5000 jaar oude cultuur - Reisverslag uit New Delhi, India van bertiny - WaarBenJij.nu 5000 jaar oude cultuur - Reisverslag uit New Delhi, India van bertiny - WaarBenJij.nu

5000 jaar oude cultuur

Door: tiny

11 Februari 2015 | India, New Delhi

NEW DELHI

Het weer is iets frisser dan de 25 graden volgens de weersverwachting maar met een extra shirt is het aangenaam, in ieder geval veel warmer dan thuis. We hebben een heerlijk hotel met terras en zwembad. Prettig
om mee te beginnen na een nachtelijke aankomst. De vliegreis ging prima, de teruggave van de bagage duurde vrij lang omdat er voornamelijk Indiers in het vliegtuig zaten die op vakantie waren geweest naar familie in Amerika en soms Europa. Ze hadden enorme hoeveelheden bagage bij zich in grote koffers. Waarschijnlijk vol met spullen die je moeilijk in India kunt krijgen. Van de herrie, het getoeter en de smog hebben we geen last omdat we in het luxere deel van Delhi logeren. Een Tibetaan die zich hier liet opereren, stierf na een geslaagde operatie aan longontsteking door luchtvervuiling. We zijn kort in Delhi. Morgenochtend om 6.00 uur gaan we in 1,5 uur per vliegtuig naar Bhopal.

NATIONAAL MUSEUM

We hebben een stop gemaakt in Delhi voor het nationaal museum. Vorig jaar hadden we foto’s van heel mooie beeldhouwwerken gezien die in het Nationaal Museum staan. Dat wilden we in het echt zien. We werden niet teleurgesteld. Het tentoongestelde was schitterend. De indeling en uitstalling van de collectie was erg goed met overal Engelse onderschriften. We kregen zelfs nog een gratis brochure met 27 hoogtepunten zodat je het museum in 90 minuten kon bezichtigen. We zijn er 3,5 uur geweest maar hebben niet alle vermelde hoogtepunten kunnen zien. We hebben ons dus niet beperkt tot die hoogtepunten omdat er verder ook zoveel moois stond.

Het museum was chronologisch ingedeeld en begon met de oudste Indiase cultuur, de Harappa-cultuur. Deze cultuur ontstond rond 5.000 v. Chr. En dateert daarmee uit dezelfde tijd als de eerste culturen in China, Mesopotamie en Egypte. Met Mesopotamie en Egypte maar ook met Griekenland, Turkije en Perzie waren al heel vroeg contacten zodat er waarschijnlijk ook culturele uitwisseling is geweest. China bleef langere tijd geisoleerd.

Er waren schitterende beeldhouwwerken die soms heel gedetailleerd allerlei afbeeldingen weergaven, later kwamen er muurschilderingen bij en uit de periode van 1500 na Chr.konden we tientallen miniatuurschilderingen bewonderen. Zelfs de fijne afbeeldingen op de munten waren de moeite waard. Naast Indiase munten vonden we nog een munt met de initialen van de Verenigde Oostindische Compagnie.

Heel bijzonder waren de relikwieen waarvan men aanneemt dat ze van de Boeddha stammen. Ze zijn gevonden in twee mandjes in een stoepa (grafmonument). Het waren een aantal kleine stukjes van
botten. Na het overlijden van de Boeddha kregen acht koninkrijkjes ruzie over het lijk. Een wijs man besloot het lijk in acht stukken te verdelen zodat iedereen een deel had. De relikwieen hebben niet alleen historische waarde maar er kwam ook een grote groep pelgrims langs met een monnik. Hij ging voor in gebed en de vaak wit geklede pelgrims knielden. Na het gebed verlieten ze meteen het museum. Er bleven ook enkele oude Tibetanen staan om hun mantra’s te prevelen.

De afbeelding van de maand was een klein beeldje uit de Harappa-cultuur rond 2500 v. Chr. Het beeld was een man in yoga-houding. Dit bewijst dat de Indiers toen al yoga kenden.

Een speciale tentoonstelling was gewijd aan Chinese handelaars die vanaf de 16e eeuw zich in India vestigden en trouwden met Indiase vrouwen. Dit gebeurde in heel Oost-Azie. Doordat de Chinezen allemaal Maleis spraken, konden ze eenvoudig een prominente plaats in de handel krijgen. De Chinezen worden soms wel de Joden van Azie genoemd omdat ook zij als soms zeer rijke minderheid. aan vervolging blootstonden.

Buiten stonden als topstukken nog een edict van koning Ashoka uit de 2e eeuw v.Chr. met een Engelse vertaling. Koning Ashoka zette zich in voor het boeddhisme nadat hij in een veldslag veel mensen had uitgemoord.
Verder stond er nog een houten kar van ongeveer 5 meter hoog. De houten wielen waren ongeveer 1,5 meter in doorsnee. Aan de buitenkant was de kar vol met afbeeldingen van houtsnijwerk. Deze karren worden nog steeds gebruikt bij processies met godenafbeeldingen erop. De kar wordt door het dorp geduwd. Omdat ze erg log en moeilijk hanteerbaar zijn, gebeuren er nog wel eens ongelukken. Helaas konden we geen foto maken omdat hij achter glas stond.

• 12 Februari 2015 - 10:36

Evie De Jong:

Hoi Bert en Tiny,

Mooi dat jullie veilig aangekomen zijn in India. Leuk dat je het museum in Delhi nog kon bezichtigen en genieten van het mooie hotel. Een goede rondreis gewenst en veel plezier.

