempel aangebouwd in 1968 genaamd Guru Lakhang. De vrouw van de derde koning heeft deze tempel gesponsored. Binnen staat een vijf meter hoog beeld van de Tweede Boeddha. Daarnaast staat een beeld van de Rode Tara met een pijl en boog gemaakt van bloemen. Volgens onze gids heeft de godin Tara hier een vergelijkbare functie als Cupido, de god van de liefde.

OVERBLIJFSELEN DILGO KHYENTSE RINPOCHE
Voor het beeld van de Rode Tara staat een stupa met de overblijfselen van een zeer groots leraar, Dilgo Khyentse rinpoche die stierf in 1992. De koningin-moeder was een leerling van hem. Ook gaf hij veel lessen aan westerse studenten. Aan de andere kant van het beeld van de Tweede Boeddha staat een beeld van Dilgo Khyentse rinpoche een jaar voor zijn dood. Ook staat er een troon met een foto van D.K. rinpoche. Ook dit was een klein intiem tempeltje. De monniken hielden net een gebedsdienst met muziek. Het huis van wijlen D.K. rinpoche staat naast de tempel.

• 02 Maart 2015 - 16:29

Janine:

Kuzu zangpo la
    wat jammer dat je Tijgernest ( nog) niet hebt kunnen bezoeken.
    Ik hoop op beter weer voor jullie, wie weet...
    In ieder geval nemen jullie mooie herinneringen mee van Bhutan, groetjes Janine

• 02 Maart 2015 - 20:25

Evie:

Wat jammer dat jullie uitstapje naar het Tijgersnest niet door kon gaan vanwege de sneeuw.
    Hopelijk lukt het morgen nog.

Groetjes, Evie

Verslag uit: Bhutan, Paro

india, nepal, bhutan

INLEIDING
We gaan 3,5 weken een rondreis maken. Eerst een week naar India, dan een week naar Nepal, in de hoofdstad Kathmandu, en tot slot een week naar Bhutan. Het weer ziet er overal goed uit. In India 25 tot 30 graden, in Nepal en Bhutan iets frisser want we zitten in de bergen (Himalaya), ongeveer 20 graden overdag en 's nachts ongeveer 5 graden. Maar overal is de kans heel groot op zonnig weer.
Gezien onze leeftijd en lichamelijke handicaps reizen we veel per vliegtuig en in de landen zelf met taxi met chauffeur.
Ons doel is eigenlijk Bhutan. Om daar te komen moet je via India, waar we nog een paar hoogtepunten willen zien. Onderweg naar Bhutan maken we nog een tussenstop in Kathmandu, een hele leuke plek.
We eindigen met een kleine rondreis in Bhutan.

INDIA
Dit is de 7e keer dat we naar India gaan. Er zijn nog een paar dingen die we heel graag willen zien. Het Nationaal Museum in Delhi schijnt vol prachtige oude voorwerpen te staan. Dan vliegen we naar Bhopal. Van hieruit maken we dagtochten naar Sanchi, een boedhistisch heiligdom uit de 3e eeuw v. Chr. en naar Bhimbetka waar 12.000 jaar oude rotsschilderingen zijn.

NEPAL
Dan vliegen we naar Kathmandu. Toevallig bleken er in de buurt net twee mooie festivals te zijn: het Tibetaans boeddhistisch Nieuwjaar (Losar) en het Shivaratri, een hindoeistisch festival. In Kathmandu houden we een relax-week met wat uitstapjes in de omgeving. We hebben de hele week een auto met chauffeur ter beschikking 20 a 30 euro per dag. Verder hebben we een hotel met verwarming geboekt. Vorig jaar in Sikkim, ook in de Himalaya, hebben we het 's avonds erg koud gehad en daar hadden we geen zin meer in. Ook hebben we extra warme kleding aangeschaft.
We zijn 20 jaar geleden voor het laatst in Nepal geweest. Ik hoop dat het door de enorme toename van het toerisme niet tegenvalt.

BHUTAN
Al jaren stond Bhutan op Tinys verlanglijst. Een boeddhistisch koninkrijk in de Himalaya tussen China en India. Maar Bhutan vraagt hoge prijzen aan toeristen in tegenstelling tot Nepal, een land dat overlopen wordt met budget-toerisme. In Nepal kwamen de eerste toeristen in 1950, in Bhutan in 1975. Geschrokken van de te snelle veranderingen in Nepal door de vele westerse reizigers (vooral hippies in de zeventiger jaren) besloot Bhutan het toerisme gecontroleerd toe te laten zodat de bevolking langzaamaan kon wennen aan het moderne leven zonder daarbij de eigen cultuur te verliezen. Ook wordt veel waarde gehecht aan duurzaam natuur- en milieubeheer. Er wordt veel gedaan aan onderwijs en gezondheidszorg, wegenaanleg en elektriciteit tot in de kleinste dorpen. In 1956 is de lijfeigenschap afgeschaft, in 2008 heeft de koning de democratie ingevoerd. Internet is nog beperkt. Dit beleid staat bekend als 'bruto nationaal geluk' in tegenstelling tot het economische 'bruto nationaal product'.

De grote attracties zijn de tempels, kloosters, rituelen en de natuur die eeuwenlang onveranderd zijn gebleven door zelfgekozen isolement. Beroemd zijn de boeddhistische festivals ter ere van de Tweede Boeddha, Padmasambhava. Natuurlijk staat een festival ook op ons programma. Vanwege de hoge prijs blijven we niet langer dan een week. Wel krijg je hiervoor volpension, gratis gezondheidszorg en een taxi met chauffeur en Engelssprekende gids voor de hele reis.

ISOLEMENT NEPAL EN BHUTAN
Nepal, Bhutan (en ook Sikkim en Tibet) zijn in veel opzichten vergelijkbaar. Deze landen bleven lang gesloten voor buitenlanders uit angst voor bezetting door de Engelsen of de Chinezen. Wegen legde men daarom liever niet aan. Met de Engelsen hadden Nepal en Bhutan een verdrag waarbij binnenlandse onafhankelijkheid werd gegarandeerd en Engeland de buitenlandse zaken regelde. Bij de onafhankelijkheid van India werden deze afspraken overgenomen. Toen Tibet in 1959 werd bezet door de Chinezen beseften de Bhutanezen dat ze zich ook moesten aansluiten bij de moderne wereld en dat isolationisme contraproductief werkte.
In 1975 nam India het boeddhistische koninkrijk Sikkim over na een opstand van geimmigreerde Nepalezen tegen de koning. Bhutan dat in het zuiden ook veel Nepalezen herbergt, reageerde hierop door geimmigreerde Nepalezen zonder papieren het land uit te zetten. Een aanzienlijk aantal van hen woont al enkele decennia in vluchtelingenkampen.