Groetjes,
    Evie

• 12 Februari 2015 - 10:43

Evie:

Hoi Tiny,

En natuurlijk nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag

Groetjes,

Evie

• 12 Februari 2015 - 20:00

Jan En Marja:

Beste Tiny,

Een fijne verjaardag in India!

Jan en Marja

• 12 Februari 2015 - 20:04

Jan En Marja:

Beste Tiny,

Natuurlijk feliciteert mem je ook van harte met je verjaardag en namens haar dit berichtje!

Jan en Marja

Verslag uit: India, New Delhi

india, nepal, bhutan

INLEIDING
We gaan 3,5 weken een rondreis maken. Eerst een week naar India, dan een week naar Nepal, in de hoofdstad Kathmandu, en tot slot een week naar Bhutan. Het weer ziet er overal goed uit. In India 25 tot 30 graden, in Nepal en Bhutan iets frisser want we zitten in de bergen (Himalaya), ongeveer 20 graden overdag en 's nachts ongeveer 5 graden. Maar overal is de kans heel groot op zonnig weer.
Gezien onze leeftijd en lichamelijke handicaps reizen we veel per vliegtuig en in de landen zelf met taxi met chauffeur.
Ons doel is eigenlijk Bhutan. Om daar te komen moet je via India, waar we nog een paar hoogtepunten willen zien. Onderweg naar Bhutan maken we nog een tussenstop in Kathmandu, een hele leuke plek.
We eindigen met een kleine rondreis in Bhutan.

INDIA
Dit is de 7e keer dat we naar India gaan. Er zijn nog een paar dingen die we heel graag willen zien. Het Nationaal Museum in Delhi schijnt vol prachtige oude voorwerpen te staan. Dan vliegen we naar Bhopal. Van hieruit maken we dagtochten naar Sanchi, een boedhistisch heiligdom uit de 3e eeuw v. Chr. en naar Bhimbetka waar 12.000 jaar oude rotsschilderingen zijn.

NEPAL
Dan vliegen we naar Kathmandu. Toevallig bleken er in de buurt net twee mooie festivals te zijn: het Tibetaans boeddhistisch Nieuwjaar (Losar) en het Shivaratri, een hindoeistisch festival. In Kathmandu houden we een relax-week met wat uitstapjes in de omgeving. We hebben de hele week een auto met chauffeur ter beschikking 20 a 30 euro per dag. Verder hebben we een hotel met verwarming geboekt. Vorig jaar in Sikkim, ook in de Himalaya, hebben we het 's avonds erg koud gehad en daar hadden we geen zin meer in. Ook hebben we extra warme kleding aangeschaft.
We zijn 20 jaar geleden voor het laatst in Nepal geweest. Ik hoop dat het door de enorme toename van het toerisme niet tegenvalt.

BHUTAN
Al jaren stond Bhutan op Tinys verlanglijst. Een boeddhistisch koninkrijk in de Himalaya tussen China en India. Maar Bhutan vraagt hoge prijzen aan toeristen in tegenstelling tot Nepal, een land dat overlopen wordt met budget-toerisme. In Nepal kwamen de eerste toeristen in 1950, in Bhutan in 1975. Geschrokken van de te snelle veranderingen in Nepal door de vele westerse reizigers (vooral hippies in de zeventiger jaren) besloot Bhutan het toerisme gecontroleerd toe te laten zodat de bevolking langzaamaan kon wennen aan het moderne leven zonder daarbij de eigen cultuur te verliezen. Ook wordt veel waarde gehecht aan duurzaam natuur- en milieubeheer. Er wordt veel gedaan aan onderwijs en gezondheidszorg, wegenaanleg en elektriciteit tot in de kleinste dorpen. In 1956 is de lijfeigenschap afgeschaft, in 2008 heeft de koning de democratie ingevoerd. Internet is nog beperkt. Dit beleid staat bekend als 'bruto nationaal geluk' in tegenstelling tot het economische 'bruto nationaal product'.

De grote attracties zijn de tempels, kloosters, rituelen en de natuur die eeuwenlang onveranderd zijn gebleven door zelfgekozen isolement. Beroemd zijn de boeddhistische festivals ter ere van de Tweede Boeddha, Padmasambhava. Natuurlijk staat een festival ook op ons programma. Vanwege de hoge prijs blijven we niet langer dan een week. Wel krijg je hiervoor volpension, gratis gezondheidszorg en een taxi met chauffeur en Engelssprekende gids voor de hele reis.

ISOLEMENT NEPAL EN BHUTAN
Nepal, Bhutan (en ook Sikkim en Tibet) zijn in veel opzichten vergelijkbaar. Deze landen bleven lang gesloten voor buitenlanders uit angst voor bezetting door de Engelsen of de Chinezen. Wegen legde men daarom liever niet aan. Met de Engelsen hadden Nepal en Bhutan een verdrag waarbij binnenlandse onafhankelijkheid werd gegarandeerd en Engeland de buitenlandse zaken regelde. Bij de onafhankelijkheid van India werden deze afspraken overgenomen. Toen Tibet in 1959 werd bezet door de Chinezen beseften de Bhutanezen dat ze zich ook moesten aansluiten bij de moderne wereld en dat isolationisme contraproductief werkte.
In 1975 nam India het boeddhistische koninkrijk Sikkim over na een opstand van geimmigreerde Nepalezen tegen de koning. Bhutan dat in het zuiden ook veel Nepalezen herbergt, reageerde hierop door geimmigreerde Nepalezen zonder papieren het land uit te zetten. Een aanzienlijk aantal van hen woont al enkele decennia in vluchtelingenkampen.